رییس هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در گفتگو با «روزنامه جهان صنعت»: فقط حرف!

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. رییس هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در گفتگو با «روزنامه جهان صنعت»: فقط حرف!

سیدعلی صدری *
دورنمای اقتصاد کشور که حدود ۴۰ درصد از معیشت مردم رادربر می‌گیرد در وزارتخانه صمت باید یافت که اکنون به دلیل برخی بده بستان‌ها چنین قدرتی از آن سلب شده و تنها با شعار جوان‌گرایی در سیستم مدیریت بهنوعی در حال حفظ وضعیت هستند. خبری از توسعه تولید در کشور نیست. امروز انتقال تجربه به نسل جدید را باید به ورطه فراموشی سپرد همانطور که فاتحه مدیریت‌سالاری در طی دولت یازدهم و دوازدهم خوانده شد. در کشور ما که کشور جوانی است داشتن نسل جوان یک فرصت بسیار مناسب و خوب برای استفاده در این مسیر است که متاسفانه تحقق این مهم به یک سراب تبدیل شده است. نگاهی به مهمترین شاخص‌های ملی و بین‌المللی که بر اساس نظر فعالان اقتصادی تهیه شده نشان می‌دهد تامین مالی، مهمترین مشکل توسعه کسب‌وکار در ایران است و در این زمینه در بین کشورهای منطقه نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیستیم. طی سال‌های اخیر دسترسی به منابع مالی از نظر فعالان اقتصادی با اختلاف قابل توجه نسبت به سایر عوامل، مهمترین مشکل فراروی کسب‌وکار در ایران عنوان شده است. بر اساس این گزارش‌ها رکن توسعه بازار مالی پس از رکن کارایی بازار نیروی کار مهم‌ترین مانع رقابت پذیری اقتصاد ایران محسوب می‌شود. از این رو یکی از راه‌های مناسبی که می‌تواند به توسعه حاکمیت شرکتی در کشور کمک کند انتشار تجربیات و بهترین عملکردهای شرکت‌های ایرانی در حوزه حاکمیت شرکتی است. شفافیت، پاسخگویی و رعایت حقوق ذی‌نفعان از آثار مهم اجرای سازوکارهای حاکمیت شرکتی در بنگاه‌هاست و فعالیت اقتصادی وقتی به این ویژگی‌ها مزین باشد، اعتماد سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کند.
حدود یک دهه از نامگذاری سال برپایه اهمیت توسعه و تولید در کشور می‌گذرد اما این موضوع هنوز برای دولتمردانی که هر دم از توسعه و پایداری تولید سخن می‌گویند قابلیت اجرا پیدا نکرده است. تلاش در جهت اجرایی کردن قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار از طریق پیگیری هدفمند و موثر با دستگاه‌های اجرایی از دیگر ضعف‌هایی است که بزرگ‌ترین ضربه را به بخش تولید کشور وارد کرده است. از سوی دیگر حضور مستمر و بی‌نتیجه دولت در بخش‌های مختلف تولید از دیگر معضلاتی است که هر شب با ارائه بخشنامه‌ها و مصوبات خود خدشه‌دار کرده است.
امروز زمان آزمون و خطا نیست. در این برهه از زمان دیگر نمی‌توان با همان سیاست‌ها به مسیر ادامه دهیم چراکه دیگر راهی برای حرکت باقی نمانده است. استفاده از نیروهای کارآمد و فرصت‌های پیش رو قدری می‌تواند از تلفات برجای گذاشته این همه بی‌ملایمتی به بخش‌های مختلف صنعت و معدن بکاهد اما اگر این روش به همان روال گذشته باقی بماند و با تکیه بر یک سری کاغذ پاره به نام دلار درصدد کاهش ارزش پول ملی خود باشیم دیگر نمی‌توان نامی از صنعت و معدن در کشور داشته باشیم.
*رییس هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران

فهرست