اتاق تنها نهاد مسئول نیست

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. اتاق تنها نهاد مسئول نیست
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران به تشریح برخی مشکلات پیرامون صدور کارت‌های بازرگانی پرداخت و تصریح کرد که اتاق بازرگانی تنها نهاد مسئول در زمینه کنترل کارت‌های بازرگانی نیست، بلکه نهادهای دیگری هم در این زمینه مسئولیت دارند.

ابوالفضل گلپایگانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: موضوع استفاده از کارت‌های بازرگانی به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و در حال حاضر مشکلاتی در ارتباط با این کارت‌ها به وجود آمده است.

وی ادامه داد: افرادی که قصد دور زدن قانون را دارند و می‌خواهند با فرصت طلبی مالیات پرداخت نکنند از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای استفاده می‌کنند، از سوی دیگر هم ضوابط و موانع جدی در استفاده افراد از کارت بازرگانی وجود ندارد و اساسا شرایط استفاده از کارت های بازرگانی تابع کنترل‌هایی نیست که شخصی که قصد کار اقتصادی داشته باشد نتواند از کارت بازرگانی تهیه کند.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون اساسی نمی‌توان جلوی فردی را که قصد فعالیت اقتصادی دارد را گرفت، ادامه داد: بنابراین فعالیت اقتصادی طبق قانون آزاد است و اتاق بازرگانی هم نمی‌تواند برای کسی که متقاضی کارت بازرگانی است کارت صادر نکند. اتاق بازرگانی تنها می‌تواند به افراد متقاضی بگوید که برخی ضوابط از جمله موارد مالیاتی را انجام دهد اما به طور کلی اتاق ناگزیر است که کارت بازرگانی را صادر کند.

گلپایگانی تصریح کرد:‌اما مسئله این است که ضوابط برای جلوگیری از سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی ضعیف است و برای همین کسانی که قصدشان دور زدن قانون و قاچاق کالاست، می‌توانند از کارت‌های یکبار مصرف استفاده کنند و حتی می بینیم به عنوان مثال فردی با استفاده از کارت بازرگانی فردی که اصلا در قید حیات نیست، خودرو وارد کرده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: اعضای اتاق بازرگانی مطمئنا این رویه و استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف را تایید نمی‌کنند، اما باید به این موضوع هم توجه کرد که تمامی موارد و مسائل مربوط به کارت بازرگانی به اتاق بازرگانی مربوط نمی‌شود که بخواهد تمامی کنترل را انجام دهد بلکه دستگاه‌های دیگری هم هستند که در این زمینه مسئولیت دارند.

وی افزود: در حال حاضر اقداماتی در جهت ضابطه مند کردن کارت های بازگانی در حال انجام است و به نوعی تغییر نگاه به قانون و کارت‌های بازرگانی در حال انجام است، اما به هر حال این فرایند برای تغییر رویه فعلی به زمان نیاز دارد و به یکباره امکان پذیر نیست.

به گفته گلپایگانی رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی می‌تواند اقدام موثری در زمینه اصلاح صدور کارت‌های بازرگانی باشد چرا که پرداخت‌ها و موجودی‌هایش بر اساس آن مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد و می‌تواند از بروز برخی مشکلات به وجود آمده جلوگیری کند.

فهرست