روحانی و رئیسی آمدند

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. روحانی و رئیسی آمدند

دنیای اقتصاد: در چهارمین روز از ثبت‌نام کاندیداهای ریاست‌جمهوری، روز گذشته حسن روحانی و ابراهیم رئیسی با ثبت‌نام در ستاد انتخابات کشور نامزدی خود را رسما برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی اعلام کردند. ابتدا حسن روحانی رئیس‌جمهوری با حضور در ستاد انتخابات، نامزدی خود را برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی رسمی کرد و پس از آن با تاخیری نیم ساعته ابراهیم رئیسی تولیت استان قدس رضوی، در ستاد انتخابات وزارت کشور ثبت‌نام کرد. به این ترتیب رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 96 وارد مرحله جدیدی شد.

اعلام آمادگی برای قبول مسوولیت دوباره

حسن روحانی روز گذشته در چهارمین روز از نام‌نویسی داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در حالی وارد ستاد انتخابات شد که هیچ یک از وزرایش او را برای ثبت‌نام همراهی نمی‌کردند و فقط رحمانی فضلی وزیر کشور به‌عنوان مسوول برگزاری انتخابات او را همراهی می‌کرد. همچنین ساعت‌ها پیش از ورود او به محل ستاد انتخابات کشور تعدادی از مردم به‌صورت خودجوش برای حمایت از او مقابل ستاد انتخابات وزارت کشور جمع شده بودند. حسن روحانی پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری با قرار گرفتن در پشت تریبون آمادگی خود را برای اینکه بار سنگین اجرایی کشور را برعهده بگیرد، اعلام کرد و گفت: «خداوند بزرگ را سپاسگزارم که دوباره به این بنده حقیر توفیق داد که خودم را در معرض اعتماد ملت ایران قرار بدهم و اعلام آمادگی کنم که بار مسوولیت سنگین اجرایی کشور را در صورت قبول ملت ایران به عهده بگیرم.»به گزارش «ایسنا» او افزود: در سال 92 آنچه به مردم عزیز ایران در انتخابات اعلام کردیم نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بود. او ادامه داد: امروز بسیار خوشحالم که در هر سه زمینه با حمایت و کمک مردم قدم‌های قابل‌توجهی برداشته شده است. در بخش نجات اقتصاد ایران ما از رکود تورمی فاصله گرفته‌ایم و از رشد منفی 7 درصد به رشد بالای 7 درصد رسیده‌ایم و از تورم 40 درصد به 7 درصد در اسفند سال گذشته رسیدیم.

افتتاح 20 میلیارد دلار طرح در عسلویه

روحانی افزود: در اشتغال خالص که در سال‌های آخر قبل از دولت یازدهم کمتر از 10 هزار نفر بود به اشتغال خالص بالای 630 هزار نفر در سال گذشته رسیده‌ایم. در هر سه مورد رکوردی برای 25 سال گذشته تاریخ اقتصاد ایران اتفاق افتاد. ما در اقتصاد پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشتیم و خوشحالم بگویم هفته دیگر شاهد افتتاح بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری اقتصادی تاریخ ایران خواهیم بود و در عسلویه 20 میلیارد دلار طرح را افتتاح می‌کنیم که سابقه نداشته است.

حفظ برجام، مهم‌ترین مساله

همچنین به گزارش «ایرنا» رئیس دولت یازدهم گفت: از امروز به بعد حفظ برجام یکی از مهم‌ترین مسائل سیاسی داخلی و اقتصادی ملت ایران خواهد بود. هووهایی که بارها به قصد کشتن این فرزند و نوزاد یعنی برجام تصمیم گرفته بودند، نمی‌توانند سرپرست خوبی برای این فرزند باشند. حسن روحانی بعد از ثبت‌نام در دوازهمین دوره ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران افزود: همان‌هایی که تمام تلاش شبانه‌روزی خود را برای این توافق نهادند باید مسیر این توافق را تا آخرین قدم‌ها بردارند. وی ادامه داد: خوشبختانه آنچه در سال 92 به مردم وعده داده بودم که سانتریفیوژ بچرخد تا چرخ اقتصاد بچرخد، چرخ اقتصاد ما از سال‌ها پیش بهتر در حرکت است و دلیل آن رشد اقتصادی است که در سال گذشته داشتیم.

