خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در دیدار با عبدالله یوف سفیر ازبکستان پیش‌قدم شد

  1. خانه
  2. اخبار
  3. خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در دیدار با عبدالله یوف سفیر ازبکستان پیش‌قدم شد

پیگیری توافق رؤسای جمهور ایران و ازبکستان/ از تاسیس دفتر مشترک نمایندگی دو کشور تا اعطای معافیت مالیاتی به تولیدکنددگان برندهای ایرانی

 

پیرو نشست رؤسای جمهوری ایران و ازبکستان در حاشیه اجلاس شانگهای، پیش از ظهر امروز سید علی صدری  رئیس هیأت امنا و احسان پیری رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به همراه جمعی از تولیدکنندگان برندهای ایرانی با حضور در سفارت جمهوری ازبکستان در ایران، با بهادر عبدالله یوف سفیر این کشور، امیدبابا یوف رایزن اقتصادی و معاون سیاسی سفارت این کشور دیدار کردند.

 

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، در ابتدای این جلسه بهادر عبدالله یوف سفیر ازبکستان در ایران با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های اقتصادی کشورش عنوان کرد: ازبکستان به عنوان یک کشور مستقل جایگاه خاصی را در جامعه جهانی به خودش اختصاص داده است. طی سال‌های گذشته بنا بر زحمات جان‌نثارانه مردم ازبکستان ما توانستیم از یک کشورعقب‌افتاده کشاورزی به یک کشور صنعتی و صادراتی با تولیدات مدرن حمل‌و نقل، ارتباطی و توسعه یافته تبدیل شویم.

وی افزود:  در کشور ما چندین کارخانه مدرن صنعتی از قبیل ماشین‌سازی، پتروشیمی، لوازم برقی و همچنین ظرفیت‌های نساجی و کارخانه‌های تولید مواد غذایی از صفر و با تجهیزات روز ساخته و مورد بهره‌برداری قرا گرفتند. در این سال‌ها صنعت ماشین‌سازی ازبکستان برتری زیادی را به خود اختصاص داده است و سالانه دست کم ۳۰ هزار خودرو از انواع مختلف را تولید می‌کند.

سفیر ازبکستان در ایران با بیان اینکه امروزه کشور ازبکستان دارای ظرفیت قابل توجعی در حوزه صنایع است، گفت: ازبکستان امروز به تعداد زیادی از کشورهای خارجی کالاهای با کیفیت خود را صادر می‌کند و می‌تواند به همسایگان نزدیک خود لیست وسیعی از این کالاها را پیشنهاد کند که عبارتند از اتوموبیل‌ها، ماشین‌های کشاورزی، لوازم برقی، کود شیمیایی، محصولات پتروشیمی، نخ پنبه، کالاهای نساجی و محصولات کشاورزی و …

عبدالله یوف با اعلام  اینکه امروزه در بازار ازبکستان بیش از هزار برند مهم دنیا از قبیل جنرال موتورز، مان آلمان، ایسوزو، ایتوچی، کاترپیلر، ایرباس، جنرال الکتریک و سامسونگ در حال فعالیت هستند، یادآور شد: ازبکستان همچنین از پتاسیل و ظرفیت عظیم کشاورزی بهره‌‌مند است که در یکسال گذشته بنابر دستور و فرامین متعددی که از سوی ریاست محترم جمهوری جناب آقای شوکت میرضیایف داشتند، در این عرصه توسعه قابل توجهی به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: همچنین امروزه محصولات کشاورزی ازبکستان به بیش از ۸۵ کشور دنیا صادر می‌شود. این دستاوردها بیش از هر چیز مرتبط با اصلاحات وسیع اقتصادی است که در سال‌های اخیر و مخصوصا در دو سال گذشته وارد مرحله اجرا شده است.

سفیر ازبکستان در ایران خاطرنشان کرد: با ابتکار ریاست محترم جمهوری استراتژی اقدامات جامع بر اساس ۵ اولویت توسعه جمهوری ازبکستان طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ تایید و تصویب شد. در این برنامه تکامل ساختار دولتی و اجتماعی، تامین برتری قانون و اصلاح سیستم قضایی، توسعه بیش از پیش حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی به عنوان اهداف مهم تعریف و تامین شدند.

