ایران و پاکستان بر توسعه همکاری برای نوسازی بافت های فرسوده توافق کردند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. ایران و پاکستان بر توسعه همکاری برای نوسازی بافت های فرسوده توافق کردند

لاهور – ایرنا – وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با مسئولان بخش گردشگری و شهرسازی ایالت پنجاب پاکستان، با آنان در خصوص توسعه همکاری دوجانبه برای نوسازی بافت های فرسوده و رونق گردشگری توافق کرد.
ایران و پاکستان بر توسعه همکاری برای نوسازی بافت های فرسوده توافق کردند
به گزارش ایرنا، عباس آخوندی روز شنبه در سومین روز سفر به پاکستان، از روند نوسازی و بازآفرینی بافت قدیمی شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب دیدن کرد.
وی در این سفر همچنین در دیدار با ‘کامران لاشاری’ مسئول میراث فرهنگی و مرمت بناهای تاریخی ایالت پنجاب پاکستان در خصوص گسترش روابط دوجانبه برای نوسازی بافت های فرسوده با وی تبادل نظر کرد.
آخوندی همچنین در دیدار از روند نوسازی بافت فرسوده شهر لاهور از نزدیک در جریان روند اجرای این طرح قرار گرفت.
آخوندی عصر شنبه نیز در دیدار با ‘مرتضی جعفری’ رییس دانشگاه ملی هنر و معماری لاهور، ‘فضل احمد خالد’ رییس دانششاه مهندسی و فناوری لاهور و ‘شهنواز زیدی’ رییس دانشکده معماری و طراحی دانشگاه تکنولوژی و فناوری اطلاعات لاهور با آنان در خصوص گسترش همکاری های دو جانبه برای تبادل دانشجو، رونق گردشگری فرهنگی و تبادل تجربیات تحقیقات و فناوری به تبادل نظر پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین روز شنبه در سفر به لاهور پاکستان از چند مکان تاریخی این شهر نظیر ‘قلعه شاهی، مسجد پادشاهی، حمام شاهی و مسجد وزیرخان’ این شهر واقع در بافت تاریخی شهر دیدن و با حضور در دبستان اقبال لاهوری، با نوادگان این شاعر بزرگ دیدار و گفت و گو کرد.
هیات ایرانی با حضور بر مزار علامه اقبال لاهور فیلسوف و شاعر شهیر پاکستان و ستاره بلند شرق، با اهدای تاج گل به وی ادای احترام کرد.
به گزارش ایرنا، آخوندی که به همراه هیات 20 نفره در حوزه‌های جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی به پاکستان سفر کرده است، روز پنجشنبه هفته گذشته 23 فروردین ماه در نخستین روز حضور خود در این کشور با ‘ میرحاصل خان بزنجو’ وزیر امور کشتیرانی و دریانوردی ، ‘اکرم خان درانی’ وزیر کار و شهرسازی و ‘سعد رفیق’ وزیر امور راه آهن پاکستان دیدار و گفت و گو کرد.
در دیدار آخوندی با وزیر امور کشتیرانی و دریانوردی پاکستان، بر راه اندازی خط کشتیرانی مسافری میان بنادر چابهار و کراچی برای رونق ترانزیت و گردشگری دو کشور تاکید شد.
وزیر راه و شهرسازی ایران در این دیدار گفت: همکاری‌ بین بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان باید بر اساس قرارداد خواهرخواندگی میان دو بندر افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی کشورمان روز جمعه از اسلام آباد راهی کراچی مرکز ایالت سند در جنوب پاکستان شد.
وی در بدو ورود به فرودگاه بین المللی جناح شهر کراچی از سوی ‘احمد محمدی’ سرکنسول ایران در کراچی و جمعی از مقامات ارشد دولت ایالت سند مورد استقبال قرار گرفت.
آخوندی و اعضای هیات ایران از جمله ‘مهدی هنردوست’ سفیر کشورمان در پاکستان پس از آن به آرامگاه بنیانگذار فقید پاکستان رفته و به محمدعلی جناح معروف به قائد اعظم ادای احترام کردند.
ایران و پاکستان با بیش از 900 کیلومتر مرز خاکی و آبی از ظرفیت بالای حمل و نقلی به ویژه در بخش ترانزیت برخواردارند، ظرفیتی که دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر در مورد ترانزیت کالا در آب‌های آزاد و کشورهای آسیای میانه از آن استفاده کنند.

فهرست