دو هفته با اخبار مهم اقتصادي و صنعتي 4/7/95 الي 18/7/95-حسین حق گو کارشناس صنعت و معدن

  1. خانه
  2. مقالات و یاداشت‌ها
  3. دو هفته با اخبار مهم اقتصادي و صنعتي 4/7/95 الي 18/7/95-حسین حق گو کارشناس صنعت و معدن

– مرکز آمار ایران تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در شهریور ماه امسال را 3/8 درصد و تورم نقطه به نقطه را 7/6 درصد اعلام کرد. در همین حال بانک مرکزی نرخ تورم سالیانه منتهی به شهریور ماه را 8/8 درصد اعلام کرد.
– به گزارش رئیس بانک مرکزی میزان نقدینگی کشور در تیرماه به 1081 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به اسفند ماه سال گذشته 6/4 درصد رشد کرده است. شایان ذکر است رقم نقدینگی در سال 1384 تنها 67 هزار میلیارد تومان بوده است.
– در حاليكه كليات لايحه برنامه ششم توسعه در كميسيون تلفيق مجلس به تصويب رسيد، لاريجاني رئيس مجلس طي نامه اي به مقام معظم رهبري از ايشان راجع به نحوه برخورد مجلس با اين برنامه كه به گفته وي حالت يك برنامه را ندارد درخواست رهنمود كرد. مقام معظم رهبري در پاسخ بر وجود برنامه تأكيد كردند و عنوان داشتند كه دولت خود لايحه برنامه را تكميل كند تا احتمال وقوع تغييرات بسيار در اين لايحه از سوي مجلس ايجاد نشود.
– سازمان برنامه و بودجه بخشنامه بودجه كشور در سال 96 را به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ كرد. در اين بخشنامه 10% افزايش حقوق براي كاركنان دولت پيش بيني شده است .
– عملکرد چهارماهه امسال نشان می دهد 223 هزار میلیارد ريال کسری بودجه وجود دارد. از جمله آنکه از 19 هزار 530 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده برای پروژه های عمرانی ، تنها یک هزار و 40 میلیارد تومان (5% هدف) به این بخش اختصاص داده شده است.
– گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: ارزش تجارت خارجی ایران در نیمه نخست امسال به بیش از 42 میلیارد دلار رسید. طبق این گزارش در شش ماهه نخست امسال 21 میلیارد و 706 میلیون دلار صادرات غيرنفتی (9/5 درصد رشد) و 20 میلیارد و 308 میلیون دلار واردات (6/2 درصد کاهش) انجام شده است. طبق این گزارش میعانات گازی با 5/3 میلیارد دلار مهمترین کالای صادرات غیرنفتی کشور بوده است و پس از آن نیز گازهای مابع طبیعی مایع شده (حدود 2 میلیارد دلار) و گازهای نفتی و هیدروکربورها (830 میلیون دلار) قرار داشته اند.
– 10 سند همكاري اقتصادي بين ايران و آلمان به امضا رسيد. اين اسناد در زمينه هاي بانكي و بيمه اي، تأمين زير ساخت در حوزه نفت گاز و پتروشيمي و انرژي هاي تجديد پذير، راه آهن، خودرو سازي، راه و شهرسازي، هواپيمايي و انتقال فن آوري مي باشد.
– با امضا توافقنامه همكاري دوجانبه بين ايدرو و رنو بصورت جوينت ونچر، قرار شد 350 هزار دستگاه به ظرفيت توليد اين شركت در كشورمان افزوده شود. طبق قرارداد مقرر است رنو، مراكز مهندسي، توزيع و فروش و خدمات پس از فروش خود را بصورت مستقيم در ايران راه اندازي كنند .
– معاون وزير نيرو با اشاره به تخصيص خط اعتباري 5 ميليارد دلاري روسيه به ايران اعلام كرد: طرح 250 ميليون دلاري اكتشاف منابع آبي ژرف ايران با مشاركت روس ها آغاز شد.
– رئيس سازمان توسعه تجارت گفت : طبق برنامه راهبردي وزارت «صمت» تا پايان برنامه ششم 130 ميليارد دلار صادرات كالا و خدمات پيش بيني شده كه 30 ميليارد آن مربوط به بخش خدمات است. آقاي خسروتاج افزود: پيش بيني ميشود تا پايان سال جاري 50 ميليارد دلار صادرات كالا و 16 ميليارد دلار صادرات خدمات داشته باشيم .
– بر اساس گزارش بانك مركزي، حجم تسهيلات پرداختي در 5 ماه نخست سال جاري به حدود 177 هزار ميليارد تومان رسيد كه 39 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سابق را نشان مي دهد . سهم صنعت و معدن از اين تسهيلات 50 هزار ميليارد معادل 28 درصد كل تسهيلات بوده است و خدمات با 77 هزار ميليارد تومان (5/43 درصد) بيشترين منابع را جذب كرده است.
– معاون طرح و برنامه وزارت صمت از پيش بيني رشد 11 درصدي صنعت و معدن و هدفگذاري 2 ميليارد دلاري سرمايه گذاري صنعتي در امسال خبر داد. آقاي ابويي همچنين عنوان داشت عليرغم افزايش 39 درصدي تسهيلات بانكي در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، اما سهم صنعت 2 درصد كاهش داشته است . به گفته وي در 5 ماهه ابتداي سال جاري 50 هزار ميليارد تومان تسهيلات به حوزه صنعت پرداخت شده است كه اين رقم در زمان مشابه در سال گذشته 38 هزار ميليارد تومان بوده است.
