حسین حق گو- دوهفته با اخبار مهم اقتصادي و صنعتي 18/7/95 الي 2/8/95

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. حسین حق گو- دوهفته با اخبار مهم اقتصادي و صنعتي 18/7/95 الي 2/8/95
– قائم مقام ستاد سرشماري كشور گفت: با پايان دوره ثبت نام اينترنتي، حدود 37 میلیون نفر (بیش از 11 میلیون و 670 هزار خانوار) يعني حدود 4/46 درصد جمعيت كشور در سایت سرشماري ثبت اطلاعات کردند.


– رئیس بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور طی بهار امسال را 4/5 درصد اعلام کرد. بیش از این مرکز آمار این نرخ را 4/4 درصد اعلام کرده بود.
– بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان مردادماه امسال را 10 تریلیون و 992 هزار میلیارد ريال اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه پارسال 2/29 درصد رشد داشته است.
– مركز آمار ايران اعلام كرد: ضريب جيني در سال 94 در كل كشور 0/39 بوده است كه در مقايسه با سال پيش از آن با عدد 0/38 به ميزان يك صدم افزايش داشته است.
– اسحاق جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه گفته می شود رشد اقتصادی 4/5 درصد و تورم 9 درصد با جیب مردم سازگار نیست ، افزود: این را قبول دارم که امروز رشد اقتصادی با جیب مردم سازوگار نیست. اما قول کنید کاری با اقتصاد کشور کرده اند که به این آسانی ها قابل جبران نیست. البته اعتقاد دارم که با همکاری دستگاههای مختلف اقتصاد کشور مسير توسعه را با موفقعیت پشت سر خواهد گذاشت. وزير اقتصاد نيز در همين باره گفت: چند سال طول خواهد كشيد كه به سال 91 كه منفي بوديم برگرديم.
– رئيس جمهور در روز ملي صادرات گفت: « ارتباط با دنيا براساس تعامل سازنده »، « سرمايه گذاري مشترك با صنايع، شركتهاي خدماتي، كمپاني هاي بزرگ و برندهاي معروف » و « مهمان پذيري اين كشورها از تجار » سه گام موثر در افزايش صادرات است. وزير صنعت، معدن و تجارت نيز از برنامه افزايش10 ميليارد دلاري صادرات غيرنفتي در سال 95 نسبت به سال 94 و رسيدن به رقم 68 ميليارد دلار صادرات در پايان سال جاري خبر داد.
– معاون اول رئيس جمهور با اشاره به رويكرد دولت براي توسعه صادرات غيرنفتي گفت: به دنبال آن هستيم اگر هيچ درآمد نفتي نداشته باشيم ، از محل صادرات غيرنفتي بتوانيم ارز مورد نياز واردات كشور را تامين كنيم. جهانگيري همچنين از ارائه 500 هزار ميليارد تومان تسهيلات تا پايان امسال از سوي نظام بانكي كشور خبر داد.
– آقاي شافعي، رئيس اتاق ايران در مراسم روز صادرات خواستهاي بخش خصوصي براي رونق صادرات را برشمرد. از جمله اين خواستها عبارت بودند از: تك نرخي شدن ارز، بازنگري در سند ملي صادرات، ادغام صندوق صادرات در بانك توسعه صادرات، تخصيص مشوق هاي صادراتي، رفع قوانين دست و پاگير، حمايتهاي سيستم بانكي و نرخهاي ترجيحي، فراهم كردن زيرساختهاي حمل ونقل مناسب، دخالت بخش خصوصي در انتخاب رايزنان بازرگاني، برگزاري روز ملي صادرات توسط اتاق و … .

