خودرویی ها و فلزات اساسی، شاخص بورس را در کانال 91هزاری بالا بردند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. خودرویی ها و فلزات اساسی، شاخص بورس را در کانال 91هزاری بالا بردند

تهران- ایرنا- شاخص بورس امروز (شنبه) تحت تاثیر مثبت گروه خودرویی و فلزات اساسی 68 واحد بالا رفت و در جایگاه 91 هزار و 160 واحدی ایستاد.

خودرویی ها و فلزات اساسی، شاخص بورس را در کانال 91هزاری بالا بردند
به گزارش شنبه ایرنا، بورس در سومین هفته کاری آذرماه با چشم اندازی مثبت و امیدبخش کار خود را آغاز کرد؛ به طوری که جایگاه شاخص کل در کانال 91 هزار واحدی تقویت شد.
در معالات امروز، نمادهای گروه خودرویی پس از مدت ها دوباره مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت و تاثیر مثبت معاملات این گروه، شاخص را بالا برد.
گروه فلزات اساسی در بازار امروز در صدر معاملات گروه های بورسی قرار داشت. در معاملات امروز در این گروه 163 میلیون سهم به ارزش 346 میلیارد ریال داد و ستد شد.
گروه خودرو به ارزش 261 میلیارد ریال و فراورده های نفتی به ارزش 94 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم سرمایه گذاری ها با معاملاتی به ارزش 79 میلیارد ریال جای گرفت.
گروه شیمیایی نیز با معاملاتی به ارزش 77 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، «های وب» (داده گشتر عصر نوین)، خودرو (ایران خودرو) و خساپا (سایپا) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، در مقابل فملی (ملی صنایع مس)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو) و شتران (پالایش نفت تهران) بیشترین تاثیر منفی را داشته و مانع رشد بیشتر نماگر بازار سرمایه شدند.
در معاملات امروز 879 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 721 میلیارد ریال در 62 هزار و 447 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 21 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 26 واحد رشد کرد.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 19 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 119 واحد رشد کرده است.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 38 واحد و شاخص بازار دوم بورس 198 واحد بالا رفت.

** داد وستد یک هزار و 325 میلیارد ریال سهام و اوراق بهادار در فرابورس
بازار معاملات فرابورس نیز امروز با رشد 2 واحدی شاخص آیفکس همراه بود، شاخص فرابورس درپایان معاملات در جایگاه یک هزار و 16 واحدی به کار خود پایان داد.
در بازارهای 9 گانه فرابورس، 294 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش یک هزار و 325 میلیارد ریال در 32 هزار و 839 نوبت خرید و فروش شد.
نمادهای هرمز (فولاد هرمزگان جنوب)، مارون (پتروشیمی مارون) و ارفع (فولاد ارفع) امروز، بیشترین تاثی مثبت را بر شاخص فرابورس داشتند، اما کوثر (بیمه کوثر) از بیشترین تاثیر منفی برخوردار بود.

فهرست