مهلت پرداخت تسهیلات ارزی قطعه‌سازان تمدید می‌شود

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. مهلت پرداخت تسهیلات ارزی قطعه‌سازان تمدید می‌شود

تهران- ایرنا- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: مهلت پرداخت تسهیلات ارزی به قطعه‌سازان تمدید می‌شود، اما هنوز بر سر بازپرداخت ارزی یا ریالی آن بحث وجود دارد و به نظر می‌رسد رویکرد بانک مرکزی در این زمینه تعاملی نیست.

بهمن پارسال مقرر شد برای تخصیص نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در دو بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون بخش عمده مبلغ چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است، اما خبری از پرداخت‌های ارزی نیست.

در این زمینه، «مازیار بیگلو» دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: در جلسه اخیر قطعه سازان با فراکسیون پاسخگوی مجلس که «اکبر کمیجانی» قائم مقام بانک مرکزی نیز در آن حضور داشت، تمدید زمان پرداخت نقدینگی ارزی مورد نیاز قطعه سازان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی بیان داشت: مهلت پرداخت ۸۴۴ میلیون یورو نقدینگی ارزی به قطعه سازان تا ۳۱ خرداد امسال بود و اکنون باید این مهلت تمدید شود، هرچند قرار شده به مدت ۶ ماه تمدید شود اما پیشنهاد قطعه‌سازان ۲۷ بهمن مصادف با تاریخ صدور مصوبه بود.

بیگلو اظهار داشت: موضوع دومی که در جلسه یاد شده مورد بحث قرار گرفت، پرداخت این نقدینگی به صورت ارزی و ریالی بود، در این زمینه بانک مرکزی بار تغییر نرخ ارز و ریسک بازپرداخت آن را از دوش خود برداشته و بر عهده بانک های عامل قرار داده است.

وی ادامه داد: در این جلسه با نمایندگان بانک مرکزی بحث کردیم که بانک های عامل چنین چیزی را نمی پذیرند، زیرا اکثر آنها سهامدار خصوصی دارند و نمی خواهند این زیان را بپذیرند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: اکنون بانک مرکزی فقط قول داده که زمان پرداخت این نقدینگی را تمدید کند، اما مشکل بانک های عامل همچنان پابرجاست.

وی اضافه کرد: در این زمینه راهکارهایی به نمایندگان بانک مرکزی پیشنهاد دادیم، از جمله اینکه نوع بازپرداخت وام را تغییر داده، یا برای بانک های عامل استمهال در نظر بگیرد؛ در مجموع اما رویکرد بانک مرکزی در این زمینه تعاملی نیست.

بیگلو خاطرنشان کرد: در آن جلسه مطرح کردیم که درست نیست بانک مرکزی همواره به عنوان مدعی العموم وارد شود، اما از صنایع خودروسازی و قطعه سازی مطالبه گر باشد و این طور کارشکنی کند.

وی گفت: در نهایت مقرر شد فراکسیون پاسخگویی مجلس پیگیر موضوع باشد.

پیشتر «علی بختیار» رئیس فراکسیون پاسخگویی مجلس در گفت وگو با ایرنا، از برنامه‌ریزی برای پرداخت نقدینگی ارزی ۸۴۴ میلیون یورویی مورد نیاز قطعه‌سازان خودرو طی سه تا ۶ ماه آینده با هماهنگی بانک مرکزی و محوریت بانک‌های عامل خبر داده بود.

ارز نیمایی، نه ارز بازاری

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ادامه در پاسخ به نزولی شدن نرخ ارز در روزهای گذشته و اینکه این موضوع روی تصمیم قطعه سازان بر دریافت ارزی این تسهیلات تاثیرگذار نیست، گفت: ارزی که قطعه سازان قرار است دریافت کنند، از سامانه نیما تامین می شود و ارز بازاری نیست؛ قیمت ارز در سامانه نیما نیز این روزها صعودی است.

وی افزود: زمانی که مقرر بود تسهیلات ارزی به قطعه سازان داده شود، قیمت دلار ۸,۵۰۰ تومان بود، اما این روزها به حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده و این یعنی با خرید هر دلار از سوی قطعه سازان، حدود سه هزار تومان به خودروسازان «هبه» می شود.

بیگلو ادامه داد: از ابتدا درخواست قطعه‌سازان انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز بود تا با آزاد شدن ثبت سفارش ها حداقل بدانند در چه مسیری حرکت می کنند، اما با آن موافقت نشد.

وی گلایه کرد که در موضوع ارزی، ضرباتی که از داخل خورده ایم همواره بدتر و سنگین‌تر از ضربات خارجی بوده است.

به گزارش ایرنا، بهمن پارسال معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ثبت سفارش واردات مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید تا سقف ۳۰۰ میلیون دلار به صورت بدون انتقال ارز تا پایان سال ۹۸ مجاز است.

واردات بدون انتقال ارز شیوه ای بود که سال ها فعالان اقتصادی از این راه کالاهایی را وارد می کردند که دولت بابت آنها گشایش اعتبار اسنادی (ال.سی) انجام نمی داد و این روش به ویژه در زمان تحریم ها کارساز بود که نقل و انتقال مالی به سختی انجام می شد.

فهرست