رایزنان اقتصادی در توسعه بازارهای هدف نقش کلیدی دارند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. رایزنان اقتصادی در توسعه بازارهای هدف نقش کلیدی دارند
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است حضور رایزنانی که با موضوعاتی اقتصادی و تجاری آشنایی دارند در دیگر کشورها بسیار حائز اهمیت است، چراکه می‌تواند به شناسایی بازارهای هدف، بهبود روند صادرات و کسب درآمد ارزی برای کشور تاثیرگذار باشد.

یکی از موضوعاتی که در جلسه هفته گذشته پارلمان بخش خصوصی با محمد جواد ظریف – وزیر امور خارجه کشورمان – از طرف فعالان اقتصادی مورد تاکید قرار گرفت، استفاده بیشتر از ظرفیت‌های رایزنان اقتصادی در جهت بهبود و تسهیل روابط و مبادلات تجاری با دیگر کشورها بود. در این زمینه حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌عنوان کرد: همان‌گونه‌ که ما سفیران و رایزنانی را در حوزه‌های سیاست بین الملل و امنیت به کشورهای مختلف می‌فرستیم نیاز است در کنار آن رایزنان اقتصادی هم برای دستیابی به بازارهای صادراتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: از این بابت ضرورت دارد افرادی که در سفارتخانه‌ها در بخش‌های اقتصادی کار می‌کنند بتوانند ظرفیت‌های صنعتی و بازرگانی را در آن کشورها تشخیص دهند و بازارهای هدف را شناسایی کنند. امروز با توجه به اهمیت این موضوع شاهد هستیم که بعضی از کشورها بخش اقتصادی سفارت‌خانه‌شان را به صورت مجزا اداره می‌کنند؛ مانند کره جنوبی که در تهران موسسه دارد و بخش اقتصادی و تجاری سفارت‌شان را اداره می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه افرادی که به عنوان رایزن اقتصادی انتخاب می‌شوند باید با فعالیت تجاری و بازرگانی آشنایی داشته باشند، گفت: در سال‌های قبل معمولا افرادی به عنوان مستشار اقتصادی انتخاب می‌شدند که چندان با مسائل تجاری آشنایی نداشتند و حتی از نرخ حامل‌های انرژی در آن کشورها هم اطلاع نداشتند، اما اخیرا روند و نحوه انتخاب رایزنان اقتصادی بهتر شده و اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت در انتخاب این افراد نقش دارند.

صالحی تصریح کرد: حضور مستشاران و رایزن‌های اقتصادی در دیگر کشورها برای اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و در روابط اقتصادی با کشورها و بازارهای هدف نقش مهمی دارند. برای همین انتخاب افراد باید به گونه‌ای باشد که اهداف استراژیک ما را در آن کشورها را پیش ببرند تا بتوان درآمدهای ارزی بالایی برای کشورمان بدست بیاوریم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران افزود: ما اگر سفیرانی در دیگر کشورها داشته باشیم که صرفا به حوزه مسائل سیاسی و امنیتی توجه داشته باشند و بخش اقتصاد توجه نکنند نمی‌توانیم از ظرفیت‌های صادراتی بخش‌های مختلف صادراتی وتجاری آن کشورها استفاده کنیم، به همین دلیل اینکه چه کسانی به عنوان رایزن اقتصادی انتخاب می‌شوند به منظور تسهیل روابط تجاری و شناسایی بازارهای هدف بسیار مهم است.

فهرست