رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: اصلاح نگرش بانک‌ها به صنعت

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: اصلاح نگرش بانک‌ها به صنعت

سید عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه بنگاه‌های صنعتی امروز توانی برای تامین نقدینگی ندارند، به صمت گفت: متاسفانه برخی از مسئولان به فکر این موضوع نیستند و تعویق در تصمیم‌گیری مناسب باعث می‌شود بنگاه‌های بیشتری تعطیل شوند.
وی افزود: بانک‌ها امروزه همکاری مناسبی با بخش تولید ندارند و این موضوع تامین نقدینگی را با مشکلات بیشتری روبه‌رو کرده است. کارخانه‌ای که نمی‌تواند نقدینگی مورد‌نیاز را تامین کند باید به فروش با کمترین هزینه فکر کند. این در حالی است که تمام کشور از بخش صنعت توقع صادرات دارند. صادرات نیاز به بازارسازی و بازاریابی مناسب دارد؛ این موضوع در روند صادرات یکی از پرهزینه‌ترین کارها است و بنگاه‌ها امروزه نمی‌توانند هزینه‌های صادراتی را پوشش دهند.
این تحلیلگر امور صادراتی با بیان اینکه دولت در زمانی می‌توانست مشوق‌های صادراتی را پرداخت کند اما از این موضوع سرباز‌زد، توضیح داد: اگر زمانی که مشکلات مالی کشور به کمترین حد رسیده بود دولت مشوق‌های صادراتی را پرداخت می‌کرد، بسیاری از بنگاه‌ها در همان زمان می‌توانستند وارد بازارهای بین‌المللی شوند. با این حال، وعده دولت عملیاتی نشد و این موضوع بحران‌های کنونی را به همراه آورد.
به گفته سهل‌آبادی، اکنون نیز شاهد همین شرایط هستیم. نظام بانکی کشور اگر رویکرد خود را به بخش مولد اقتصاد اصلاح نکند و بیشتر دارایی‌های خود را به بخش خدمات وارد کند در ادامه باید قید طلب خود از این بخش را بزند و این موضوع آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت. اگر بخش صنعت در بازپرداخت بدهی‌های خود توان کنونی را از دست بدهد واحدهای تعطیل و ورشکسته بیشتر می‌شوند. این موضوع هدررفت قابل‌توجهی از دارایی‌های بانک را به همراه داشت.
متاسفانه نظام بانکی کشور به بازگشت دارایی‌های کنونی خود فکر می‌کند. این در حالی است که سرمایه خارج از بانک‌ها چندین برابر سرمایه انباشته بانک‌ها است.
وی افزود: علاوه‌بر آنچه شرح داده شد، تعطیلی بیشتر صنایع به معنای بیکاری بیشتر، شدت رشد منفی بخش اقتصاد و از بین رفتن مفهوم رونق در تولید است. باید مسیری برای تنظیم سیاست‌های بانکی در پیش گرفته شود که هم بانک‌ها بتوانند از اموال و دارایی خود محافظت کنند و هم کارخانه‌ها بتوانند نقدینگی مورد نیاز را تامین کنند.
سهل‌آبادی معتقد است در شرایطی که نمی‌توانیم از سرمایه‌گذاری‌های خارجی استفاده مناسب کنیم، باید از منابع داخلی بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم. این در حالی است که منابع داخلی بیشتر وارد بخش‌هایی مانند کشاورزی و خدمات می‌شود. این موضوع بخش مولد اقتصاد را از کار انداخته و منجر به رشد حبابی بخش خدمات می‌شود. نباید فراموش کنیم که بیشترین سهم اقتصادی در حوزه خدمات متعلق به بخش خدمات فنی و مهندسی است. حال اگر صنایع در کشور بیش از این آسیب ببیند، بخش خدمات فنی و مهندسی نیز بزرگ‌ترین مشتری خود را از دست می‌دهد.

فهرست