معاون وزیر صنعت در گفتگو با تسنیم: آماده آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در کشور نبودیم

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. معاون وزیر صنعت در گفتگو با تسنیم: آماده آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در کشور نبودیم

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه شرایط رقابتی برای آزادسازی بلیت هواپیما نداشتیم اما به صورت رقابتی با آن برخورد می‌شود گفت: قیمت بلیت هواپیما در کشور را زمانی می‌توان به صورت عرضه و تقاضا فروخت که میزان عرضه آن بیش از تقاضا باشد.

محمود نوابی در گفتگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری تسنیم با ارائه توضیحی درباره نحوه قیمت گذاری کالاها و خدمات در کشور اظهار کرد: کالاهایی که مشمول قیمت تکلیفی هستند باید قیمت آنها توسط کارگروه تنظیم بازار تصویب شود.دولت برای این دسته کالاها (مانند شکر) یارانه نیز پرداخت می‌کند تا با قیمت کمتری به دست مصرف‌کننده برسد.

وی افزود: این کالاها جزء اولویتهای سازمان حمایت به‌حساب می‌آید و همکاران ما در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کلیه استان‌ها و اتاق اصناف نیز در حوزه خرد، این کالاها را رصد می‌کنند و درصورتی‌که حتی یک ریال متفاوت از قیمت تعیین‌شده به فروش برسد، تخلف است.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: بخش دوم، کالاهای گروه دو ( کالاهایی که مشمول قیمت‌گذاری مستقیم دولت نیستند) به حساب می‌آیند که قیمت آنها نیز رها نیست و همه کالاها باید از یک ضوابط قیمت‌گذاری تبعیت کنند.

وی تصریح کرد: کالاهایی که عرضه آنها بیش از تقاضا است ما آنها را تنها رصد و پایش می‌کنیم؛ درصورتی‌که قیمت‌های آنها نا متعارف و بالاتر از نرخ تورم بالا برود به آنها رسیدگی می‌شود.

معاون وزیر صنعت گفت: یکی دیگر از اولویت های ما در دو سال گذشته، مبارزه با کالای قاچاق در سطح عرضه بوده است اما در باقی موارد سازمان حمایت بازرس محور عمل نمی‌کند و عملکردی شکایت محور دارد.

وی در واکنش به افزایش قیمت نامتعارف بلیت هواپیما در مقاطع پرتقاضای سال گفت : ماده 161 قانون برنامه پنجم اجازه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را داده است؛ با وجود اینکه قیمت بلیت هواپیما باید آزاد شود، اما نباید رها شود.

نوابی افزود:درست است که ساعت پرواز در دنیا قیمت دارد اما باقی استاندارهای پروازهای نیز در کشور باید بهبود بیابد و پروازها نباید به این اندازه، تأخیر داشته باشد و خدماتی که در فرودگاه‌ها داده می‌شود هم باید بهبود یابد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: قیمت بلیت هواپیما در کشور را زمانی می‌شود به‌صورت عرضه و تقاضا عرضه کرد که میزان عرضه آن بیش از تقاضا باشد و درواقع رقابتی باشد، اما وقتی‌که هنوز رقابتی نشده، آماده‌ایم به صورت رقابتی با آن برخورد کنیم.

نوابی با بیان اینکه قیمت برخی از کالاها توسط خود دستگاه‌های مربوطه تعیین می‌شود، تأکید کرد: برخلاف اینکه گفته می‌شود که سازمان حمایت، مسئولیت تعیین قیمت دارد، باید اذعان داشت که این سازمان تنها اقدام به کارشناسی قیمت کرده و خود قیمتی تعیین نمی‌کند.

فهرست