رشد صنعت قطعه سازی از همکاری مشترک با برندهای صاحب نام خارجی می گذرد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. رشد صنعت قطعه سازی از همکاری مشترک با برندهای صاحب نام خارجی می گذرد

رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: یکی از راههای پیشرفت صنعت قطعه سازی، به روز کردن فناوری ها و حضور در بازارهای بین المللی است که با انجام همکاری های مشترک با برندها و شرکت های معتبر خارجی این مسیر کوتاهتر خواهد شد.

 

«رضا رضایی» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: نگاهی به وضعیت قطعه سازی در ترکیه و مطالعه رشد صنعت خودرو و قطعه سازی آن، حاکی از تدوین قوانین مناسب و اعطای مشوق های دولتی است که طی آن قطعه سازان نیز با همکاری با برندهای بزرگ و صاحب نام جهانی و پیوستن (انجام کار مشترک) با آنها به رشد و توسعه دست یافته اند.
به گفته وی، پارسال صادرات صنعت قطعه سازی ترکیه بیش از 14 میلیارد یورو بود و راه پیشرفت صنعت خودروسازی ما نیز انعقاد قرارداد با خارجی ها و شروع همکاری با داخلی سازی دستکم 40 درصدی است.
رضایی، زمان اجرای قراردادها را یکی از مهمترین عوامل موفقیت برشمرد و گفت: اتمام پروژه ها از سوی خودروسازان یا قطعه سازان در موعد مقرر برای رشد و تعالی آنها مهم است و هر چند تحریم ها در سال های گذشته بر قطعه سازان هم تاثیرگذار شده، اما فعالان این عرصه به صورت شبانه روزی فعال بوده و سعی در به روز رسانی دانش فنی شان داشتند.
رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ابراز امیدواری کرد زمان اجرای قراردادها هر چه کوتاهتر باشد تا پروژه ها با موفقیت بیشتر عملیاتی و اجرایی شوند.
وی تصریح کرد: از دولت انتظار می رود برای به روز رسانی سخت افزارها، دانش فنی و مهارت قطعه سازان، کمک ها و مشوق های ویژه نظیر تسهیلات ارزان قیمت و مشوق های صادراتی، بیمه ای و گمرکی ارائه کند.
رضایی همچنین مجموع مطالبات قطعه سازان از دولت را نزدیک به 50 هزار میلیارد ریال عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، پیشتر «آرش محبی نژاد» دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور به ایرنا گفته بود: اگر زمان رسیدن به عمق تولید داخل 60 تا 70 درصدی طولانی شده یا به تاخیر افتد، تعطیلی بسیاری واحدهای قطعه سازی دور از انتظار نخواهد بود.
اردیبهشت ماه گذشته قرارداد و تفاهم نامه 10 جانبه بین المللی برای طراحی و تولید پلتفرم محصولات جدید ایران خودرو با حضور وزیران صنعت، معدن و تجارت ، علوم ، تحقیقات و فناوری در محل شرکت ساپکو امضا شد.

** حاشیه قیمتی خودروها در بازار
رضایی در ادامه در خصوص حاشیه قیمتی بالای برخی خودروها در بازار و کارخانه، یادآوری کرد: نخستین دلیل این موضوع به عرضه و تقاضا بر می گردد.
این مسئول به کلامی از «محمدرضا نعمت زاده» وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد که می گفت «خودروسازان باید در حاشیه بازار حرکت کنند» و افزود: امروز چنین موضوعی محقق نشده است.
وی با اشاره به برخی خودروها نظیر پژو 207 که از کیفیت بالایی هم برخوردارند، وارد بازار شده اند اما حاشیه قیمتی بالایی هم پیدا کرده اند، ادامه داد: در این زمینه شاهدیم شرکت ایران خودرو بر اساس برنامه تدوین شده خود به تولید می پردازد، اما بی ثباتی بازار افزایش تقاضا را رقم زده است و خودروساز نیز برای هماهنگ کردن خود با این سطح تقاضا نیازمند زمان است.
رضایی تصریح کرد: اگر بتوان بازار را به دست اهلش سپرد بخش زیادی از مشکلات برطرف خواهد شد.
رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با بیان اینکه حاشیه های بالای قیمتی نه نصیب خودروساز و نه قطعه سازان می شود، تاکید کرد: باید دولت، خودروسازان و انجمن قطعه سازان با همفکری یکدیگر این مشکلات را مدیریت کنند.

فهرست