ایران پیشرو

رئیس دولت یازدهم همچنین گفت: احیای اخلاق با حقوق شهروندی، شفاف‌سازی و آزادسازی گردش اطلاعات امکان‌پذیر است و دولت یازدهم تا آخرین روز این مساله را دنبال می‌کند و اگر در دولت آینده مسوولیت داشته باشیم، همین مسیر ادامه می‌یابد. روحانی درباره هدف خود در دولت دوازدهم عنوان کرد: در دولت دوازدهم هدف ما ایران پیشرفته و پیشرو است. ایران پیشرفته و پیشرو همان مدلی است که در سند چشم‌انداز 20 ساله مشخص شده که به دست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و تایید و امضای مقام معظم رهبری به مسوولان ابلاغ شد. او اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های قبل از دولت یازدهم در مسیر آن چشم‌انداز حرکت چشمگیری صورت نگرفت. اما امروز در مسیر آن چشم‌انداز یکی از عوامل تعامل سازنده با جهان و رشد 8 درصد است که برای اولین بار در تاریخ ایران بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز در سال 84 تحقق یافته و ادامه می‌یابد.

ثبات ریال در برابر دلار

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه تامین امنیت کشور یکی از اهداف ما بود، اظهار کرد: با اقداماتی که انجام شد سایه جنگ از کشور کنار رفته و ما اکنون شاهد امنیت کم‌نظیر در خاورمیانه آشفته هستیم که این مسیر ادامه می‌یابد. روحانی تاکید کرد: حقوق ملت ایران تامین و تثبیت شده است و این مسیر ادامه می‌یابد، عزت ایران یکی از اهداف بلندی بود که تداوم می‌یابد. ما در بازار نفت پس از غیبت از سال 90، دوباره حضور یافته‌ایم. این به معنای عزت ملت ایران است. در گندم خودکفا شده‌ایم، امسال همچنین است. اکنون یک بار دیگر پرچم کشورمان روی کشتی‌های خودمان در اهتزاز است و دیگر پرچم یک جزیره کوچک بر کشتی‌های ما نیست، این به معنای عزت ملت ایران است. پول ایران در دولت یازدهم دارای ثبات در برابر پوند و یورو بود. ریال در برابر دلار ثبات بیشتری حتی نسبت به پوند و یورو داشته است.

صادرکننده بنزین خواهیم شد

رئیس‌جمهور ادامه داد: در پیشرفت کمی علمی در جهان اول شدیم. این به معنای عزت ملت ایران است. ما واردکننده گازوییل بوده‌ایم، امروز صادرکننده آن هستیم و از اواسط امسال صادرکننده بنزین خواهیم بود. این به معنای عزت ملت ایران است که این راه را ادامه می‌دهیم. در زمینه انرژی و نفت و گاز پیشرفت کرده‌ایم. از هفته آینده برداشت گاز ما در پارس جنوبی از قطر پیشی می‌گیرد.

نیمه راه باز نمی‌گردیم

وی همچنین تصریح کرد: با تعامل میان احزاب، گروه‌ها و اقوام آرامش در کشور ایجاد شده که این مسیر ادامه می‌یابد. ملت در نیمه راه نمی‌ماند و راه را ادامه می‌دهد. ما از نیمه راه بازنمی‌گردیم. روحانی با بیان اینکه آزادی، امنیت و آرامش و پیشرفت برای ما مهم است، ادامه داد: گسترش آزادی با قدرت بیشتر باید ادامه یابد. دانشگاه‌ها و جوانان ما باید احساس نشاط بیشتری کنند. دولت برای حضور جوانان در مدیریت سطح بالا در سال 93 تصمیم گرفت 2 هزار جوان نخبه را در کنار مدیران ارشد استخدام کند. اکنون آزمون‌های استخدامی 1000 نفر برگزار شده و 200 نفر هم کار خود را شروع کرده‌اند. ما باید سن مدیریت را پایین بیاوریم و شرایط را برای حضور جوانان، زنان، اقوام و مذاهب فراهم کنیم. روحانی تاکید کرد: در شرایط فعلی مساله توسعه پایدار و اشتغالزا که هم موجب پیشرفت اقتصادی شود و هم به محیط زیست آسیب نرساند از اولویت‌های ما است. ما باید کاری کنیم که هم پیشرفت کنیم و هم معضلات محیط‌زیست کم شود.

همه ایرانیان دوباره بیایند

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی از قبیل فقر، بیکاری،‌ طلاق، اعتیاد و اجرای حقوق شهروندی از اهداف ماست. به ملت اعلام می‌کنم که همه باید دوباره بیاییم. من امروز دوباره آمدم برای ایران. دوباره آمدم برای اسلام، آمدم برای آزادی و آرامش بیشتر و امنیت گسترده‌تر و پیشرفت بیشتر این سرزمین. همه باید دوباره بیایند برای اسلام اعتدالی، اسلام رحمت و انقلاب عقلانی و اخلاقی‌مان. در کنار هم بایستیم و ایران را با هم بسازیم. از همه ایرانیان هم می‌خواهم دوباره بیایند برای اسلام و ایران. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی همچنین روز گذشته در بازدید از بخش‌های مختلف ستاد انتخابات کشور، با توضیح مسوولان ستاد انتخابات کشور در جریان روند اقدامات انجام شده تا این مرحله و برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری انتخابات ٢٩ اردیبهشت‌ماه قرار گرفت و از تلاش‌ها و خدمات دست‌اندرکاران انتخابات تقدیر کرد. به گزارش «ایرنا» روحانی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری با شعار «اعتدال‌گرایی و تنش‌زدایی» نام‌نویسی کرد و با کسب 18 میلیون و 651 هزار و 668 رای به نهاد ریاست‌جمهوری راه یافت.

