مشکلات پیش روی صنایع کوچک در مسیر صادرات

  1. خانه
  2. اخبار
  3. مشکلات پیش روی صنایع کوچک در مسیر صادرات

رئیس هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، نداشتن نقدینگی کافی و پشتوانه مالی و هزینه بالای صادرات را از مهم‌ترین مشکلات صنایع کوچک و متوسط در زمینه دستیابی به بازارهای بین‌المللی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، سید علی صدری در دومین مراسم تجلیل از واحدهای برتر صادراتی صنایع کوچک و متوسط شهرک‌های صنعتی استان تهران با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد صنایع کشور در استان تهران مستقرند، اظهار کرد: بنزین، گاز طبیعی، پلی‌اتیلن و پروپان، مهمترین اقلام صادراتی کشورمان هستند.

به گفته وی، مجموع صادرات ایران در سال گذشته ۱۱۲ میلیون تُن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ٢۵۶ میلیون دلار بوده است. بازارهای عمده این کالاها، چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان بوده‌اند.

فعالیت 17 هزار واحد صنعتی در استان تهران

صدری با بیان اینکه بیش از ١٧ هزار واحد صنعتی در استان تهران وجود دارد، بیان کرد: از این تعداد، ۶ هزار واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان فعالیت می‌کنند و حدود١۵٠ هزار نفر در این واحدها مشغول به کارند.

رئیس هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران ادامه داد: حجم صادرات صنایع کوچک و متوسط کشور در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ رشد ۱۷ درصدی را تجربه کرد.

به گفته وی، در 6 ماه نخست سال ١۴٠٠ صادرات واحدهای صنعتی استان تهران ١٠٠ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ٩٨ رشد ١٨ درصدی داشته است.

سهم بالای صنایع کوچک در اشتغال

صدری با بیان اینکه صنایع کوچک، بیشترین سهم را در اشتغال کشور دارند، افزود: نیمی از صادرات کشور مربوط به صنایع کوچک و متوسط بوده و این صنایع نسبت به صنایع بزرگ، کارت بازرگانی بیشتری دراختیار دارند، اما مشکلاتی در مسیر دسترسی به بازارهای بین‌المللی دارند.

رئیس هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران ادامه داد: نداشتن نقدینگی کافی و پشتوانه مالی و هزینه بالای صادرات از مهم‌ترین مشکلات این صنایع است. صادرکنندگان صنایع کوچک و متوسط همچنان با مشکل رفع تعهد ارزی و واگذاری کوتاژهای صادراتی (کد ثبت شده در گمرک) مواجهند.

همایش تجلیل از واحدهای برتر صادراتی صنایع کوچک و متوسط شهرک های صنعتی استان تهران، چهارشنبه 28 مهر در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار و در آن از صاحبان ۱۰ واحد برتر در زمینه صادرات و ۱۵۰ کارآفرین تقدیر شد.

فهرست