قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران : گرانی خودرو در بازار به علت قیمت گذاری نادرست دولت است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران : گرانی خودرو در بازار به علت قیمت گذاری نادرست دولت است

«آرمان خالقی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان در خصوص افزایش ۶ میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار گفت: اگر دولت به روش صحیح قیمت خودرو در کارخانه را افزایش می داد این اتفاق رخ نمی داد. قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: زمانی که دولت قیمت بازار را ملاک قرار دهد باعث آثار مثبتی می شود اما اینکه یک قیمتی تعیین کنند و این قیمت با بازار فاصله داشته باشد تبعات منفی خواهد داشت. وی ادامه داد: این فاصله قیمتی یک رانت ایجاد می کند و باعث می شود که متقاضیان صف خرید در مقابل کارخانه ها داشته باشند. پس از آن هم داستانی که در زمان گران شدن خودرو ایجاد شد بازهم ایجاد می شود. خالقی به افزایش قیمت خودرو در بازار اشاره کرد و گفت: از زمانی که دولت قیمت خودرو را در کارخانه ها افزایش داد پیام مثبتی از سوی کارخانه ها در خصوص افزایش تولید به بازار نرسید. محدودیت تولید ادامه یافت و این پیام محدودیت نشان داد که کارخانه ها پاسخگوی تقاضای بازار نیستند. وی خاطرنشان کرد: همین امر موجب شد تا سود دلال ها از بین نرود. بنابراین دلال بازی ادامه خواهد داشت تا زمانی که افزایش تولید خودرو در کارخانه ها ملموس نباشد کارشناس صنعتی در ادامه نحوه محاسبه قیمت خودرو براساس بازار را درست ارزیابی کرد و اظهارداشت: زمانی فاصله قیمتی وجود دارد و بازار سود دریافت می کند روند افزایش قیمت خودرو در بازار ادامه خواهد داشت. اما اگر بنا باشد بر مبنای بازار قیمت گذاری شود باید در زمان تحویل خودرو به خریدار، کارخانه ها باید به قیمت روز این محصولات را حساب کنند تا فاصله قیمتی در آن وجود نداشته باشد. خالقی با بیان این که با طرح جدید قیمت گذاری و نبود تعهد برای افزایش تولید خودرو سود به صورت کامل در اختیار خودروسازان قرار می گیرد، تصریح کرد: در این صورت خودروساز سودی می برد که حق آن نیست و این پول به ناحق از جیب مردم می رود. قائم مقام دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران یادآور شد: نگاه همه صنعتگران و فعالان اقتصادی در جریان قیمت گذاری خودروها این بود که اگر چنین سودی قرار است به خودروساز داده شود برای افزایش کیفیت باشد. در غیر اینصورت سودی که به جیب خودروسازان می رود نه صرف افزایش تولید می شود و نه صرف افزایش کیفیت. این گونه می شود که راه برای دلالان هم باز می شود تا در دریافت سود از خریداران خودرو با خودروسازان رقابت کنند. گفتنی است، «سعید موتمنی» رییس اتحادیه خودروی تهران چند روز گذشته از افزایش ۴ تا ۶ میلیونی قیمت خودروهای داخلی در بازار خبر داده بود و گفته بود:خودروسازان طی هفته های اخیر ۳ بار قیمت های جدید اعلام کردند و این امر گرانی خودرو در بازار را موجب شد.

فهرست