رشد شاخص بورس با حمایت نمادهای فلزی ادامه دارد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. رشد شاخص بورس با حمایت نمادهای فلزی ادامه دارد

به گزارش ایرنا، گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بازار بورس مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفت؛ به گونه ای که گروه فلزات اساسی در صدر قرار گرفت. در این گروه 112 میلیون سهم به ارزش 283 میلیارد ریال داد و ستد شد.
رشد قیمت فلزاتی مانند مس در بازارهای جهانی باعث افزایش جذابیت شرکت های مرتبط در بورس ایران شده است.
گروه خودرو به ارزش 133 میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش 75 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
در رده چهارم، گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 63 میلیارد ریال جای گرفت. گروه رایانه با معاملاتی به ارزش 60 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.
نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس)، پترول (گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان)، جم (پتروشیمی جم) و ومعادن (توسعه معادن و فلزات) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را داشتند. در مقابل فایرا (آلومینیوم ایران) و رمپنا (مپنا) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.
در معاملات امروز 593 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش معاملات بورس به 2 هزار و 152 میلیارد ریال در 48 هزار و 235 نوبت خرید و فروش شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد همه شاخص ها سبزپوش بوده اند.
شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 63 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 60 واحد رشد کرده است.
شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 45 واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 314 واحد افزایش یافت.
شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 162 واحد و شاخص بازار دوم بورس 297 واحد بالا رفت.

**عرضه اولیه جدید در فرابورس
در معاملات امروز، بیش از 353 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 699 میلیارد ریال در 227 هزار نوبت خرید و فروش شد.
عرضه اولیه شرکت شیرپاستوریزه پگاه آذربایجان شرقی به عنوان تازه ترین شرکت فرابورسی امروز انجام شد که بیش از 129 هزار نفر اقدام به خرید کردند.
شمار بالای نوبت های معاملات فرابورس به علت عرضه اولیه جدید و افزایش خرید و فروش بر روی شرکت های کوچک است.

فهرست