توتون و تنباکو از ممنوعیت واردات تا افزایش صادرات

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. توتون و تنباکو از ممنوعیت واردات تا افزایش صادرات

آمارهای گمرک گویای آن است که در شش ماهه اول امسال صادرات محصولات مرتبط با توتون و تنباکو ۵۰.۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، در ماه‌های گذشته شاهد اعمال قوانینی مبنی بر ممنوعیت واردات انواع توتون و تنباکوی معطر بوده‌ایم؛ موضوعی که در نهایت موجب شد قیمت این محصولات در بازار داخل بالاتر رود.

اگرچه در آمارهای منتشر شده از بازارهای هدف، از توتون و تنباکوی ایرانی نام برده نشده اما به‌طور کلی از روسیه، عراق، افغانستان و ترکیه به عنوان برخی واردکنندگان این محصول یاد می‌شود.

مروری بر آمارهای ارائه شده گویای این است که در حوزه تولید محصولات مرتبط با توتون و تنباکو در شش اول امسال بیش از ۱۱۲ تن محصول صادر شده است که این رقم نسبت به تولید ۷۶ تنی سال گذشته از نظر وزنی ۴۷.۶ درصد افزایش داشته است.

در حوزه صادرات این کالا نیز در شش ماهه اول امسال کالایی بالغ بر ۵۰۰ هزار دلار صادر شده که این رقم در قیاس با مدت مشابه سال قبل که حدود ۳۰۰ هزار دلار بوده بالغ بر ۵۰.۲ درصد رشد داشته است.

مجوز تولید، واردات، کشت، توزیع، حمل و فرآوری تنباکو و توتون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد و نظارت بر این بخش نیز بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

سال گذشته مدیر نظارت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از صدرنشینی سیگار و توتون در جدول کشفیات قاچاق تهران خبر داده و اعلام کرده بود آمارهایی که از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اعلام می‌شود، مجموع گزارشاتی است که از سازمان‌های کاشف می‌رسد و این سازمان‌ها شامل گمرک، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت دخانیات می‌شود که این گزارشات نیز از واحد های صنفی سطح بازار است و انبارها و واحدهای غیرتجاری را شامل نمی‌شود.

در حوزه واردات رسمی و قانونی نیز سال گذشته در چنین روزهایی موز، ذرت دامی، اکسید آلومینیوم، اجزا و قطعات خط آهن و توتون و تنباکو مهم‌ترین محصولات وارداتی به ایران بوده‌اند.

فهرست