رقابتی نبودن اقتصاد مهمترین دلیل فساد اقتصادی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. رقابتی نبودن اقتصاد مهمترین دلیل فساد اقتصادی
رئیس اتاق بازرگانی تهران به تشریح مهمترین دلایل بروز فساد اقتصادی پرداخت و تصریح کرد که برای مبارزه با فساد باید مشکلات ساختاری اقتصادی از جمله بزرگ بودن دولت و رقابتی نبودن اقتصاد حل شود.

به گزارش ایسنا، مسعود خوانساری در همایش مبارزه با فساد که امروز ۲۲ آذر در اتاق تهران برگزار شد گفت: اتاق بازرگانی برای دومین سال پیاپی است که همایش فساد را برگزار می کند، سال گذشته این همایش با حضور آقای پور محمدی، وزیر دادگستری برگزار شد و مباحث خوبی مطرح شد و اقدامات نسبتا خوبی هم در این زمینه از سال گذشته تاکنون انجام گرفت.

وی ادامه داد: یکی از عوامل اصلی توسعه نیافتگی وجود فساد و عدم شفافیت است و کشورهای توسعه یافته توانسته اند با فساد مبارزه کنند.

رئیس اتاق ایران با بیان اینکه رتبه ایران در شاخص‌های جهانی در زمینه شفافیت و فساد رتبه مطلوبی نیست، تصریح کرد: به غیر از شاخص‌های جهانی اگر نگاهی گذرا به شاخص‌های داخلی از جمله طلاق، حاشیه نشینی، جرم و زندانیان وضعیت خوبی نداریم و در سال های گذشته زندانیان ما چند برابر شده است.

خوانساری افزود: اگر این موارد اصلاح نشود، مطمئنا آینده خوبی نخواهیم داشت، اینکه برای مبارزه با فساد افرادی را زندانی کنیم و یا برخی افراد اعدام شوند صرفا به جای ریشه یابی چنین اقداماتی برخورد با معلول است.

وی با بیان اینکه مهمترین کار در زمینه مبارزه با فساد آسیب شناسی است عنوان کرد: ما به عنوان اتاق بازرگانی فکر می کنیم که ساختارهای اقتصادی، اجتماعی ما دچار مشکل هستند و تا مشکلات ساختاری اصلاح نشوند مبارزه با فساد امکان پذیر نیست.

خوانساری با برشمردن برخی از مشکلات ساختاری که باعث بروز فساد می شوند گفت: بزرگ بودن دولت، دخالت بیش از اندازه دولت و اقتصاد دستوری، مجوزهای غیر ضروری، وجود دستگاه‌های نظارتی متعدد، وجود بنگاه‌های دولتی که از رانت‌هایی برخوردارند، اقتصاد بسته و رقابتی نبودن اقتصاد، رعایت نکردن قانون و مباحثی مثل چند نرخی بودن ارز، قاچاق و تعرفه های گمرکی از جمله مهمترین دلایل به وجود آمدن فساد است.

وی اضافه کرد: همچنین فعال نبودن رسانه ها و مطبوعات که نمی توانند به صورت باز مسائل را مطرح کنند از جمله دیگر عوامل بروز فساد است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: اگر می خواهیم به رشد هشت درصدی برسیم و نرخ بیکاری ۱۲ درصدی را حل کنیم باید جذب سرمایه خارجی و داخلی داشته باشیم، متاسفانه از سال ۱۳۹۰ رشد سرمایه گذاری منفی بوده است، برای جذب سرمایه خارجی لازم است به موضوعات مبارزه با فساد و شفافیت توجه کنیم، چرا که اولین عاملی که هیات اقتصادی که به ایران می آیند و برای سرمایه گذاری مطرح می کنند وجود فساد در دستگاه‌های اجرایی ما است، امیدواریم بتوانیم با همفکری مسئولان در آینده فساد را به حداقل برسانیم.

فهرست