علت کاهش ۴۰ درصدی خرید کالاهای ترک

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. علت کاهش ۴۰ درصدی خرید کالاهای ترک

بر اساس اعلام اداره آمار ترکیه و به اعتقاد برخی از تحلیل گران به دلیل شرایط منطقه و رکود اقتصادی موجود در بازار منطقه حجم مبادلات ایران و ترکیه رو به کاهش گذاشته است و صادرات ترکیه به ایران در شش ماه سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۰ درصد کاهش داشته است؛ موضوعی که مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه بر آن صحه می‌گذارد و در خصوص آخرین آمارهای تبادلات تجاری ایران و ترکیه عنوان می‌کند که خرید ترکیه از ایران در این بازه زمانی حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

سید جلال ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد آخرین آمارها از تجارت میان ایران و ترکیه، ‌گفت: در آمار سال ۲۰۱۶ صادرات گاز و نفت به ترکیه در آمار گمرک ایران عنوان نشده بود که این عمل باعث شد میزان صادرات به ترکیه کم گزارش شود.

وی ادامه داد: در آمار شش ماه سال ۲۰۱۷، واردات ترکیه از ایران با احتساب نفت و گاز سه میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار بوده است که با تطبیق آماری نسبت به ماه‌های مشابه در سال ۲۰۱۶ رقمی برابر ۷۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه درباره وضعیت صادرات ترکیه به ایران گفت: این در حالی است که میزان صادرات ترکیه به ایران در همان مدت شش ماه رقمی برابر یک میلیارد و ۵۳۷ میلیون دلار بوده است که نشان دهنده کاهش ۴۰ درصدی صادرات ترکیه به ایران است. علت این کاهش می‌تواند عدم واردات طلا از ترکیه باشد.

ابراهیمی همچنین عنوان کرد: در سه ماهه آینده نمایشگاه اختصاصی بزرگی در وسعت ۱۰ هزار متر مربع در CNR   از سوم تا ششم آبان برگزار می‌شود که این نمایشگاه در کنار نمایشگاه‌های بین المللی ترکیه از جمله نمایشگاه‌های منسوجات، معماری، دکوراسیون، کف پوش، موکت و سنگ‌های طبیعی برگزارمی‌شود. همچنین در ماه‌های آینده بیست و ششمین کمیسیون مشترک تجاری ایران و ترکیه در تهران برگزار می‌شود.

فهرست