جناب آقای مهندس فتحی ، عضو اتاق بازرگانی استان تهران

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. جناب آقای مهندس فتحی ، عضو اتاق بازرگانی استان تهران

در ابتدا به تعاریف سیلو در زبان های مختلف پرداخته ، سپس به صورت تخصصی کاربرد سیلو را در صنعت سنگ شکن و آسفالت و بچینگ پلانت شرح می دهیم :

سیلو ( فرانسوی ) به انباری خاص جهت محافظت غلات بویژه گندم که آن را به شکل برج یا گودالی می سازند گفته می شود .

سیلو (اسپانیایی) به چاله یا حفره ای که در زمین ساخته می شود و در آن دانه ها ، ریشه ها ، علوفه سبز و نظایر آن را نگهداری می کنند و همچنین انبار یا مخزن کاملا بسته ای که در زیر زمین یا روی زمین برای محفوظ نگه داشتن محصولات کشاورزی می سازند گفته می شود .

در صنایع مختلف مخصوصا صنعت ماشین آلات که مدنظر این مقاله می باشد ، سیلو کاربرد و ابعاد گوناگونی دارد .

سیلوها در صنعت سنگ شکن :

در صنعت سنگ شکن از سیلو جهت انباشت مصالح معدنی جهت فرآیند خردایش استفاده می شود و انواع مختلفی دارد :

1) سیلوی اولیه (مادر)

2) سیلوی زمینی

3) سیلوی هوایی

1)  سیلوی اولیه : که اصطلاحا مادر نیز گفته می شود عمدتا در ارتفاع و گاهی هم روی زمین قرار میگیرند ، مصالح و مواد توسط کامیون ، لودر و … به داخل سیلو ریخته شده و سپس توسط دستگاهی بنام فیدر متناوبا خوراک سنگ شکن اولیه که معمولا از نوع فکی می باشد را جهت خردایش تامین می نماید .

2) سیلوی زمینی : در سیلوی زمینی نیز که تقریبا مشابه سیلوی اولیه می باشد فقط با این تفاوت که در روی زمین قرار می گیرند و مواد و مصالح پس از خردایش اولیه به داخل آنها ریخته شده و پس از انباشت شدن مجددا توسط دستگاه فیدر خوراک سنگ شکن های ثانویه که اغلب از نوع هیدروکن و کوبیت و گاها فکی است را تامین می نماید .

3) سیلوی هوایی : نوع آخر سیلو در تاسیسات سنگ شکن ، سیلوهای هوایی می باشد که همان گونه که از نامشان پیداست در ارتفاع و بلندی نصب می شوند و جهت تغذیه سنگ شکن های ثانویه و تامین خوراک آنها کاربرد دارند .

سیلو ها در کارخانه پخت آسفالت :

در کارخانجات پخت آسفالت وابسته به نوع و ظرفیت آنها سیلوهای متفاوتی وجود دارد و ساخته می شوند .

1) سیلوی مصالح سرد : این سیلوها جهت انباشت و ذخیره سازی دانه بندی های حاصل از خردایش سنگ جهت تولید آسفالت مورد استفاده قرار میگیرند و وابسته به ظرفیت کارخانه آسفالت تعداد آنها متفاوت بوده و ممکن است سه دهنه ، چهار دهنه و پنج دهنه ساخته شوند .

نکته : در این نوع سیلوها مصالح سرد با دانه بندی های مختلف و مورد نیاز آسفالت ذخیره میشوند.

2) سیلوی مصالح گرم :

که چهاردهنه سیلو که مصالح گرم تفکیکی در آن جای می گیرد .

3) سیلوی ذخیره آسفالت :

که در این سیلوها هم با توجه به نوع و ظرفیت کارخانه آسفالت دارای تناژ مختلفی می باشند و جهت انباشت آسفالت تولید شده و انتقال آن به درون ماشین های مخصوص حمل آسفالت و انتقال آن به محل اجرای پروژه مورد نظر ساخنه و تولید می شوند .

نکته : در کارخانجات آسفالت با ظرفیت 60 تن معمولا این نوع سیلو ساخته و طراحی نمی شود …..

   

 

فهرست