زیر ساخت های تأمین برق در یک سال گذشته چه رشدی کرد؟

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. زیر ساخت های تأمین برق در یک سال گذشته چه رشدی کرد؟

زیر ساخت های تأمین برق در یک سال گذشته چه رشدی کرد؟

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران، به نقل از ایرنا: تامین برق موردنیاز کشور با استفاده از زیرساخت‌هایی ممکن شد که در یک سال دولت سیزدهم روند روبه رشدی را تجربه کرد که وعده افزایش ۶هزار مگاواتی تولید برق نیز محقق شد که بالاترین افزایش در تولید برق در یک سال در سال‌های پس از انقلاب محسوب می‌شود.

یکی از برنامه و سیاست‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم تقویت و ارتقای زیرساخت‌های تأمین برق است.

از زمانی که «علی‌اکبر محرابیان» به‌عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم سکان هدایت وزارت نیرو را بر عهده گرفت تلاش برای تقویت زیرساخت‌های تأمین برق را به‌عنوان اولویت اصلی برنامه‌های خود قرارداد تا مردم کشور دیگر شاهد بروز خاموشی‌ها که در دو سال قبل از دولت سیزدهم امان آنها را بریده بود نباشند.

برای تحقق این هدف اقدام‌های اساسی از همان ابتدای کار به‌صورت عاجل در صدر برنامه‌ها قرار گرفت که منجر به تقویت زیرساخت‌های صنعت برق شد تا تابستان امسال دیگر شاهد خاموشی نباشیم.

اهم این اقدام‌ها فهرست‌وار شامل بهره‌برداری از ۱۳ نیروگاه حرارتی به ظرفیت ۲ هزار و ۳۲۴  مگاوات، ارتقای توان نیروگاه‌های موجود به ظرفیت ۱ هزار و ۱۳ مگاوات است.

علاوه‌ برآن وزارت نیروی دولت سیزدهم برنامه تعمیرات نیروگاهی را به‌عنوان عامل اصلی حفظ و پایداری روند تأمین برق به جد موردتوجه قرارداد به‌گونه‌ای که تعمیرات دوره‌ای نیروگاهی (دوره‌ای و اساسی) جمعاً به میزان ۱۱۱ هزار مگاوات تا پایان اردیبهشت‌ماه با  پیگیری مستمر و بدون وقفه حتی در تعطیلات نوروزی محقق شد تا مردم در تابستان امسال خاموشی برنامه‌ریزی‌شده را حس نکنند.

علاوه ‌برآن وزارت نیروی دولت سیزدهم اقدام به تعمیر نیروگاه‌هایی کرد که در دولت قبل بدون هیچ رسیدگی رها شده بودند که براین‌اساس در تابستان امسال خاموشی بروگاهی را به عنوان عامل اصلی حفظ و پایداری روند تامین برق به جد مورد توجه قرارداد به – تعمیر اساسی واحدهای نیروگاه گازی ری در دستور کار قرار گرفت.

این نیروگاه به دلیل اشکالات فنی حدود ۵ سال از مدار خارج بود و به دلیل اعمال تحریم‌ها امکان تعمیر آن وجود نداشت، درعین‌حال برای نخستین‌بار با استفاده از توان فنی داخلی تعمیر و در مدار قرار گرفت.

همچنین  اتمام عملیات بازسازی نیروگاه‌های دارای آسیب جدی از جمله واحدهای گازی ۳ و ۴ یزد و واحد ۳  نیروگاه شهید عباس‌پور در دولت سیزدهم محقق شد.

یکی از اقدام‌های وزیر نیروی دولت سیزدهم برای تأمین برق بهره‌برداری از مولدهای تولید پراکنده با حداکثر ظرفیت از طریق نوسازی و تعمیرات بود که با جدیت تمام تا رسیدن به نتیجه دنبال شد و تابستانی بدون خاموشی برای مردم ایران رقم زد.

علاوه بر این‌ها تلاش برای افزایش تعداد و ظرفیت پست‌ها و طول خطوط انتقال برق از جمله اقدام‌هایی است که در وزارت نیروی دولت سیزدهم به جد دنبال شد.

وزیر نیرو همچنین از محقق شدن وعده افزایش ۶هزار مگاواتی تولید برق خبر داد که بالاترین افزایش در تولید برق در یک سال در سال‌های پس از انقلاب محسوب می‌شود.

در همین رابطه “علی‌اکبر محرابیان” در روزهای اخیر و  نشست خبری با اهالی رسانه که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر در پیک مصرف برق هستیم، اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی داشتیم که اگر اقدامی صورت نمی‌گرفت با رشد سالانه انرژی، این رقم ناترازی به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بدون برق تصور زندگی سخت است، تابستان امسال را تابستانی گرم عنوان و اضافه کرد: متوسط دمای تابستان امسال ۳۸ درجه سانتی‌گراد است که سال گذشته ۱.۱ درجه کمتر از این مقدار بود. این در حالی است که به‌ازای هر درجه افزایش دما ۱۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌شود.

محرابیان با تقدیر از عملکرد صنعت برق کشور گفت: امسال صنعت برق در دو جبهه “تأمین و توزیع برق کشور” و “اقدامات عملیاتی در مناطق سیل‌زده” فعالیت داشت. حدود ۲۱ استان کشور امسال درگیر سیل شدند و تلاشگران صنعت برق هم‌زمان مشغول تأمین برق پایدار کشور و خدمات‌رسانی به مناطق سیل‌زده بودند.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو در راستای مدیریت مصرف، اظهار کرد: از اواخر شهریور ۱۴۰۰ اتاق فکر با حضور متخصصان، کارشناسان، شرکت‌های دانش‌بنیان و غیره یک برنامه ۱۰۰ اقدامی تدوین و تصویب شد که این برنامه به‌عنوان سند همکاری و میثاقی با صنعت برق کشور بود.

وی افزایش ظرفیت تولید برق کشور، استفاده از ظرفیت‌های موجود در نیروگاه‌ها و مدیریت مصرف را از مهم‌ترین محورهای برنامه ۱۰۰ اقدامی وزارت نیرو دانست و افزود: متوسط عملکرد افزایش تولید برق در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۲۰۶۷ مگاوات بود، درحالی‌که در دولت سیزدهم ۶۰۰۰ مگاوات برای تابستان امسال وعده‌داده‌شده که از این مقدار ۴۲۰۰ مگاوات آن وارد مدار شده و حدود ۱۸۰۰ مگاوات نیز طی روزهای آینده و تا پایان مدت یک‌ساله به شبکه برق متصل خواهد شد.

به گفته وزیر نیرو، عمر شبکه انتقال برق کشور بالا بوده و نیازمند اقدامات اصلاحی است؛ البته بخشی از این شبکه جوان و بخشی نیز پیر است که این موضوع برای سال جدید یکی از اولویت‌های مهم وزارتخانه خواهد بود.

محرابیان با بیان اینکه نقطه ایده‌آل مدیریت مصرف زمانی است که هم مردم رضایت کافی داشته باشند و هم تأمین برق آنها به‌صورت کامل انجام شود، گفت: امسال در بخش خانگی هیچ محدودیتی اعمال نشد و خاموشی صفر بود، چرا که رضایت مردم در صدر اولویت‌ها است.

فهرست