عراق به فکر خودکفایی صنعتی است نه واردات از ایران

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. عراق به فکر خودکفایی صنعتی است نه واردات از ایران
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به تشریح موانع و فرصت های همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین ایران و عراق پرداخت و گفت: با توجه به گفته‌های وزیر صنایع عراق، این کشور نمی‌تواند واردکننده کالاهای ایرانی باشد و به دنبال خودکفایی در صنایع است. در این میان می توان به بازار سیمان ایرانی در عراق اشاره کرد که این کشور بابالا بردن تعرفه،سودآوری واحدهایش را درنظر گرفته و باعث خسارت هایی به صادرکنندگان ایرانی شده است.

به گزارش ایسنا، یحیی آل اسحاق در نشست فعالان اقتصادی ایران و عراق که امروز ( ۲۶ بهمن) در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، عنوان کرد: موضوع روابط ایران و عراق از هر زاویه ای ک در حوزه های مختلفی برای فعالان اقتصادی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه روابط ایران و عراق روابطی بلند و استراتژیک است، ادامه داد: سامان دهی روابط دو کشور با توجه به شرایط موجود به یک سازمان دهی دقیق و همه جانبه نیاز دارد و امروز با وجود تلاطماتی که در عراق وجود دارد خوشبختانه در داخل شرایط مناسبی برای همه فعالان حوزه کار با عراق وجود دارد.

آل اسحاق با اشاره به برگزاری سمینار تجاری ایران و عراق که سال آینده برگزار خواهد شد گفت: قرار است اوایل سال آینده با کمک دانشگاه تهران سمینار ایران و عراق برگزار شود که امیدواریم سمیناری کاربردی و عملیاتی باشد و نتیجه عملی از آن بدست بیاید.

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و عراق همچنین اظهار امیدواری کرد که به تدریج و در آینده نزدیک نا امنی در عراق کمتر شود و با توجه به نگاه بلند مدت ایران با عراق زمینه بیشتری برای فعالان اقتصادی ایران برای حضور در بازار عراق فراهم شود.

آل اسحاق تصریح کرد: بر اساس آخرین آمارها کشور عراق بعد از چین و امارات سومین طرف تجاری ایران است و اگر سازمان دهی مناسبی انجام دهیم حداقل تا ۱۵ سال آینده عراق بازار مهمی برای ما خواهد بود، به ویژه در زمینه خدمات فنی مهندسی که امکان حضور ما در عراق بسیار زیاد است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره ضرورت همکاری و سرمایه گذاری مشترک با عراق گفت: در جلساتی که با مسئولان عراق داشتیم، وزیر صنایع عراق عنوان کرد که عراق نمی تواند واردکننده کالاهای ایرانی باشد و عراق حتما به دنبال خودکفایی در صنایع است و اینکه عراق به دنبال سرمایه گذاری مشترک است.

آل اسحاق با بیان اینکه جهت گیری عراق به دنبال همکاری های بلند مدت در حوزه های تولیدی و خدماتی با ایران است، عنوان کرد: با توجه به شرایطی که عراق با آن رو برو است واحدهای بزرگ جهانی در آنجا حضور پیدا نمی کنند و اکنون ما رقیب زیادی در عراق نداریم و فرصت مناسبی است که زمینه حضورمان را بهتر می توانیم آماده کنیم.

وی با اشاره به موانع صادرات سیمان به عراق توضیح داد: یکی از اقلام عمده صادراتی ایران به عراق سیمان بوده اما در حال حاضر عراق سیاست هایی را اعمال کرده است از جمله بالا بردن تعرفه ها به منظور سود آوری واحدهایشان که این مسئله باعث خسارت هایی برای ما در حوزه صادرات سیمان به عراق شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره امکان همکاری شرکت های حمل و نقل ایران و عراق گفت: پیشنهاداتی از شرکت های عراقی برای همکاری مشترک در زمینه حمل و نقل و کامیون وجود دارد و فاینانس و سرمایه گذاری هم برای این همکاری مشترک بین شرکت های دو طرف مطرح شده است.

فهرست