صنایع مختلف کشور تا ۷۰ درصد به مواد اولیه خارجی وابستگی دارند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. صنایع مختلف کشور تا ۷۰ درصد به مواد اولیه خارجی وابستگی دارند

تهران- ایرنا- عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران گفت: صنایع مختلف کشور از حداقل ۱۰ تا ۷۰ درصد به مواد اولیه خارجی وابستگی دارند و با در نظر گرفتن چنین شرایطی، تضعیف ارزش پول ملی منجر به افزایش هزینه های تولید، رکود و تعطیلی صنایع خواهد شد.

«مهدی کریمی تفرشی» امروز (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، نرخ ارز و نوسان های آن را یکی از مسائل مهم و تعیین کننده در هزینه تمام شده واحدهای صنعتی برشمرد و گفت: تورم می‌تواند به تغییر بافت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری، تغییر وضعیت بازارهای داخلی و خارجی و تاثیر بر تجارت خارجی منجر شود.

وی تاکید کرد: برای اینکه فعالان اقتصادی بتوانند نسبت به ورود به فضای کسب وکار و انجام سرمایه‌گذاری ترغیب شده و برای آن برنامه‌ریزی کنند، ثبات ارزی یکی از مسائل مهم و تعیین کننده است، همچنین ناتوانی در پیش بینی وضعیت ارزی نیز می تواند امنیت سرمایه گذاران را تهدید کند.

این کارآفرین با بیان اینکه تولید در اقتصاد ایران به شدت به واردات کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مواد اولیه وابسته است، افزود: امروز بیش از ۹۰ درصد واردات رسمی کشور را کالاهای مواد اولیه، سرمایه‌ای و واسطه‌ای تشکیل می‌دهد و این نشانگر وابستگی تولید به واردات است، صنایع مختلف کشور از حداقل ۱۰ تا ۷۰ درصد به مواد اولیه خارجی وابستگی دارند.

وی بیان داشت چنین شرایطی پیامد تضعیف ارزش پول ملی، افزایش هزینه های تولید، رکود و تعطیلی صنایع را در پی خواهد داشت.

کریمی تفرشی اظهار داشت: با وجود پیشرفت های مناسبی که در صنعت و فناوری کشور و رشد و خودکفایی تولیدات انجام شده، هنوز ناچار به واردات بسیاری از ماشین آلات و دستگاه ها از سایر کشورها هستیم، به طوری که بسته بندی ما هنوز به خودکفایی کامل نرسیده و ما چاره ای جز واردات بسیاری از مواد اولیه بسته بندی خود نداریم.

وی گفت: همه این موارد بطور قطع متأثر از نوسان های نرخ ارز خواهد بود و افزایش نرخ ارز به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می دهد، بویژه اینکه تولید کننده مجبور است مواد اولیه و ملزومات خود را با نرخ بالای ارز وارد کند و این مساله هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول را بالا می برد.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت در عین حال گفت: تولید کننده با در نظر گرفتن توان مالی مردم و حفظ رقابت در بازار و حضور در بازار رقابتی نمی تواند قیمت محصول را چندان افزایش دهد، ضمن اینکه تولید کننده با وجدان برای حفظ منافع اقتصادی خود هرگز حاضر به کاستن از کیفیت محصول نخواهد شد.

وی تصریح کرد: افزایش هزینه های تولید، کاهش حاشیه سود و کاهش توان رقابتی، کمبود سرمایه در گردش بنگاه‌ها و اختلال در سیستم خریدها و معاملات اقتصادی از مهمترین تاثیرهای نوسان نرخ ارز در اقتصاد کشور است، در چنین شرایطی تولیدکنندگان نیز ملزم به خرید نقدی مواد اولیه می شوند که به‌دلیل حجم بالای نیاز آنها با مشکل روبرو می‌شوند.

کریمی تفرشی اضافه کرد: سیاست‌های اخیر ارزی کشور به گونه‌ای بوده که واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه خود با مشکل جدی روبرو شده‌اند که با ادامه این روند، تعطیلی واحدهای تولیدی و از دست رفتن اشتغال را خواهیم داشت .

