استیضاح وزیر صمت چاره ای برای حل مشکلات تولید و تجارت نیست/معظلات قدیمی حل نشود هر وزیری ناکارآمد است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. استیضاح وزیر صمت چاره ای برای حل مشکلات تولید و تجارت نیست/معظلات قدیمی حل نشود هر وزیری ناکارآمد است

استیضاح وزیر صمت چاره ای برای حل مشکلات تولید و تجارت نیست/معظلات قدیمی حل نشود هر وزیری ناکارآمد است

به گفته کارشناسان، معضلات اساسی اقتصاد و صنعت کشور مربوط به امروز و دیروز نیست و تداوم آنهاست که باعث شده هر وزیری در وزارت صمت وارد می‌شود هم نتواند آن‌طور که باید و شاید از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حمایت کند. بنابراین استیضاح و بازخواست از این عضو کابینه زمانی مصداق دارد که مشکلات قدیمی حل شود و بعد عملکرد وزیر مورد بررسی قرار گیرد. در واقع نظر اغلب کارشناسان این است که تا معضلات اساسی و قدیمی کشور در زمینه تولید و تجارت توسط مراجع بالادستی حل نشود، هر وزیری ناکارآمد است. به عنوان مثال تا زمانی که چالش‌هایی از جمله تعاملات جهانی حداقلی، دخالت‌های دستوری دولت، نوسان نرخ ارز، توزیع رانت، قیمت‌گذاری دستوری و… تداوم داشته باشد، نمی‌توان از وزارت صمت هم توقع چندانی داشت.
به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، حسین زاهدی عضو هیات مدیره خانه صمت جوانان ایران در همین خصوص عضو هیا‌ت مدیره خانه صمت جوانان ایران در گفتگو با روزنامه جهان صنعت با بیان اینکه تا معضلات اساسی کشور در زمینه تولید و تجارت توسط مراجع بالادستی حل نشود، هر وزیری ناکارآمد است، گفت: تا زمانی که ارتباطات ما با کشورهای جهان برقرار نشود و با سیستم‌های مالی‌ای که در دنیا کار می‌کنند، ارتباط نداشته باشیم، در حوزه صنعت و تجارت با مشکل مواجه خواهیم بود. همچنین تا زمانی که بساط رانت و خودخواهی برخی جریان‌های حاکم در صنعت وجود داشته باشد، بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های حوزه تولید و تجارت نقشی نداشته باشد و ضعف در سیستم مدیریتی و ناکارآمدی در بدنه نیروهای اجرایی تداوم داشته باشد، یک وزارتخانه نمی‌تواند معضلات اصلی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را حل کند.
حسین زاهدی افزود: در واقع تا زمانی که برخی نیروهای اجرایی براساس عدم شایستگی انتخاب می‌شوند و معضلات کلی اقتصاد پابرجاست، هر وزیری که سر کار بیاید ناکارآمد خواهد بود.
وی ادامه داد: مشکلات اساسی بخش تولید و تجارت تنها به وزارت صمت محدود نمی‌شود و به چندین وزارتخانه و نهاد و ارگان گره خورده است. تولید از طرفی به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای تامین ارز و… وابسته است و از سوی دیگر با سازمان‌هایی مثل سازمان بنادر و کشتیرانی و سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و… در ارتباط است. سازمان امور مالیاتی و سازمان‌های دیگر نیز به نحوی در حوزه تولید و صنعت کشور نقش دارند. بنابراین مشکلات حوزه تولید زمانی حل خواهد شد که همه این ارگان‌ها و سازمان‌ها دست به دست هم دهند و از این بخش حمایت کنند. البته مطالبه‌گری متولی وزارت صمت نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
استیضاح چاره حل مشکلات فعلی تولید و صنعت نیست
زاهدی با بیان اینکه فقط با تغییر وزیر صمت، این مشکلات حل نمی‌شود، گفت: به همین دلیل است که ما می‌گوییم استیضاح چاره حل مشکلات فعلی تولید و صنعت نیست، چراکه در ابتدا باید این مشکلات حل شود و بعد اگر همه این شرایط مهیا بود و بستر کار فراهم شد اما همچنان ضعف وجود داشت، در آن صورت بگوییم که به عنوان مثال آقای فاطمی‌امین عملکرد خوبی نداشته و باید استیضاح شود.عضو هیات‌مدیره خانه صمت جوانان ایران در ادامه اظهار کرد: البته نمی‌توان از مشکلات و معضلاتی که در بخش صنعت وجود دارد نیز چشم‌پوشی کرد. یکی از آنها بحث سامانه‌ها است‌؛ سامانه‌هایی از جمله تجارت، بهین‌یاب و… که وزارت صمت از طریق آنها با تولیدکننده‌ها ارتباط دارد، اغلب دچار مشکل هستند.
به گفته وی، متاسفانه نظام بوروکراسی باز هم همچنان در این وزارتخانه وجود دارد و همین حالا هم تولیدکننده‌ها و صاحبان کسب و کار برای اخذ مجوزهای توسعه‌ای و…، با مشکلاتی مواجه هستند. در صنعت حمل‌ونقل هم مشکلاتی که از گذشته وجود داشته همچنان تداوم دارد. هرچند در اواخر سال گذشته اقدامات رو به جلویی در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک صورت گرفت اما باید چنین رویه‌هایی ادامه‌دار باشد، چراکه یکی از معضلات ما در حوزه صادرات، بخش حمل‌ونقل است. در واقع از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل خارجی هم همکاری خود را با ایران قطع کردند و در زمینه صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی کشور ما مشکلات زیادی به وجود آمد. بنابراین تا زمانی که این معضلات حل نشود، ما حتی صادرات مناسبی هم نمی‌توانیم داشته باشیم.
وی با بیان اینکه با کمک تولیدکنندگان، در حوزه فولاد و خودرو با رشد تولید مواجه بودیم، گفت: متاسفانه در بازار اقدامات مناسبی نشده و بازار دچار تنش شده است. البته در برخی زمینه‌ها موفقیت‌هایی حاصل شده اما آنچه مردم امروز مشاهده می‌کنند و برای آنها اهمیت دارد، وضعیت بازار کالاهای مختلف است که آشفتگی این بازارها به شدت برای آنها ملموس است و برایشان مشکل ایجاد کرده است./ روزنامه صنعت

فهرست