ثبت‌نام ابراهیم رئیسی

پس از پایان ثبت‌نام حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، تولیت استان قدس رضوی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شد. رئیسی یکی از 5 کاندیدای لیست نهایی جمنا بود که البته در بیانیه‌ای که برای اعلام نامزدی‌اش صادر کرد با بیان اینکه «فارغ از دسته‌بندی‌های سیاسی می‌آیم»، به‌نوعی خود را مستقل از آن توصیف کرد. او همچنین بیشترین رای را در انتخابات جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی کسب کرده بود.

رئیسی: رای مردم در نظام ما تشریفاتی نیست

به هر ترتیب سیدابراهیم رئیسی روز گذشته پس از ثبت نام در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: رای مردم در نظام ما تشریفاتی نیست و سرنوشت کشور را رقم می‌زند. به گزارش «ایسنا» وی افزود: مردم ما فرصتی دارند در هر انتخابات برای بازنگاهی به آنچه برگزیده‌اند و برای آینده کشور تصمیم بگیرند. تولیت آستان قدس گفت: دولت‌های مختلفی آمده‌، اقدامات خوبی انجام داده‌ و گام‌هایی در جهت پیشرفت کشور برداشته‌اند که باید این اقدامات را ارج نهاد، اما شرایط کشور در وضعیتی است که مردم سوال می‌کنند چرا بیکاری؟ وی با بیان اینکه مردم نگران رونق کسب‌و‌کارند، گفت: روستاییان، شهرنشینان و نخبگان می‌گویند کشور با این همه ذخایر و سرمایه‌های ارزشمند و با منابع عظیم انسانی آیا در شأن ملت‌ما است که شخص بیکاری شرمنده خانواده‌اش شود؟ رئیسی با طرح این پرسش که آیا برون رفت از این وضعیت امکان دارد، ادامه داد: جواب این است که با مدیریت فراجناحی و استفاده از همه توان کشور می‌توان مشکلات را حل کرد. در شرایط فعلی امکان تغییر و تحول وجود دارد. باید رویکردها اصلاح شود. باید هم از تولید حمایت شود و هم برای مردم در اقتصاد نقش قائل شویم. می‌توانیم اقتصادی ایجاد کنیم که با تکانه‌ها مشکلی برای مردم ایجاد نشود. رئیسی افزود: شعار من برای انتخابات، کار و کرامت است. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه از وضعیت کشور مطلعم، گفت: بیش از سه دهه مدیریت داشته‌ام. آسیب‌ها را می‌شناسم. می‌توان بسیاری از ساختارها را اصلاح کرد. در مسوولیت تولیت آستان قدس رضوی تمام تلاشم این بود که آنچه از حکم رهبری استفاده می‌شود برای خدمت به فقرا و مستمندان باشد؛ اما از ناحیه مردم، طلاب، علما و دانشگاهیان از من دعوت شد. نظر من امتناع از ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری بود. به همه گفته‌ام که بنایی برای حضور در انتخابات ندارم؛ اما دیدن بسیاری از مشکلات مردم و تقاضاهای مختلف موجب شد به انتخابات ورود کنم پس حجت بر من تمام شد. وی با بیان اینکه ملاک و میزان رای ملت است، گفت: وظیفه ما معرفی خود به مردم است. آنها که مرا نمی‌شناسند از منابع معتبر درباره من بپرسند؛ چون برخی اظهار نظرها درباره من با اغراض همراه است. رئیسی با بیان اینکه حضور در انتخابات جزو تصمیمات بسیار سخت من بود، افزود: خود را منحصر به جریان خاص سیاسی نمی‌بینم. از مردم با مردم و در مردم خواهم بود. رئیسی را در زمان ثبت‌نام، مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد، فرهاد رهبر رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت نهم و نادر طالب‌زاده از اعضای قرارگاه فرهنگی عمار و محمد باقر ذوالقدر از فرماندهان سابق سپاه پاسداران همراهی می‌کردند. نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری روز سه‌شنبه 23 فروردین در ستاد انتخابات کشور آغاز شد و امروز 26 فروردین پایان می‌یابد.

فهرست