وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در ادامه رایزنی‌هایش در بغداد با مقام‌های عراقی، رییس بانک مرکزی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد، ملاقاتی که هدف آن ایجاد تسهیل در روندهای مالی تجاری میان دو کشور ارزیابی شد و تشکیل کمیته مشترک بانک‌های مرکزی ایران و عراق و اجرای کامل توافقنامه‌های مالی موجود میان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در ادامه رایزنی‌هایش در بغداد با مقام‌های عراقی، رییس بانک مرکزی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد، ملاقاتی که هدف آن ایجاد تسهیل در روندهای مالی تجاری میان دو کشور ارزیابی شد و تشکیل کمیته مشترک بانک‌های مرکزی ایران و عراق و اجرای کامل توافقنامه‌های مالی موجود میان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

اجرای توافقنامه‌های مالی «ایران» و «عراق»
وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در ادامه رایزنی‌هایش در بغداد با مقام‌های عراقی، رییس بانک مرکزی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد، ملاقاتی که هدف آن ایجاد تسهیل در روندهای مالی تجاری میان دو کشور ارزیابی شد و تشکیل کمیته مشترک بانک‌های مرکزی ایران و عراق و اجرای کامل توافقنامه‌های مالی موجود میان دو کشور مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش شاتا به دنبال این دیدار، محمد شریعتمداری در گفت‌وگویی، مذاکرات انجام گرفته با طرف عراقی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این نشست توافق کردیم که توافقنامه‌های موجود میان دو کشور در حوزه مالی را به‌ طور کامل اجرایی کنیم. او افزود: طرف عراقی در این دیدار پیشنهادهای خوبی در چارچوب قوانین بین‌المللی ارائه کرد و ما امیدواریم این سفر منشأ خیر و اثر در توسعه روابط دو کشور شود. از سوی دیگر رییس بانک مرکزی عراق نیز درباره این دیدار گفت: با توجه به گستردگی روابط تجاری طبیعی است که به ‌طور مستمر جلسات و نشست‌هایی در ارتباط با موضوعات مربوط به قراردادهای دو جانبه برگزار و برای ایجاد تسهیلات در روابط تجاری دو کشور تلاش کنیم. علی ‌العلاق افزود: در همین چارچوب جلساتی نیز با بانک مرکزی ایران داریم و یادداشت تفاهم میان دو کشور را پیگیری می‌کنیم. به گفته او در جلسه با شریعتمداری توافق شده که کمیته مشترک بانک‌های مرکزی دو کشور هر چه سریع‌تر تشکیل شود.
برنامه‌های مورد هدف‌ محقق شد
شاتا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت از تحقق 94درصدی تولید خودرو طی 7ماه گذشته خبر داد و گفت: تا امروز حدود 900هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که نشان از تحقق حدود 94درصدی برنامه هدف‌گذاری شده تا پایان سال دارد. محسن صالحی‌نیا افزود: در 7 ماه گذشته کالاهای صنعتی رشدهای نسبتا مناسبی داشته‌اند و در این زمینه تایر اتومبیل از رشد 9درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است. او ادامه داد: ‌فولاد خام، ‌لوازم خانگی و اقلامی مثل نخ، نئوپان،‌ ام‌دی‌اف و کاغذ رشد تولید داشتند و نشان‌دهنده پوشش نیاز داخلی است اما برای افزایش تولید باید افزایش صادرات مدنظر قرار گیرد. صالحی‌نیا ادامه داد: الیاف اکریلیک با کاهش مواجه بود و این در حالی است که تولید برخی اقلام ساختمانی به‌دلیل رکود صنعت ساختمان با کاهش مواجه شد. او افزود: تولید صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز به‌دلیل مصرف بالای مواد اولیه توسط صنایع بالادستی افزایش خوبی را نشان می‌دهد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هیچ‌کدام از رشدها به مفهوم نبود واحدهای تولیدی مشکل‌دار نیست، تصریح کرد: واحد تولیدی ممکن است به دلایل مختلف ازجمله نیاز به بازسازی و نوسازی و نبود بازار و مشکلات فضای کسب و کار دچار مشکل شود و ما معتقدیم باید فضا را برای فعالیت عمده واحد‌ها فراهم کنیم.
