کالاهای صادراتی تا اطلاع ثانوی از مرز سومار صادر نمی شود

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. کالاهای صادراتی تا اطلاع ثانوی از مرز سومار صادر نمی شود

قصرشیرین- ایرنا- فرماندار گیلانغرب گفت: طبق هماهنگی های صورت گرفته توسط گمرک، کالاهای صادراتی از بازارچه مرزی سومار تا اطلاع ثانوی به عراق صادر نمی شود.

کوروش محمودیان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت محموله های صادراتی از طریق مرزهای جایگزین و مرزهای قصرشیرین به عراق صادر می شود و هرگونه محموله های صادراتی برای اینکه در بازارچه مرزی سومار متوقف نماند به سمت دیگر مبادی مرزی هدایت می شود.
وی اظهار کرد: توقف صادرات از بازارچه مرزی سومار تا تعیین تکلیف این مرز و رفع مشکلات آن خواهد بود.
فرماندار گیلانغرب از برگزاری یک نشست در روز شنبه هفته آینده با طرف عراقی و مقامات کشورمان در راستای رفع مشکلات و مباحث مربوط به بازارچه مرزی سومار خبر داد.
محمودیان، یکی از موضوعات مربوط به نشست اوایل هفته آینده در خصوص بازارچه مرزی سومار را با طرف عراقی، بحث در باره استفاده از کارگران ایرانی در امر تخلیه و بارگیری کالاها در بازارچه مرزی سومار عنوان کرد که هم اکنون از سوی طرف عراقی از ورود کارگران ایرانی در امر تخلیه و بارگیری کالاهای ایرانی در این مرز جلوگیری شده است.
هم اکنون روزانه به طور میانگین 200 کامیون انواع کالا شامل سنگ، سرامیک، مصالح ساختمانی و آهن آلات از مرز سومار به عراق صادر می شود.
مرز سومار نزدیک ترین مرز کشورمان به بغداد محسوب می شود که کمترین فاصله را به کربلای معلا و استان های جنوبی عراق دارد.
بخش سومار در فاصله 90 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با عراق 86 کیلومتر مرز مشترک دارد.
این بخش دارای 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست.
بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب67 کیلومتر است.
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاهتر کرده است و اکنون عمده کالاها از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.

فهرست