پیشنهاد فعال معدنی برای احیای گام به گام معادن متروک

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. پیشنهاد فعال معدنی برای احیای گام به گام معادن متروک

«محمود گوهرین» امروز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: اگر همه 500 معدن متروک کشور را فعال کنیم و در هر یک از آنها به طور متوسط 50 نفر مشغول به کار شوند، اشتغالزایی مستقیم 25 هزار نفر و غیرمستقیم بیش از 125 هزار نفر را به دنبال می آورد.
وی ادامه داد: زمانی مواد معدنی با عیار پایین به عنوان باطله در معادن قدیمی دور ریخته می شدند اما امروز ارتقای فناوری ها سبب شده است به عنوان مثال بتوانیم حتی مس را با عیار چهار دهم درصد فرآوری و از آن درآمدزایی کنیم.
گوهرین گفت: بیشتر معادن متروک کشور، فلزی و از نوع سرب، روی، مس و کانی های همراه است.
عضو هیات مدیره خانه معدن ایران تصریح کرد: اگر اراده لازم موجود باشد، در سه سال می توان همه این 500 معدن را به صورت مرحله به مرحله احیا کرد.
وی افزود: با احتساب متوسط 50 میلیارد ریال برای احیای هر معدن قدیمی، به قیمت امروز 25 هزار میلیارد ریال اعتبار برای راه اندازی این معادن نیازمندیم که ارزش تولید و صادرات سالیانه را به 2 تا سه برابر این میزان سرمایه گذاری می رساند.
به گفته وی، هرچند بازگشت سرمایه در بخش معدن کمی طولانی است اما اگر گام به گام پیش برویم درآمد هر یک از معادن می تواند سرمایه آنها را بازگرداند؛ در این پیوند، کافی است 10 درصد معادن متروکه احیا شده و به بهره برداری برسند.
این عضو هیات مدیره خانه معدن ایران اضافه کرد: تبدیل مواد اولیه معدنی به مواد با ارزش افزوده بالاتر، به یقین می تواند درآمدهای بیشتری به دنبال داشته باشد اما علم فرآوری یک حلقه گمشده در بخش معدن است.
وی ادامه داد: اصحاب رسانه و خبرنگاران باید بتوانند مساله معدن و سرمایه گذاری در آن را به موضوعی «شیرین» برای سرمایه گذاران بدل کنند، موضوعی که به دلیل دیربازده بودن توجه کمی به آن می شود.
به گزارش ایرنا، سیزدهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات، تجهیزات و صنایع وابسته (ایران کان مین 2017) شنبه با حضور 146 واحد تولیدی داخلی و 139 شرکت خارجی یا نمایندگی های آنها در محل نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت.
این نمایشگاه در فضایی به وسعت 16 هزار مترمربع با حضور 13 کشور اسپانیا، استرالیا، اتریش، ایتالیا، آفریقای جنوبی، آلمان، تایوان، ترکیه، چین، سنگاپور، سوئیس، کره جنوبی و لهستان در حال برگزاری است.
آلمان، ایتالیا و چین به صورت گروهی و رسمی در این نمایشگاه مشارکت دارند.

فهرست