 

عبدالله یوف تصریح کرد:در این استراتژی نه مردم بلکه اینکه دولت خدمتگزار مردم باشد، به عنوان اولویت مهم سیاست دولت اتخاذ شده است. من فکر می‌کنم طی سال‌های اخیر که آقای نیرآبادی در ازبکستان حضور دارند خیلی در جریان این سیاست خدمت به مردم هستند برای عملی ساختن اهداف تعیین شده در کشور اقدامات بزرگی جهت تنوع اقتصادی، ارتقای ظرفیت و  تقویت صادرات، احداث کارخانه‌های مدرن و مجهز، اصلاح کشاورزی و سرمایه‌گذاری هدفمند در خصوص کالاهای صادراتی اتخاذ شده است.

وی گفت: باید تاکید کنم  که امروز در ازبکستان تحت رهبری ریاست محترم جمهور تلاش‌های فعالانه‌ای جهت گسترش فعالیت‌های سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای خارجی و مخصوصا کشورهای همسایه و انجام پروژه‌های بزرگ در عرصه‌های اقتصادی انجام می‌گیرد.

سفیر ازبکستان در ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر آزادسازی تبادل ارزی بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی در ازبکستان انجام می‌گیردف تصریح کرد: امروزه با قطعیت می‌توان گفت که سیاست ارزی کشو ازبکستان کاملا پاسخگوی منافع توسعه اقتصادی و تجاری بوده و تاثیر مثبتی بر فعالیت سرمایه‌گذری داشته است.

وی افزود: تقریبا تا سال ۲۰۱۷ در کشور ما تبادل ارز آزاد نبود بعد از سال ۲۰۱۷ وقتی که ما تبدیل ارز را آزاد کردیم قیمت ارز حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ سوم بود و امروز ۱۰ هزار و ۷۰۰ سوم یک دلار هست. تقریبا ما در این ۴، ۵ سال هیچ تورمی در حوزه ارزی نداشتیم و این دستاورد خوبی برای اقتصاد ما محسوب می‌شود و بیان‌گر این است که اقتصاد ما از توازن بسیار خوبی برخوردار است . در حوزه آزادسازی ارز نکته مهم این است که سرمایه‌گذار خارجی تمام امکانات ورود و خروج خود را با تضمین دولت به دست آورده است.

 

عبدالله یوف خاطرنشان کرد: برای رشد و تقویت بخش خصوصی با ابتکار رئیس‌جمهور ازبکستان، ۷ منطقه آزاد اقتصادی در چند استان ما افتتاح شده است. طبق مصوبات دولت، شرکت‌کنندگان دراین مناطق آزاد از مالیات بر زمین، مالیات بر درآمد، مالیات بر ملک اشخاص حقوقی، مالیات رفاهی و توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و مالیات کارخانه‌های کوچک و همچنین از پرداخت‌های مالی دیگر معاف هستند.

وی با اشاره به توجه دولت ازبکستان به حوزه بهداشت و درمان گفت: طبق فرمان ریاست‌جمهوری اقدامات وسیعی جهت تکامل عرصه داروسازی و بهداشتی هم در نظر گرفته شده است. طبق این فرمان بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی تا سال ۲۰۲۲ یعنی یک سال دیگر از تمام مالیات‌ها و پرداخت به بودجه دولت ازبکستان به مدت ۵ سال معاف هستند. تسهیلات مالیات شرکت کنندگان در مناطق آزاد و تجاری به مدت ۳ تا ۱۰ سال بر اساس حجم سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است و طبق آن سرمایه‌گذاری از ۳۰۰ هزار دلار تا ۳ میلیون دلار به مدت ۳ سال، سرمایه‌گذاری تا ۵ میلیون دلار به مدت ۵ سال، سرمایه‌گذاری از ۵ تا ۱۰ میلیون دلار به مدت ۷ سال و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ میلیون دلار به مدت ۱۰ سال معافیت مالی دارا است و طی ۵ سال پس از آن نیز مالیات ۵۰ درصدی بر سود و مالیت واحد را شامل می‌شود.

