مشکل فعالان صنعت چوب؛ از قوانین دست وپا گیر تا سود خارجی ها

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. مشکل فعالان صنعت چوب؛ از قوانین دست وپا گیر تا سود خارجی ها

صنایع چوب و محصولات ام.دی.اف ایرانی در مقایسه با رقبای منطقه ای بسیار پیشرفته و باکیفیت ارزیابی می شود اما فعالان این صنعت از قوانین دست‌وپاگیر و سودهایی که به سادگی به جیب خارجی ها سرازیر می شود گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد سالیانه نزدیک به یک میلیون و 700 هزار مترمکعب ام. دی. اف در کشور تولید می شود.
در ماه های گذشته پس از نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت برخی اقلام و نیز سوء استفاده افراد از شرایط موجود، شاهد گلایه صنایع کوچک و متوسط تولیدی از وضعیت تولید بودیم؛ به طوری که برخی فعالان در حوزه صنایع چوبی شامل کابینت، مبلمان و سرویس های خواب از گرانی و کمبود مواد اولیه در بازار گلایه داشتند.
مهرماه امسال نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای با هدف تنظیم بازار داخلی، صادرات هرگونه چوب و مصنوعات چوبی را ممنوع اعلام کرد.
چند روز پیش (سیزدهم بهمن ماه) شاهد گشایش هفدهمین نمایشگاه یراق آلات، ماشین آلات و چوب، تجهیزات و صنایع وابسته بودیم که با حضور 200 شرکت داخلی و خارجی تا شانزدهم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.
این نمایشگاه چهار روزه مکانی برای بروز توانمندی های شرکت های داخلی و تحقق شعار امسال در حمایت از کالاهای ایرانی بود.
به همین مناسبت برخی تولیدکنندگان و صادرکنندگان فعال در این صنعت مسائل و مشکلات خود را با خبرنگار ایرنا مطرح کردند.

** لزوم بازنگری در قوانین
در این پیوند، مدیرعامل یکی از شرکت های بزرگ تولیدکننده قطعات، پروفیل ها و گل های منبت ام. دی. اف به ایرنا گفت: تلاش های زیادی از سوی صنعتگران برای توسعه فعالیت های صنعتی کشیده می شد اما شاهدیم با یک تصمیم یا سیاستگذاری نادرست همه زحمات بر باد می رود.
«جواد تاران» صنعت کشور را همانند طفلی توصیف کرد که نیازمند پرستاری است و افزود: امروز فرهنگ عمومی از تولید به سمت مصرف گرایی در حال تغییر است و مسئولان فقط حرف می زنند و عمل نمی کنند.
وی تاکید کرد «به تفکر جدید و بازنگری در قوانین و تصمیم گیری ها نیازمندیم؛ در غیر این صورت از پیکر نیمه جان صنعت چیزی باقی نخواهد ماند».

** نه به اقتصاد دستوری
تولیدکننده دیگری گفت: امروز صنعتگران بویژه درباره ایده ها، خلاقیت ها و نوآوری های خود نیازمند چتر حمایتی هستند و نبود این حمایت سبب شده تا شاهد گسترش «کپی رایت» باشیم؛ از آن بدتر شاهدیم که کپی کنندگان موفق ترند و بطور مداوم رشد می کنند.
وی که خواست نامی از وی در گزارش آورده نشود، به طرح این پرسش پرداخت که چرا تولیدکننده و صنعتگر باید با شرایطی مواجه شود که عطای کار صنعتی را به لقایش ببخشد و به جای تولید، همه پول و سرمایه خود را در بانک ها خوابانده و به دریافت سود بانکی بسنده کند؟
این فعال اقتصادی یادآوری کرد: همه مشکلات در سطوح پایین مشخص است اما آنچه مسلم است باید بتوان در کلان جامعه مشکلات را مدیریت کرد.
وی اظهار داشت: اقتصاد همچون رودخانه ای است که در مسیر خودش جریان می یابد، بنابراین نمی توان اقتصاد را به صورت دستوری اداره کرد.