ضرورت مدرن شدن بازار
ایرنا معاون سازمان توسعه تجارت کشور گفت: لازمه توسعه تجارت خارجی، مدرن شدن بازار داخلی و گسترش ارتباط آن با بازارهای مدرن است. محمدرضا مودودی افزود: با تولیدکنندگان خرد که توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را ندارند، نمی‌توان تجارت خارجی را گسترش داد، بلکه باید زمینه ظهور شرکت‌های بزرگ صادراتی که قدرت پاسخگویی به سفارش‌های چند میلیارد دلاری را دارند، فراهم شود. او ادامه داد: فعالیت در بازارهای سنتی مانند عراق و افغانستان ضررهایی نیز برای اقتصاد کشور به همراه داشت و آن اینکه تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورمان گمان کردند ادبیات تجارت با جهان نیز مانند ادبیات تجارت با این کشورهاست، در حالی که با 10 کانتینر امروز با این قیمت، فردا با قیمت دیگر نمی‌توان وارد بازارهای مدرن جهان شد. به گفته مودودی، بازارهای مدرن ادبیات خاص خود را دارند که در آن حجم بالای معاملات و ثبات قیمت و کیفیت مطرح است. این مقام مسوول از دیگر مشکلات توسعه تجارت خارجی کشورمان را اکراه در دادن بازار در مقابل گرفتن بازار دیگر کشورها دانست و گفت: این مساله در انعقاد قراردادهای تجاری با سایر کشورها اهمیت دارد و یک مساله پذیرفته شده است، در حالی که ما در واگذاری بازار مشکل داریم. او ادامه داد: در دهه‌های 1360 و 1370 به‌دلیل شرایط خاص کشور، ما به ناچار تولیدکننده همه محصولات در داخل شدیم، اما تولیدکنندگان ما در همه بخش‌ها تولیدکنندگان کوچک و متوسط هستند و محصولات آنها نیز اغلب توان رقابت با محصول خارجی را ندارد و بنابراین ورود کالای خارجی به آنها صدمه می‌زند.
واگذاری زمین در چابهار مشروط شد
ایسنا مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه رویکرد مناطق آزاد از تجارت به تولید تغییر کرده است، گفت که واگذاری زمین در منطقه آزاد چابهار تحت شرایطی خاص انجام می‌گیرد. عبدالرحیم کردی با بیان اینکه تغییر سیاست‌ها و راهبردهای مناطق آزاد از تجارت به تولید باعث ایجاد رشد و اشتغال چشمگیری شده است، ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ آمار تولید نسبت به سال گذشته ۴۵درصد رشد داشته که شامل همه تولیدات منطقه آزاد چابهار که عمدتا صنعتی هستند، می‌شود. مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با ذکر شاخه‌های تولیدی موجود در منطقه آزاد چابهار، گفت: در منطقه آزاد چابهار عمدتا روی حوزه پتروشیمی‌ها و فولاد کار شده است به‌طوری‌که ۲۱ واحد پتروشیمی در منطقه فعال هستند که 100درصد محصولات‌شان صادراتی است. کردی در رابطه با میزان اشتغال ایجاد شده در این زمینه بیان کرد: اشتغال واحدهای صنعتی موجود
به اضافه پروژه‌های عمرانی جاری در منطقه آزاد چابهار آماری جمعا حدود ۱۷ هزار نفر بیمه شده رسمی در این منطقه در اختیار ما گذاشته است که عمده آنها نیز افراد بومی هستند و از آنجا که بیشتر صنایع مستقر در این منطقه نیروی کار غیرماهر نیاز دارند تعداد افرادی که در قالب متخصص از خارج از منطقه به کار گرفته شده‌اند، اندک است.

فهرست