وی گفت: تاخیر در انجام مبادلات بین المللی و ورود موارد اولیه مورد نیاز، تولیدکنندگان را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

این کارآفرین افزود: اکنون در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی با همه توان به تولید محصولات با کیفیت و قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی همت می ورزند و نیروهای متخصص، جوان، کارآزموده، خلاق و تحصیلکرده کشورمان در طرح ایده ها و نوآوری و همگامی با آخرین فناوری ها و دستاوردهای روز جهان از هیچ کوششی فروگذاری نمی کنند، ورود بی رویه و کنترل نشده و اغلب قاچاق محصولات مشابه خارجی به کشورمان و پر کردن فروشگاه ها با این محصولات بی انصافی در حق تولیدکنندگان، نیروهای تحصیلکرده و فرهیخته و کارگر زحمتکش ایرانی است و پیامد تعطیلی چرخ های تولید بسیاری از واحدهای تولیدی و بیکاری جمعیت عظیمی از نیروی کار را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: چنانچه همه ارگان ها، سازمان ها و بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی و دولتی، تشکل ها، اتحادیه ها و تعاونی ها و فعالان و صاحبنظران صنعت به عنوان بازوی توانمند دولت در چارچوب تحقق اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی در کنار دولت، هم در تدوین برنامه ها و سیاست های کلان و هم در اجرایی شدن آنها نقش داشته باشند، در آینده ای نه چندان دور رشد مثبت صنعت و رونق تولید و اقتصاد را مشاهده خواهیم کرد.

مقابله با تحریم ها

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت ایران با اشاره به تحریم ها گفت: آمریکا نشان داده که به جنگ اقتصادی با ایران آمده و ایران باید در این زمینه توان مقابله اقتصادی خود را تقویت کند.
به گفته وی، ایران سال ها آزمون تحمل انواع تحریم ها، جنگ و ناملایمات اقتصادی را پس داده و اکنون زمانی است که این توان را دارد که با اقتدار در مقابل همه بدعهدی ها و تصمیمات غیرمنصفانه جهان بایستد.
کریمی معتقد است ایران قابلیت های بسیار بالایی دارد که چنانچه بدرستی مورد بهره برداری قرار گیرد و از همه توان و دانش فنی و گنجینه های عظیم ملی در مسیر خودکفایی استفاده شود، با اقتدار می توان در مقابل فشارهای آمریکا ایستادگی کرد و در مسیر تحول اقتصادی گام های بزرگی برداشت؛ تحقق این مهم نیازمند یک عزم ملی و جهادی در همه ارکان پیکره جامعه است.

وی، خروج از رکود اقتصادی را منوط به رونق تولید در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: گسترش اشتغال و کاهش معضل بیکاری با توسعه تولید و چرخاندن پر قدرت چرخ های صنعت تحقق خواهد یافت.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت گفت : یکی از مولفه های اصلی رشد اقتصادی، بهبود وضعیت بنگاه های صنعتی است که موتور محرکه اصلی اقتصاد کشور محسوب می شوند، در این میان بنگاه های کوچک و متوسط نقش بسزایی در ایجاد اشتغال، ارزش افزوده، فراهم کردن بسترهای مناسب در جهت نوآوری و بهره برداری از منابع کوچک مالی دارند.

رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان تهران تاکید کرد: تلاش همه جانبه به منظور افزایش تولید ناخالص ملی و رشد اقتصاد غیرنفتی، توسعه اقتصادی بر پایه تولید داخلی و صادرات غیرنفتی، کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضع اشتغال جوانان و توسعه و حمایت از واحدهای تولیدی و توجه به بنگاه های کوچک زودبازده باید سرلوحه کار مسئولان و فعالان امر قرار گیرد.

وی یادآور شد: بر اساس سند چشم انداز، ایران تا پایان سال ۱۴۰۴ باید به قطب علمی در منطقه تبدیل شود و ۵۰ درصد از تولیدات ناخالص ملی از راه فعالیت‌های اقتصادی دانشگاهیان تامین شود که این موضوع به‌خوبی نقش دانش و فناوری و آموزش عالی را در تحقق اهداف این سند نشان می‌دهد.

کریمی تفرشی گفت: حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، امری است که به نگاه ویژه ای از سوی همه ارکان بدنه اقتصاد و صنعت و آموزش عالی کشور نیاز دارد و مدیریت همه جانبه و کارشناسانه ای را می طلبد.

فهرست