– رئیس سازمان توسعه و تجارت از افزایش 6 درصدی صادرات غیرنفتی کشور در نیمه نخست امسال خبر داد. آقای خسروتاج عنوان داشت: طی 6 ماهه اول سال جاری حدود 22 میلیارد دلارکالای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی صادر شده است. وی همچنین در باره کنترل واردات گفت : از سه سیاست جایگزیني واردات، ساختار تعرفه ای و بازار نظام ارزی استفاده شده است و با حذف ارز مبادله ای هزینه های واردات گران شده است.
– صادرات کشورمان به آمریکا پس از برجام به 68 میلیون دلار رسید که 47 میلیون دلار آن (69 درصد) مربوط به فرش ایرانی بوده است. این میزان صادرات به گفته کارشناسان (فرش حدود50 میلیون دلار) حدود 150 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.
– علي لاريجاني ، رئيس مجلس گفت: براي رشد مناسب اقتصادي كشور هم اكنون نياز به جذب 200 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي داريم.
– بانک مرکزی از پرداخت 9230 میلیارد تومان تسهیلات به 12 هزار و 361 واحد صنعتی تا آخر مهر ماه خبر داد. طبق این گزارش حدود 57 هزار واحد تولیدی درخواست دریافت تسهیلات داشته اند.
– مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شركتهاي صنعتي از بازگشت بيش از 2 هزار و 800 واحد توليدي راكد را به چرخه توليد خبر داد و گفت در سه ساله دولت يازدهم در شركتهاي صنعتي كشور بيش از 7 هزار و 83 واحد صنعتي احداث شده است. آقاي يزداني همچنين از تشكيل 30 كنسرسيوم صادراتي و 30 شركت مديريت صادرات خبر داد.
– وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: طي عمر سه ساله دولت تدبير و اميد، 39 طرح در قالب زنجيره صنعت فولاد در كشور اجرايي شد كه با اجرا شدن اين طرح ها، 14 ميليون تن در زمينه كنسانتره ، دو ميليون تن در توليد گندله، 14 ميليون و 500 تن آهن اسفنجي¬و دو ميليون و 700 تن شمش فولاد در كشور افزايش¬ داشته¬ايم. مهندس نعمت زاده افزود با راه اندازي طرح هاي در دست اجرا ، 10 ميليون تن گندله ، پنج ميليون تن آهن اسفنجي و سه ميليون شمش فولاد بر توليدات كشور اضافه خواهد شد. وي ميزان صادرات شمش فولاد كشور را سه ميليون تن عنوان كرد كه با افتتاح فاز دوم مجتمع فولاد جنوب كيش به 6 ميليون تن مي رسد.
– رئیس سازمان استاندارد از خروج پراید و پژو 405 به سبب تولید بیش از 10 سال خبر داد. خانم پیروز بخت همچنين عنوان کرد توقف تولید خودروها نیاز به یک برنامه عمیق و دقیق دارد که وزارت صمت در حال رسیدگی به آن است.
– رئیس سازمان خصوصی سازی از واگذاری 200 شرکت دولتی تا پایـان سال به بخـش خصوصی خبـر داد. آقای پوری حسینی افزود: از میان یک هزار و 111 شرکت موجود در فهرست واگذاری ها از سال80 تا امروز، حدود 49 درصد این شرکتها واگذار شده اند که ارزش این واگذاری ها حدود 142 هزار میلیارد تومان بوده است.
– در پی اعتراضات به لایحه اصلاح قانون کار که در دولت قبل به مجلس ارائه شده بود ، معاون وزیر کار از برگزاری جلسه مشترک با نمایندگان کارگران و کارفرمایان برای تصمیم گیری در این خصوص خبر داد.
– در هفدهمین جلسه اتاق ایران ، هیأت نمایندگان این نهاد طی بیانیه ای خواستار اجرای قوانین در حوزه شفاف سازی اقتصادی و گردش آزاد و عادلانه اطلاعات اقتصادی در کشور شدند.
– سخنگوي قوه قضاييه از بازداشت مديرعامل و چهارعضو ديگر صندوق ذخيره فرهنگيان خبر داد. در همين حال دادستان تهران از بازداشت دو متهم مرتبط با بانك سرمايه و رسيدگي به پرونده اين بانك در دادسراي پولي و بانكي خبر داد.
– مدیرعامل شرکت گاز گفت : ایران هم اکنون یک درصد از تجارت جهانی گاز را در اختیار دارد و این میزان باید به 10 درصد افزایش یابد.
– رئیس کمیته اب کمیسیون امنيت ملی مجلس از سبقت کشورهای عربی از ایران در برداشت آب خبر داد و گفت : کشورهای عربی سالانه 7 میلیارد مترمکعب آب از خلیج فارس و دریای عمان شیرین و استفاده می کنند در حالی که ما فقط علیرغم جیره بندی آب در شهرهای جنوبی تنها 200 میلیون مترمکعب آب شیرین می کنیم.
– جایزه نوبل اقتصاد امسال به دو اقتصاددان انگلیسی و فنلاندی رسید. اوليور هارت و هولسترم به سبب « بسط و توسعه نظریه قراردادها » برنده این جایزه شدند. مطالعه ای که موضوعات گسترده ای از دستمزد مدیران تا خصوصی سازی را در بر می گیرد و بر تبدیل تضاد منافع به منفعت همه تمرکز دارد.
كميسيون صنعت و معدن

فهرست