یادداشت دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در خصوص برکناری وزیر صنعت، معدن و تجارت/ وزارتی که سمت و سویی نداشت

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. یادداشت دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در خصوص برکناری وزیر صنعت، معدن و تجارت/ وزارتی که سمت و سویی نداشت

دکتر رضا رحمانی نیز به دسته وزرای سابق صمت پیوست با این تفاوت که کارنامه به جا مانده از وی کارنامه مخدوش و قابل داوری است. در زمان قائم مقامی آقای رحمانی که بسیاری او را عامل جدایی نعمت زاده از کابینه میدانند شعارهایی مطرح میشد که بدون برنامه راهبردی سعی داشت تمامی تشکلهای اقتصادی و صنوف را با خود همراه سازد و گروهی که با تمامی وزرا دست برادری میدهند با او همراه شدند. سرنوشت صنعتگران و معدنکاران و فعالان تجارت همگی به سیاستهایی گره خورد که بر پایه تصمیمات آنی و بخشنامه های صادره از سوی وزارت صمت بنا شده بود و هر روز قطعه ای از پازل اقتصاد کشور دچار لطمه و آسیب می شد. تشکلهای فعال در اقتصاد کشور گاه و بی گاه توصیه ها و هشدارهایی را در این خصوص به مقامات صمت روانه میکردند که در بسیاری از موارد این پیشنهادها بی پاسخ باقی می ماند. وزارت صنعت، معدن و تجارت، به پشتوانه سیاستهای دولت، سالهاست که از افکار و نظرات نو، فقیر شده و بزرگ شدن دولت در کنار چوب حراجی که به اموال دولتی به بهانه واگذاری به بورس زده اند اقتصاد کشور را آسیب پذیر تر از قبل نموده است. عدم استفاده از پتانسیل جوانان با وجود تذکرها و توصیه های تشکل های کشور در حد شعار باقی ماند و استفاده از نیروهای جدید به سخنرانی ها و مصاحبه های دوره ای محدود شده است. بالا رفتن نرخ ارز و تحریم و افزایش نقدینگی به جای اینکه به فرصت تبدیل گردد به تهدید بدل گردید و امروز اوضاع معادن و صنایع بخش خصوصی این است که میبینیم. بسیاری از کارشناسان از سالهای قبل نسبت به تجمیع مدیریتی در صنایع و معادن با بازرگانی، گله های متعددی مطرح نمودند و مسئولان وقت، امروز باید به عوارض ناشی از این زیان بزرگ پاسخ دهند که چگونه مشکلات عدیده صنعتگران و معدنکاران که نان سفره صدها هزار کارگر و میلیونها نفر خانواده آنها را تامین میکنند باید با موضوع تامین پرتقال شب عید گره بخورد.

بدنه مدیریتی وزارت صمت دیگر کارایی وزارت صنایع و معادن دهه 60 و70 را ندارد و نیروهای کلیدی خود را به مدیرانی واگذار کرده که تولید را با تمام وجود احساس نکرده اند و بدنه کارشناسی به سمت بدنه ستادی تغییر مسیر داده است. بارها خانه صنعت و معدن و تجارت جوانان ایران به جناب دکتر رحمانی پیشنهاد داد از مدیران جوان موفق در بخش تولید برای اثربخشی و ارائه نظرات نو استفاده نماید و از ترکیب کارشناسان و مدیران با تجربه و مدیران جوان برای قوام دادن به ریشه های وزارت صمت بهره ببرد که متاسفانه این امر هیچگاه مورد توجه وزیر محترم سابق قرار نگرفت. بالا رفتن تعداد نارضایتی ها، تعطیلی کارخانه ها، ورشکستگی معادن کوچک و صنایع کم برخوردار، افزایش نرخ خودرو، کمبودها و عدم نظارت کافی همگی معلول تصمیماتی است که به علت فقدان برنامه ریزی در وزارت صمت در سنوات گذشته شاهد و ناظر آن بوده ایم هر چند که انتقادات فوق قطعا با پاسخ تکراری مواجه خواهد شد که به علت پایان عمر دولت این انتقادات مطرح می شود در صورتیکه این موضوعات سالهاست که توسط تشکلهای صنعتی، معدنی و جوانان بیان گردیده ولی گوش شنوا برای آن وجود ندارد.

در نامه هایی که به وزیر محترم صمت و معاونتهای محترم وزارت صمت ارسال گردیده نکاتی به چشم میخورد که هرکدام از آنها میتوانست بخشی از مشکلات مطروحه جدید الوقوع را پیشگیری و پیشبینی نماید.

امروز شاهد مشکلات عدیده ای در بخش صنعت و معدن و تجارت ایران و به صورت کلان در اقتصاد کشور هستیم. آقای مدرس خیابانی و یا هر وزیر دیگری در وزارت صمت باید به این موضوع اشراف و وقوف داشته باشد که قلب تپنده هر اقتصاد، منابع طبیعی و منابع انسانی ارزشمند آن است و نادیده گرفتن نیروهای جوان متخصص و عدم انتقال تجربه از کارشناسان قدیمی به منابع انسانی جوان، میتواند موتور تولید منابع طبیعی و صنایع یک کشور را بطور کامل از حرکت بی اندازد . انتخاب یک وزیر جوان یا یک معاون وزیر و یا یک مدیر زن نمیتواند مطالبات مردم از دولت را محقق کند. علیرغم تحریم و فشارهای بین المللی و موضوع کرونا میتوان به کارنامه اقتصادی دولت نمره تک رقمی داد و این در شرایطی است که تمامی صنعتگران به اعتدال و اصلاح چشم امید داشتند و یکسال آینده زمان مغتنمی است که دولت محترم به ویژه وزرای اقتصادی، خاصه وزیر محترم صمت اندکی از بار محوله به دوش بازرگانان، معدنکاران و صاحبان صنایع را سبک تر نماید و با انتخاب معاونین اصلح و حفظ و تنفیذ اختیارات به برخی دیگر از معاونین ضمن بر هم نزدن ساختار کنونی وزارت صمت به بازگشت به روزهای امید، تدبیری مناسب بیندیشد.

شهرام شریعتی

فهرست