همکاری‌های جدید بخش‌های خصوصی ایران و چک

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. همکاری‌های جدید بخش‌های خصوصی ایران و چک
هیات اقتصادی فعالان بخش خصوصی ایران که به تازگی راهی جمهوری چک شده است، مذاکرات و ملاقات‌هایی را به منظور توسعه همکاری‌های تجاری با فعالان اقتصادی و بنگاه‌های این کشور برگزار می‌کند.

به گزارش ایسنا، هیات اقتصادی ایران که به سرپرستی مسعود خوانساری – رئیس اتاق بازگانی تهران – راهی کشور چک شده است، در برنامه‌های این سفر قرار است دیدارهایی را با همتایان خود از فعالان صنعتی و اقتصادی چک برگزار کند.

قرار است مراسم افتتاحیه نشست مشترک ایران و جمهوری چک با حضور «یان ملادک» وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک، میروسلاو هاناک، رئیس کنفدراسیون صنایع جمهوری چک  و مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران برگزار شود.

زمینه فعالیت هیات اعزامی ایران و شرکت‌های حاضر در چک بیشتر در حوزه صنعت است و بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان اقتصادی چک برای حضور در نشست‌های مشترک با فعالان اقتصادی ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

سطح مبادلات تجاری ایران و چک چگونه است؟

حجم مبادلات اقتصادی چک با ایران در سال ۲۰۱۵ بنا بر اعلام اداره آمار جمهوری چک ۵۲ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال گذشته حدود ۵۰ درصد رشد داشته است.

بر این اساس حجم مبادلات دو کشور در شش ماه نخست سال ۲۰۱۶  با رشد ۱۰ درصدی به  ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار رسید که این عدد در زمان مشابه سال گذشته ۲۴ میلیون و ۲۳۶ هزار دلار بوده است.

ایران مقصد جدید صادراتی چک

لازم به ذکر است تولیدات صنعتی چک در سال جاری میلادی حدود ۸.۱ درصد در مقایسه با سال قبل میلادی رشد داشته است. همچنین تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه تریلر ۱۶ درصد افزایش یافته است و سهم  سازندگان خودرو نیز از رشد هشت درصدی تولیدات صنعتی حدود ۲.۹ درصد بوده است. همچنین تولید ماشین آلات و تجهیزات نیز با افزایش ۱۵ درصدی همراه بود است.

از سوی دیگر بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان چک، صادرات این کشور تا پایان سال جاری میلادی تا چهار درصد رشد خواهد داشت و از جمله مهم‌ترین مقصدهای صادراتی آن آلمان، اسلواکی، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و لهستان خواهند بود. همچنین این انجمن بازارهای ایران و کوبا را مقصدهای جدید و جالبی برای صادرکنندگان چک برشمرده است.

فهرست