نشست توسعه معادن فردا با حضور رییس مجلس و وزیر صنعت برگزار می شود

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. نشست توسعه معادن فردا با حضور رییس مجلس و وزیر صنعت برگزار می شود

به گزارش ایرنا، آنگونه که رییس سازمان نظام مهندسی معدن امروز (شنبه) اعلام کرد اکنون 9 هزار معدن در کشور وجود دارد که بیش از پنج هزار معدن فعال است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پانزدهم آبان ماه گفت: امسال از مجموع 6بیلیارد ریال (600 هزارمیلیارد تومان) منابع بانکی که در اختیار فعالیت‌های اقتصادی قرار می گیرد باید 40 درصد به بخش صنعت و معدن اختصاص یابد که امروز 32 درصد از این سهم را در اختیار داریم.
محمد شریعتمداری اضافه کرد: ظرفیتی حدود چهار هزار میلیارد ریال منابع و ضمانت نامه برای فعالیت‌های معدنی کشور در زمینه تامین ماشین آلات و تجهیزات برای فعالیت‌های معدنی و طرح‌های مرتبط با عملیات معدنی در اختیار این بخش قرار دارد که این علاوه بر سایر اعتبارات و منابعی است که سیستم بانکی به طور طبیعی در اختیار این بخش قرار می دهد.
به گفته وی، دولت حدود 500 هزارمیلیارد ریال در سرفصل‌های مختلف برای طرح رونق تولید و نوسازی صنعتی کشور اختصاص داده است که آن را از طریق منابع بانکی در اختیار واحدهای تولیدی کشور قرار می‌دهد.
در همین پیوند، قرار است فردا (یکشنبه) جلسه‌ای به‌منظور توسعه بخش معدن در مجلس شورای اسلامی با حضور رییس آن و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود.
به گزارش تارنمای خانه ملت، داریوش اسماعیلی اعلام کرد در این جلسه معاونان معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت (کرباسیان، سرقینی و کره‌ای)، رییس بانک صنعت و معدن، مدیرعامل شرکت ملی مس، مدیرعامل صندوق بیمه توسعه فعالیت‌های معدنی، رییس نظام مهندسی معدن و جمعی از رییسان تشکل‌های مردم نهاد بخش معدن شرکت می‌کنند.
وی اضافه کرد: در این جلسه مسائل بخش معدن مطرح و چارچوب‌های آن مشخص می‌شود و بعد از آن امیدواریم هر دو هفته یک‌بار نشست های پیوسته‌ای را با حضور معاونان وزیر و برخی نمایندگان داشته باشیم تا زمینه توسعه بخش معدن را بیش از پیش فراهم کنیم.
به گزارش ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز گفت: 6.5 درصد صنایع معدنی و 1.2 درصد بخش معدن در مجموع 7.7 تولید ناخالص داخلی و 23 درصد صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین باید همه زمینه ها را فراهم کنیم که بخش خصوصی سود ببرد و در نتیجه انفاق، اشتغال و سرمایه گذاری صورت دهد.
شریعتمداری ادامه داد: یکی از کمک های جدی فعالان معدنی بخش خصوصی جذب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی و کمک به دستیابی به اهداف صادراتی از 6.6 میلیارد دلار به 7.7 میلیارد دلار و افزایش 30 درصدی مقدار کمی صادرات غیرنفتی است. البته در 6 ماهه نخست امسال همه اعداد کمی هدفگذاری شده، محقق شد.
وی تاکید کرد «برای رسیدن به رشد 8.8 درصدی بخش معدن و 9.3 درصدی بخش صنعت باید سرمایه‌های قابل ملاحظه ای را به این سمت سوق دهیم و بدین منظور بیش از 15 میلیارد دلار مورد نیاز است. همچنین به 22 میلیون متر مکعب گاز، سه هزار و 300 مگاوات برق جدید و 360 هزار متر مکعب روز آب در واحدهای جدید نیاز داریم»

فهرست