قیمت طلا از افزایش بیشتر باز می‌ماند و کاهش یافت

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. قیمت طلا از افزایش بیشتر باز می‌ماند و کاهش یافت
نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نشان داد سرمایه‌گذاران و کارشناسان بازار طلا نسبت به دورنمای کوتاه‌مدت قیمت این فلز ارزشمند نظر منفی پیدا کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، قیمت طلا هفته گذشته با وجود اینکه ارزش دلار آمریکا ضعیف شد، کاهش پیدا کرد. دورنمای تحکیم سیاست پولی و کاهش قیمت اوراق قرضه دولتی که بازده این اوراق را بالاتر برد، قیمت طلا را تحت فشار منفی قرار داد.

به گفته ریچارد بیکر،  دبیر “یورکا ماینر ریپورت”، عامل اصلی کاهش قیمت طلا دورنمای مهیا شدن چهار بانک از پنج بانک مرکزی بزرگ جهان برای تحکیم سیاست پولی بوده است.

اظهارات اخیر مقامات بلندپایه بانک‌های مرکزی جهان از جمله ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا و مارک کارنی، رییس بانک مرکزی انگلیس نشان می‌دهد که پس از یک دوره سیاست پولی فوق تسهیلی و آسان، بعضی از بانک‌های مرکزی بزرگ جهان ممکن است مهیای حذف برخی از تدابیری شوند که برای حمایت از ثبات بازارها بکار بسته بودند. اظهارات اخیر روسای بانک‌های مرکزی که لحن موافق افزایش نرخ‌های بهره را داشتند در حالی مطرح شده است که بانک مرکزی آمریکا در تلاش برای عادی سازی نرخ‌های بهره است که پس از بحران مالی سال ۲۰۰۹-۲۰۰۸ به نزدیک صفر کاهش پیدا کردند.

سرمایه‌گذاران معمولا نسبت به دورنمای قیمت طلا خوش‌بین هستند ولی در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز برای هفته جاری، شمار کسانی که کاهش قیمت را پیش‌بینی کردند، بالاتر بود. در میان ۲۶۶۶ سرمایه‌گذاری که در نظر سنجی آنلاین کیتکو نیوز شرکت کردند، ۱۸۱۶ نفر یا ۶۸ درصد کاهش قیمت طلا و ۶۸۰ نفر یا ۲۸ درصد افزایش قیمت را پیش‌بینی کردند در حالی که ۱۷۰ نفر یا ۶ درصد نظر خنثی داشتند.

در این بین ۱۸ معامله گر و تحلیلگر در نظرسنجی وال استریت کیتکو نیوز شرکت کردند که از میان آنها ۱۱ نفر یا ۶۱ درصد کاهش قیمت طلا و چهار نفر یا ۲۲ درصد افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند در حالی که سه نفر یا ۱۷ درصد نظری نداشتند.

در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته گذشته، ۵۳ درصد از کارشناسان وال استریت و ۵۰ درصد از سرمایه‌گذاران انتظار داشتند طلا افزایش پیدا کند که پیش‌بینی درستی نبود. هر اونس طلا برای تحویل در اوت در معاملات روز جمعه بازار نیویورک آخرین بار ۳.۵۰ دلار یا ۰.۳ درصد کاهش یافت و در ۱۲۴۲.۳۰ بسته شد. طلا برای کل هفته حدود ۱.۱ درصد کاهش نشان داد که چهارمین کاهش هفتگی متوالی بود.

این فلز ارزشمند همچنین در ماه ژوئن ۲.۶ درصد و در سه ماهه دوم ۰.۷ درصد از ارزش خود را از دست داد اما طلا در نیمه اول سال میلادی جاری تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی، نجات مالی بانک‌های ایتالیایی، سیاست‌های دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و مذاکرات انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، همچنان حدود ۸ درصد رشد نشان می دهد که برابر با رشد قیمتش در سال ۲۰۱۶ است. حدود ۸ درصد افزایش قیمت داشت.

از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون بدون محاسبه هفته گذشته کارشناسان وال استریت ۱۶ بار از ۲۴ مرتبه جهت حرکت طلا را به درستی پیش‌بینی کرده‌اند که درصد درستی پیش‌بینی آنها را به ۶۷ درصد می‌رساند. در مقابل سرمایه‌گذاران ۱۴ پیش‌بینی درست در برابر ۲۳ پیش‌بینی اشتباه داشتند که درصد درستی پیش‌بینی آنها را به ۶۱ درصد می‌رساند.

تحلیلگران گولدمن ساکس در یادداشت جدیدی اعلام کردند انتظار دارند طلا تحت تاثیر افزایش نرخ‌های بهره، با کاهش قیمت روبرو شود. اما فشار ناشی از نرخ‌های بهره بالاتر، ممکن است با رشد اقتصادی ضعیف آمریکا و تقاضا برای طلا در بازارهای نوظهور جبران شود.

نرخ‌های بهره بالاتر به جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا که سوددهی ندارد لطمه می‌زند و تقاضا برای این فلز را کاهش می‌دهد و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

فهرست