آمادگی تنها ۴ نفر از دانشگاهیان برای ۱۳۰ درخواست بخش صنعتی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. آمادگی تنها ۴ نفر از دانشگاهیان برای ۱۳۰ درخواست بخش صنعتی

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای طرح فرصت مطالعاتی صنعتی، گفت: متاسفانه از ۱۳۰ درخواست از سوی واحدهای صنعتی تنها ۴ نفر از دانشگاهیان برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کردند.

به گزارش ایسنا، دکتر برات قبادیان امروز در همایش ملی تعامل نظام دانشگاهی در فضای اجتماعی با تاکید بر اینکه تحولات اساسی در جامعه مدیون نظام دانشگاهی است، افزود: بر اساس گزارش پایگاه‌های بین‌المللی، ایران در سال ۲۰۱۳ رتبه سوم جهانی را در تربیت مهندس و منابع انسانی و علوم پایه کسب کرده است که این امر به عنوان یک سرمایه و پیشرفت برای کشور محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ولی ابرچالش ما در این زمینه، آن است که چرا دانشگاه‌ها نقش خود را در جامعه ایفا نمی‌کنند.

وی با اشاره به وجود ۵ میلیون دانشجو و صد هزار استاد هیات علمی در کشور، اظهار کرد: چالش‌هایی چون تغییر اقلیم، خشکسالی، ریزگردها و بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، چالش‌هایی نیستند که یک شبه در کشور ایجاد شوند. ما باید از گذشته برنامه‌ریزی‌های لازم برای اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داشته باشیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تا سال ۱۳۸۰ برنامه‌ریزی‌های بلندمدت نداشتیم، افزود: بعد از آن سند چشم‌انداز تدوین شد که بعد از مدتی اجرایی شدن به کنار گذاشته شد.

وی با اشاره به وضعیت ساختار دانشگاه‌های کشور گفت: در دانشگاه‌ها تنها به تربیت دانشجویان پرداخته می‌شود و هر موضوعی که به عنوان پایان‌نامه پیشنهاد می‌دهند، به تصویب می‌رسد و اعلام می‌شود که مقصران اصلی برای عدم تعامل میان دانشگاه‌ها با فضای جامعه خود دانشگاه‌ها هستند، چرا که دانشگاه‌ها می‌توانند پایان‌نامه‌های دانشجویان را در جهت رفع مشکلات کشور اجرایی کنند.

وی به تدوین “طرح فرصت مطالعاتی صنعتی” اشاره کرد و گفت: در این طرح از سوی واحدهای صنعتی ۱۳۰ نفر اعلام نیاز شد تا جذب واحدهای صنعتی شوند، ولی تنها ۴ نفر از دانشگاهیان کل کشور برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کردند.

قبادیان با تاکید بر اینکه دیوار بی‌اعتمادی برای هر دو طرف صنعت و دانشگاه کشیده شده است، اظهار کرد: از سوی دیگر مشاهده می‌کنیم که تا سال ۹۴ تنها ۸۰۰ واحد صنعتی و معدنی دارای واحدهای تحقیق و توسعه بودند، ولی با برنامه‌های اجرایی شده در دو سال اخیر دو هزار واحد صنعتی دیگر صاحب واحدهای تحقیق و توسعه شدند. چرا که این واحدها به این درک رسیده‌اند که باید از علم و فناوری استفاده کنند.

قبادیان همچنین به راه‌اندازی سامانه “تولید و توسعه اشتغال پایدار” (تاپ) اشاره کرد و گفت: در این سامانه که در هفته آینده راه‌اندازی می‌شود، واحدهای صنعتی نیازها و مشکلات خود را در آن بارگذاری می‌کنند تا فناوران و دانشگاه‌ها اقدام کنند.

فهرست