سفیر ازبکستان در ایران یادآور شد: طبق محاسبات انجام گرفته در ۱۰ ماه اول سال جاری شمار کارخانه‌های مشترک ثبت شده بین ایران و ازبکستان بیش از ۳۵۰ کارخانه در ازبکستان است و از این تعداد بیش از ۱۰۰ کارخانه با سرمایه‌گذاری مستقیم ایرانی‌ها ایجاد شده است.

وی بیان داشت: در همین راستا از مسئولان جمهوری اسلامی ایران و مخصوصا از شما به دلیل گسترش فعالیت خودتان در ازبکستان و به طور ویژه در مناطق آزاد اقتصادی که ثقویت‌کننده روابط دو جانبه در عرصه اقتصاد و تجارت است، تشکر کرده و پیشنهاد می‌کنیم از فرصت‌های سرمایه گذاری در ازبکستان و شرایط مساعد کنونی بهره‌برداری خوبی داشته باشند و سهم مناسب خود را از تحکیم روابط بین ایران و ازبکستان دریغ نکنند.

عبدالله یوف  تاکید کرد: به عنوان سفیر تام‌الاختیار بنده و کارمندان سفارت همیشه سعی و تلاش خواهیم کرد تا شرایط مطلوبی برای کارآفرینان ایرانی در ازبکستان ایجاد شود و آماده همکاری با تک تک شما هستم.

در این دیدار احسان پیری، پیشنهاد انعقاد تفاهم نامه بین خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران و اتاق جوانان ازبکستان را مطرح کرد.

بر اساس پیشنهاد رئیس هیات مدیره خانه صنعت ، معدن و تجارت جوانان ایران مقرر شد هیات تجاری از ایران و جوانان تولیدکننده برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروتکل‌های اقتصادی که بین دو کشور ایجاد خواهد شد، به ازبکستان بروند.

همچنین تاسیس دفتر مشترک نمایندگی خانه صنعت ، معدن و تجارت جوانان ایران و اتاق جوانان از دیگر پیشنهادهایی بود که از سوی پیری مطرح شد.

در پایان این دیدار سید علی صدری رئیس هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با مثبت ارزیابی کردن رایزنی های صورت گرفته با سفیر ازبکستان، عنوان کرد: پیرو جلسه رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور محترم ازبکستان در خصوص مناسبات تجاری بین ایران و ازبکستان و با توجه به اینکه در حال حاضر ریاست سازمان همکاری‌های شانگهای بر عهده کشورازبکستان است، ما هم مجددا این انتخاب را تبریک گفته و بر همکاری های دوجانبه تاکید کردیم.

وی افزود: امروز جلسه بسیار خوبی با سفیر ازبکستان در ایران به همران برخی از تولیدکنندگان خوب برند ایرانی که اغب از جوانان بودند، داشتیم و در این دیدار درباره تحکیم مناسبات و رفتار اقتصادی مشترک بین دو کشور درباره برنامه‌های دوجانبه گفت‌وگو کردیم.

 

صدری  یادآور شد: در آینده نزدیک قرار است کمیته مشترک اقتصادی با تاکید ریاست محترم جمهوری دو کشور برگزار شود و نمایشگاه اختصاصی و تخصصی بین تجار و تولید کنندگان ایران و ازبکستان برقرار خواهد شد. ضمن اینکه فضای بسیار مناسبی با توجه به وضعیتی که سفیر ازبکستان درباره حجم سرمایه گذاری‌ها و وضعیت اقلیمی و انرژی این کشور تشریح کردند فراهم شده و با توجه به شرایطی که این کشور برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده از جمله معافیت‌های مالیاتی و جذب سرمایه‌گذار مشترک برای کالای ایرانی و ازبکی، مقرر شد در چارچوب جلسه روز گذشته در شهر دوشنبه میان روشای جمهور دو کشور به همکاری با یکدیگر با جدیت ادامه دهیم.

فهرست