رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: دولت از سر سفره اقتصاد بلند شود

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران: دولت از سر سفره اقتصاد بلند شود

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در زمینه سیاست‌های حمایتی دولت به صمت گفت: دولت تلاش می‌کند تا بخش خصوصی از پس مشکلاتی که ایجاد‌شده بر‌آید. این سیاست‌ها بر اساس شرایطی تدوین می‌شود که دولت دارد. بر این مبنا، دولت به طور کلی سیاست‌هایی را برای اجرا درنظر می‌گیرد که هم برای خودش فواید اقتصاد داشته باشد و هم برای بخش خصوصی. این در حالی است که دولت یک بار باید این موضوع را برای همیشه بپذیرد که اقتصاد سفره‌ای نیست که یک طرف آن دولت بنشیند و یک طرف آن بخش خصوصی.
وی توضیح داد: دولت می‌خواهد از بخش خصوصی حمایت کند اما برای پیدا کردن شیوه حمایتی مسیری را طی می‌کند که در آن خودش نیز به فوایدی برسد. یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که در کشور وجود دارد همین نگاه است. بخش خصوصی نمی‌تواند در اقتصاد با دولت هم سفره شود. قدرت اقتصادی دولت، توان ریسک بالا و وجود قوانین نابرابر باعث می‌شود بخش خصوصی در این شرایط سهم چندانی از اقتصاد کشور نداشته باشد.
به باور سهل‌آبادی اقتصاد یک کشور با مزیت‌های ایران را نمی‌توان با سیاست دو‌گانه مدیریت کرد. دولت می‌خواهد در اقتصاد نقش موثر داشته باشد و همزمان بخش خصوصی هم بتواند فعالیت‌های خود را ادامه دهد. منافع اقتصادی بخش خصوصی و دولت در اقتصاد همسو نیست و به دلیل اینکه دولت قدرت بیشتری دارد در اجرای سیاست‌ها بخش خصوصی متضرر می‌شود.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه پول و سرمایه آرامش و امنیت می‌خواهد، توضیح داد: سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد پروژه‌ای را انتخاب کند که کمترین ریسک را دارد و ضریب سود آن بیشتر از باقی حوزه‌ها باشد. با این حال، فضای اقتصادی کشور آرامش چندانی را به سرمایه‌گذار نمی‌دهد. در این شرایط سرمایه‌گذار مجبور به پذیرش ریسک بالا می‌شود. حال این پرسش مطرح می‌شود که اگر قرار است ریسک سرمایه بالا رود، آیا بهتر نیست‌ فعالیتی انتخاب شود که به ازای همین ریسک احتمال سود بیشتری در آن وجود دارد؟ در پی این پرسش است که سرمایه از بخش تولید خارجی می‌شود و به سمت بازارهای غیرمولد رسمی و غیررسمی حرکت می‌کند.

فهرست