رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با «نود اقتصادی»: اعضای هیات مدیره ایران خودرو و سایپا عامل گرانی خودرو هستند!

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با «نود اقتصادی»: اعضای هیات مدیره ایران خودرو و سایپا عامل گرانی خودرو هستند!

عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار «نود اقتصادی» در رابطه با دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی بیان داشت: کارخانه‌های خودروسازی با هزینه‌های بسیار سنگینی روبه رو هستند و به جهت تأمین این هزینه‌ها مرتب قیمت‌ها را بالا برده و کیفیت را پایین می آورند، اگر کارخانه‌های خودروسازی ما خواهان رقابت با دنیا هستند باید خودشان را کوچک کنند. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: چند هزار عضو هیئت مدیره ایران خودرو و سایپا در سراسر کشور وجود دارد و این اعداد بزرگی است، بنابراین بهترین کار کوچک‌سازی بدنه اداری- مالی خودروسازان است. وی ادامه داد به نظرم یکی از دلایل گرانی خودرو همین هزینه های سربار است که باید فکری به حالشان شود. سهل آبادی در پاسخ به این سوال که آیا حمایت‌های دولت باعث افزایش بی رویه قیمت خودرو شده است، بیان داشت: می توانید بودجه سال ۱۳۹۸ را بررسی کنید، شرکتهای دولتی که امسال مالیات کمتری را میدهند در سال آینده سهم بیشتری از بودجه دارند. خودروسازان بار مالی زیادی به دولت وارد کرده و موجب بزرگ شدن بدنه دولت شده‌اند. وی در رابطه با این که آیا قطعه‌سازان در این گرانی نقش دارند، اضافه کرد: قطعه سازان توسط خودروسازان استعمار شده اند زیرا آن ها اختیار چندانی ندارند و همه قیمت در اختیار خودروسازان است. عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در ادامه به دلایل گرانی قیمت گوشت و مرغ پرداخت و به «نود اقتصادی» گفت: گرانی مرغ و گوشت قرمز ربطی به تحریم ندارد، اقلام مصرفی ۶۰ درصد گران شده است، اما این درآمد به کجا می رود و در چه بخشی توزیع می شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه روزانه بخشی از دام کشور به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود و کسی هم نیست که جلوی این خروج را بگیرد، در حالی که متولی تنظیم بازار وزارت صمت است بنابراین نمی‌توان این گرانی را تنها بر گردن تحریم‌ها انداخت.

فهرست