سرمایه‌گذاری صنعتی ۲ برابر شد + جزئیات

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. سرمایه‌گذاری صنعتی ۲ برابر شد + جزئیات
رقم سرمایه‌گذاری‌های پیش‌بینی شده در پروانه‌های بهره‌برداری صادرشده در بخش صنعت در شش ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری صنعتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در شش ماهه نخست امسال ۷۹۵۵ جواز صنعتی جدید برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی صادر شده و این در حالی است که تعداد جوازهای تاسیس صادرشده در مدت مشابه سال گذشته ۷۶۶۴ مورد بوده است که این آمار حاکی از رشد ۳.۸ درصدی جوازهای تاسیس صادره در این مدت نسبت به سال گذشته است.

همچنین تعداد پروانه‌های بهره‌برداری صادرشده در این مدت نیز رشد ۱۱ درصدی را تجربه کرده است؛ به طوریکه تعداد پروانه‌های صادر شده از ۲۳۲۴ مورد در نیمه نخست سال گذشته به ۲۵۸۰ پروانه در شش ماهه امسال افزایش پیدا کرده است.

آمار نشان می‌دهد که هم جوازهای تاسیس و هم پروانه‌های بهره‌برداری در شهریور ماه نسبت به مرداد امسال افزایش یافته است.

نکته مهم در آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش چشمگیر میزان سرمایه‌گذاری‌های برآورده شده در جوازهای تاسیس و پروانه‌های بهره‌برداری امسال نسبت به سال گذشته است.

بر پایه این گزارش، پیش‌بینی سرمایه‌گذاری در جوازهای تاسیس ارائه شده در نیمه نخست سال جاری بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که با رشد ۳.۸ درصدی تعداد جوازهای تاسیس صادره، میزان سرمایه‌گذاری برآوردشده برای آن‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۵۶ درصدی همراه بوده است.

در بخش پروانه‌های بهره‌برداری آمار از جوازهای تاسیس هم بهتر است و سرمایه‌گذاری برآوردشده در این پروژه‌ها افزایش ۱۰۵ درصدی داشته است؛ به طوریکه سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در ۲۳۲۴ پروانه‌ بهره‌برداری صادر شده در نیمه نخست سال گذشته برابر ۶۰۰۰ میلیارد بوده، اما این رقم در تعداد ۲۵۸۰ پروانه‌ صادرشده در سال جاری به ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

به این ترتیب پیش‌بینی شده که در صورت به سرانجام رسیدن جوازهای تاسیس صادرشده ۱۷۴ هزار و ۷۵۳ شغل جدید ایجاد شود که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۷۱ هزار و ۲۰۳ نفر بوده ۲.۱ درصد رشد داشته است.

در همین راستا، با صدور ۲۵۸۰ پروانه بهره‌برداری صادرشده در شش ماهه نخست سال جاری نیز قرار است ۳۹ هزار و ۳۸۳ شغل جدید صنعتی ایجاد شود.

میزان اشتغال ایجادشده در پروانه‌های بهره‌برداری صادره نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷.۷ درصد رشد داشته است.

معمولا بخشی از جوازهای تاسیس صادرشده به دلایل مختلف به مرحله بهره‌برداری نمی‌رسند اما در صورتی که با درصد مشابهی نسبت به سال گذشته به ایجاد تولید منجر شود، می‌توان امیدوار بود که میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت به طور قطعی افزایش یافته و می‌تواند تا حدودی وضعیت نابسامان تولیدات صنعتی کشور را بهبود بخشد.

فهرست