صادرات هنوز به توسعه نرسیده است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. صادرات هنوز به توسعه نرسیده است
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران معتقد است دولت یازدهم در زمینه رفع موانع صادرات عملکرد مثبتی داشته اما هنوز ابعاد مختلف صادرات به توسعه نرسیده است.

سید رضی حاجی آقا میری در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: موضوع عملکرد دولت در بخش صادرات را باید به دو بخش تقسیم کنیم. ابتدا باید توجه کنیم که صادرات در انتهای دولت دهم در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار داشت که دلیل عمده آن هم تحریم‌ها بود.

وی افزود:‌ دولت یازدهم در بخش اول این مسائل را با فعالیت‌هایی که در جهت رفع تحریم‌ها و امضا برجام انجام داد بر طرف کرد؛ بنابراین صادرات را از شرایط پیچیده و بن بست خارج کرد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ادامه داد: اما بحث و سوال دیگر این است که چقدر در توسعه صادرات موفق بوده‌ایم؟ با توجه به سنگینی مسئله برجام برای دولت یازدهم نمی‌توان انتظار داشت که در این بخش در طول چهار سال همه اهداف محقق و نتیجه مطلوبی حاصل شود اما در مجموع کارنامه دولت یازدهم از نظر فعالیتی که در جهت رفع مشکلات تحریم‌ها داشتیم قابل قبول بوده است. اگر اقدامات دولت در جهت رفع تحریم‌ها و موانع صادرات اتفاق نمی افتاد امروز وضعیت پیچیده‌ای داشتیم و بحران سنگین‌تری داشتیم.

آقامیری همچنین درباره کنترل تورم در دولت یازدهم گفت: مهار کردن تورم از آن رقمی که در پایان دولت دهم بود به وضعیت فعلی و تک رقمی شدن آن چیزی شبیه به معجزه است. این یکی از بزرگترین اقدامات دولت یازدهم بوده است که باید از آن تقدیر کرد و به خصوص از وزیر اقتصاد و دارایی که با تدبیر و دانشی که در ارتباط برای مهار تورم‌های نا گسیخته داشتند توانستند تورم را پایین بیاورند کنند.

وی افزود: اگرچه فعالان اقتصادی دراین مدت رکود را هم تحمل کردند که سختی‌هایی را هم به دنبال داشت اما به هر حال باید برای حل مشکل تورم رکود را هم تحمل می‌کردیم و امیدوار هستیم که در دولت بعد با ثبات تورم رونق هم به شکل معقولی در اقتصاد بدست بیاید.

فهرست