** شرایط کنونی به نفع خریداران خارجی است
یک صادرکننده حاضر در نمایشگاه نیز به ایرنا گفت: به دلیل افت شدید بازار داخلی ناشی از افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه، هنوز نتوانستیم قیمت محصولات خود را با ارز آزاد به روز کنیم.
وی بیان داشت: شرکت ما آنقدر بزرگ و قوی نیست که با وجود به صرفه شدن صادرات، بتواند در سایر کشورها شعبه بزند.
این فعال اقتصادی ادامه داد: متناسب نشدن قیمت محصولات در مقایسه با مواد اولیه، سبب شد شرایط فقط به سود خارجی ها شود؛ زیرا قادر به افزایش قیمت برای خریداران خارجی نبودیم و آنان قادر بودند محصولات ما را با واسطه و ریالی خرید کنند.

** مشکلات نقل و انتقال پول و سامانه نیما
مدیر اجرایی یک شرکت تولیدکننده محصولات چوبی نیز اعلام کرد: در ماه های گذشته افزایش قیمت ارز و ثبت سفارش مواد اولیه به مشکلاتی فراروی همه شرکت ها و تولیدکنندگان تبدیل شده بود اما این شرکت با دپوی مواد اولیه توانست چند ماه به روال معمول تولید خود ادامه دهد و فقط به کاهش شیفت های کاری اقدام کرد.
«حسین مرادی» اضافه کرد: 95 درصد مواد اولیه مورد نیاز این شرکت از جمله ورق خام ام. دی. اف و روکش از خارج و بطور عمده از کشورهای تایلند، ترکیه، آلمان، اتریش و ایتالیا وارد می شود.
وی بیان داشت: از آنجا که صنعت سلولزی کمتر هدف تحریم ها قرار گرفته، این شرکت تاکنون در واردات مواد اولیه دچار مشکل نشده و کشورهای طرف قرارداد شرکت همچنان به دنبال حفظ ارتباطات هستند، اما مشکلات نقل و انتقال پول بویژه دریافت و پرداخت از سامانه نیما همچنان وجود داشته و فرآیند تولید را زمانبر می کند.
مرادی اضافه کرد: با وجود افزایش متوسط سه برابری قیمت مواد اولیه خارجی و چهار تا هفت برابری مواد اولیه داخلی (از جمله پلاستیک و کارتن بسته بندی، چسب، تسمه و غیره) قیمت محصولات نهایی رشد 2 برابری را تجربه کرده است؛ با این وجود شرکت برای حفظ مشتریان خود به کاهش حاشیه سود رضایت داد.
وی وضعیت بازار در سال آینده را متاثر از عوامل سیاسی تاثیرگذار روی تحلیل ها، «مه آلود و نامشخص» توصیف کرد و گفت: برای مثال تحلیل ها حاکی از کاهش نرخ دلار در ماه های آینده به حدود هفت هزار تومان است اما هیچ اطمینانی به این تحلیل ها وجود ندارد.
این مدیر اجرایی ابراز امیدواری کرد در ماه های آینده «ثبات در بازار» را شاهد باشیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تا حد امکان به تسهیل فرآیندها بویژه برای اجرای طرح های توسعه ای شرکت ها کمک کند.

** سود شرکت های عراقی از متناسب نشدن قیمت ها
این فعال صنعتی گفت شرکت وی در استان خوزستان قرار دارد و عراق بزرگ ترین بازار صادراتی محصولات شرکت است اما به دلیل اصلاح نشدن قیمت محصولات نهایی متناسب با رشد قیمت مواد اولیه، بازرگانان عراقی بیشترین سود را از وضعیت کنونی اقتصادی کشور می برند.
مرادی افزود: عراقی ها با شناخت و اطلاعات کامل از بازار ایران و قیمت محصولات، حاضر به پرداخت قیمت های بالاتر نیستند، در حالی که مطابق قیمت آزاد ارز، سود اصلی به جیب عراقی ها می رود.
وی کیفیت محصولات چوبی ایرانی را بسیار بالا و حتی بالاتر از محصولات رقیب ترکیه ای عنوان کرد که ناشی از رشد و پیشرفت این صنعت در سال های گذشته بوده است.
به گزارش ایرنا، هفدهمین نمایشگاه یراق آلات، ماشین آلات و چوب، تجهیزات و صنایع وابسته که در فضایی به مساحت 33 هزار مترمربع در هفت سالن در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود که تا شانزدهم بهمن همه روزه از ساعت 9 تا 17 پذیرای علاقه مندان و صنعتگران است.
به گفته برگزارکنندگان نمایشگاه با وجود فرارسیدن سال نوی چینی، این دوره از نمایشگاه با استقبال مناسبی از سوی خارجی ها مواجه شده است و 17 شرکت خارجی در آن حضور دارند.

فهرست