افزایش زمان توقف کالا در گمرک تولید را مختل کرد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. افزایش زمان توقف کالا در گمرک تولید را مختل کرد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت: افزایش مدت توقف کالا در گمرک منجر به اختلال در صنعت و تولید کشور می‌شود.
رضا امیدوار تجریشی در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازرگانان ایران اظهار کرد: ماندگاری کالاها طی مدت زمان بیشتر در گمرک هزینه سربار تولید را افزایش می‌دهد و هیچ اثر مثبتی در تولید کشور ندارد.

وی تاکید کرد: زمانی که عرضه و تقاضا در بازار با یکدیگر همخوانی نداشته باشد به این معنی که عرضه بیشتر از تقاضا شود این اتفاق منجر به صادرات مجدد و یا قاچاق به کشورهای همسایه می‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با بیان اینکه قاچاق در مواد اولیه و تجهیزات صنعتی می‌تواند منجر به اختلال در صنعت و تولید کشور شود، افزود: با مطالعه دقیق بازار و تفکیک کالاها برای مصرف در بازار کشور و همچنین مشورت با سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی دولت می‌تواند با شرایط بهتری به فعالیت خود ادامه دهد و اقتصاد کشور را پیش ببرد.

وی تصریح کرد: باید کالاها برای زمان ترخیص مورد بررسی قرار گرفته تا از قاچاق آن جلوگیری شود؛ چراکه ممکن است یک کالا نیاز به ترخیص در کوتاه‌ترین زمان را داشته باشد اما در مقابل ترخیص زود هنگام کالایی دیگر تنظیم بازار را بر هم بزند.

امیدوار تجریشی تاکید کرد: تنظیم درست بازار از نوسانات قیمت کالاها جلوگیری کرده و باعث می‌شود دولت به اندازه لازم کالا در انبارهای خود ذخیره کرده و مازادش را صادر کند. همچنین هر زمان نیاز بازار به این کالا افزایش پیدا کرد صادرات آن متوقف شود.

به گفته وی، اکنون دولت صبر می‌کند تا اتفاقی ناخوشایند در امور تجاری کشور رخ دهد و سپس به دنبال راه چاره می‌گردد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تصریح کرد: دولت مسئولیت خود را در زمینه تنظیم بازار به درستی انجام نداده و می‌توان گفت که افزایش زمان ترخیص کالا یک تحریم داخلی است که اثرات آن از تحریم‌های خارجی بیشتر است.

وی با بیان اینکه واردکنندگان با طی موانع بی‌شمار کالای خود را به مرز می‌زسانند و با قوانین داخلی در انتظار ترخیص کالاهای خود می‌نشینند، افزود: این موضوع یک معضل بزرگ است که باید مرتفع شود.

فهرست