ضرورت استفاده از فضای پسابرجام برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. ضرورت استفاده از فضای پسابرجام برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی
معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هشدار داد برای جلوگیری از کاهش ارزش برجام، باید از فرصت‌های این توافق به خوبی استفاده شود.

کیانی، معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پیش‌نشست تخصصی کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، با اشاره به اهداف برجام گفت: اگر در دوران پسابرجام نتوانیم به اهداف‌مان برسیم و نتوانیم تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات مشترک و قرار گرفتن در زنجیره تامین شبکه‌های بین‌المللی را به خود نزدیک کنیم، ارزش برجام کاهش خواهد یافت.

وی در همین رابطه افزود: در شرایطی که بنگاه‌های بزرگ دنیا به سمت ادغام پیش می‌روند، محدودیت‌های اقتصادی و گرایش به مبادی محدود اقتصادی نمی‌تواند اثربخش باشد. توجه به دانش و فناوری و نوآوری در سیاست‌های کلان بخش صنعت و اقتصاد مقاومتی دیده می‌شود. همچنین حرکت از منبع‌پایه بودن به دانش‌بنیان بودن هدف‌گذاری شده است و برای اینکه به سمت اهداف اقتصاد مقاومتی پیش برویم راهی جز گرایش به دانش و فناوری نخواهیم داشت.

معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به بازار محدود صادرات ایران گفت: در شرایطی که بازار صادرات کشور محدود است، باید این محدودیت را از بین ببریم و مبادی بهره‌وری و تعاملی خود را افزایش دهیم و کشورهایی که پیش از برجام با آنها در ارتباط بودیم را گسترش دهیم.

کیانی با ارائه آمار و ارقامی مربوط به همبستگی رشد اقتصادی و افزایش GDP گفت: افزایش یک درصدی رشد اقتصادی، ۷۰ سال زمان خواهد برد تا GDP را دو برابر کند. در صورتی که اگر رشد اقتصادی دو درصد باشد، زمان دو برابر شدن GDP به ۳۵ سال کاهش خواهد یافت و اگر این رشد به هفت درصد برسد، ۱۰ سال طول خواهد کشید تا GDP دو برابر شود. اکنون رشد اقتصادی هشت درصدی هدف‌گذاری شده است یعنی پس از ۵ سال باید انتظار افزایش دو برابری GDP را داشته باشیم.

همچنین صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت با اشاره به دستاوردهای برجام گفت: یکی از اصلی‌ترین دستاوردهای پس از برجام توسعه استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور بوده است. باید از این فرصت در راستای افزایش بهره‌وری و رفع محدودیت‌های ساختار تولید استفاده کنیم.

وی با اشاره به آمار افزایش تولید در صنایع مختلف گفت: در تولید خودرو به رشد یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه رسیده‌ایم که رشد ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

در تولید نخ پلی‌استر ۳۵ درصد افزایش داشته‌ایم و در زمینه اکریلیک به دلیل به مشکل برخوردن کارخانه پلی‌اکریل به عنوان تولیدکننده انحصاری این محصول به مشکل برخورده‌ایم و کاهش چشمگیری داشته‌ایم.

در زمینه صنایع فولادی تولید فولاد خام ۸ درصد، کنستانتره ۱۱.۲ درصد، سنگ آهن ۷ درصد افزایش داشته است. اما در صنایع کاشی سرامیک و سیمان به دو دلیل رکود بازار مسکن و محدودیت صادراتی به کشورهای همسایه شاهد رکود بوده‌ایم.

وی با اشاره به پایش مشکلات صنایع مختلف گفت: صنایع غیرنفتی را هشت شاخه مختلف تقسیم کردیم و شروع به پایش مشکلات صادراتی آنها کردیم و در همین راستا تسهیلاتی که به شاخه‌های مختلف داده شد، به شرح زیر است:

صنایع معدنی  ۶.۳ میلیارد دلار که در ۱۰ ماهه امسال ۸۷ درصد آن یعنی ۵.۵ میلیارد دلار تحقق یافت و صنایع شیمیایی ۱۷.۵ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده بود که به ۹۳ درصد آن در ۱۰ ماه امسال رسیده‌ایم. در صنایع بهداشتی و دارویی ۲.۵ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده بود که ۹۵ درصد آن تحقق یافت.

معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در رابطه با فعال‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط نیز خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری دولت تامین تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی برای امسال بوده است که تا امروز ۲۳ هزار واحد تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند که بالغ بر ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم که تا آخر سال ۱۶ و ۵۰۰ میلیارد تومان تحقق یابد.

پورافضلی مدیرعامل پتروشیمی جم با اشاره به اثرات تحریم گفت: اثر کلی تحریم این بود که دنیای غرب منسجم شد و تحریم یکی از معدود موضوعاتی بود که در چند دهه گذشته توانسته بود تا این حد غرب را منسجم کند و کسانی که در به وجود آمدن تحریم‌ها نقش داشتند، بزرگ‌ترین خدمت را به غرب کردند.

وی در همین رابطه افزود: تحریم باعث شد نتوانیم در صنایع پتروشیمی پیشرفت کنیم. زیرا این صنایع نیاز به فناوری و سرمایه دارد. در شرایط عادی برای شروع پروژه‌های بزرگ ۲۰ درصد آورده نیاز است و ۸۰ درصد از طریق سرمایه‌گذاری خارجی تامین می‌شود. در صورتی که در زمان تحریم نتوانستیم از این موضوع استفاده کنیم. در حالی که قطر تنها در حوزه تبدیل گاز به گازوئیل و بنزین بیش از ۴ طرح بزرگ احداث کرد که تنها یکی از آنها ۱۹ میلیارد دلار ارزش داشت. کشورهایی مانند قطر و ترکیه کاسبان تحریم علیه ایران بودند و از آن شرایط استفاده بردند.

فهرست