– صندوق بين المللي پول در گزارشي از رشد قابل توجه توليد ناخالص ملي ايران بعد از رفع تحريم ها خبر داد و ميانگين رشد توليد ناخالص امسال كشورمان را 5/4 درصد پيش بيني كرد توصيه هاي اين صندوق براي تداوم رشد اقتصادي در ايران عبارتند از : كنترل تورم ، اصلاحات در نظام بانكي، توسعه بازار بدهي، حذف يارانه پردرآمدها، حد مداخله سياستگذاري و احيا روابط بانكي فرا مرزي.
– دكتر نيلي در نوزدهمين نشست هيأت نمايندگان اتاق تهران با اشاره به سيگنال هاي تحريك تقاضا و افزايش عرضه در اقتصاد ايران گفت: سال 95 بزنگاهي براي اقتصاد ايران خواهد بود و بايد نسخه بلند مدتي براي پايداري رشد اقتصادي در كشور پيچيد. دكتر نيلي تصور ركود بعنوان بيماري اقتصادي ايران را اشتباه دانست كه ميتواند به راه درمان غلطي منتهي شود . وي اقتصاد كشور را اسير رشد پايين ذكر نمود و بر لزوم مواردي همچنان اقتصاد برونگرا ، رقابت و فعاليت بخش خصوصي و اصلاحات اقتصادي تأكيد كرد و عنوان داشت بدون سرمايه گذاري كه اكنون منفي است رشد ا قتصادي محقق نخواهد شد .
– وزير اقتصاد از تقديم لايحه بانكداري بدون ربا در يك ماه آينده به مجلس خبر داد.
– رئيس هيأت عامل صندوق توسعه ملي موجودي اين صندوق را 68 ميليارد دلار عنوان كرد و گفت : با نصف شدن درآمد نفتي حجم ارز واريزي به صندوق هم نصف شده است .
– قرارداد نفتي 2/2 ميليارد دلاري بين وزارت نفت با شركت گازپرشيا وابسته به ستاد اجرايي فرمان امام (ره) به امضا رسيد. اين قرارداد جهت توسعه ميدان مشترك ياران و افزايش ضريب بازيافت در مخازن آسماري و بنگستان در چارچوب مدل جديد قراردادهاي نفتي موسوم به « بيع متقابل پيشرفته » بين طرفين منعقد شد.
– مديرعامل شركت ملي نفت از رسيد ظرفيت توليد نفت كشورمان به 4 ميليون بشكه در روز خبر داد.
– قيمت نفت به دنبال توافق اوليه براي كاهش توليد آن، افزايش يافت و به بالاي 50 دلار در هر بشكه رسيد.
– سخنگوي دولت اعلام كرد: حذف كارت سوخت از سامانه سوخت رساني توسط رئيس جمهور ابلاغ شده و اجراي آن بعهده شركت ملي پالايش و پخش است .
– ديوان محاسبات كشور در گزارشي راجع به پرونده اي موسوم به ” حقوق هاي نجومي ” اعلام كرد از بين حدود 93 هزار مقام و مدير كشور در سال 94 كه تعداد 13 هزار و 873 نفر آنها از جمله مقامات و افراد رده هاي بالاي مديريتي بودند صرفا” تعداد 397 نفر معادل 4 دهم درصد داراي دريافتي بالاي 20 ميليون تومان بودند. بنابراين گزارش مجموع حقوق پرداختي مازاد بر 20 ميليون تومان اين افراد حدود 23 ميليار تومان و ميزان اضافي وام پرداختي به 104 مدير حدود 24 ميليارد تومان بوده است .
– مهلت ثبت نام در یافت تسهیلات ارزان تولید برای واحدهای کوچک و متوسط به پایان رسید و به گفته سخنگوی وزارت صمت، در مجموع تا سوم مهر ماه امسال 9 هزار و 892 واحد تولیدی از سیستم بانکی تسهیلات دریافت کرده اند. منوچهر طاهایی گفت : 4 هزار و 231 واحد تولیدی دریافت کننده تسهیلات از محل تسهیلات 16 هزار میلیارد تومان بوده اند و مابقی واحدها این تسهیلات را در قالب طرح رونق دریافتنموده اند. وی افزود 10 هزار میلیارد تومان از 16 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.
– مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي از بازگشت بيش از 2 هزار و 800 واحد توليد راكد به چرخه توليد خبر داد و گفت در سه ساله دولت يازدهم در شهركهاي صنعتي كشور بيش از 7 هزار و 83 واحد صنعتي احداث شده است.
– آمارهای انجمن جهانی فولاد از رشد 1/8 درصدی تولید فولاد کشورمان در ماه اگوست (مرداد ماه) نسبت به مدت مشابه سال قبل و رشد 1/5 درصدی 8 ماه نخست سال جاری و رسیدن توليد به رقم 451/11 میلیون تن خبر داد.
– وزیر راه و شهرسازی از سرمایه گذاری 6 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر کشور خبر داد. وی همچنین از افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار از 5/2 به 5/8 میلیون تن سخن گفت. در همین حال وزیر صنعت ، معدن و تجارت هم نیز از رفع مشکلات استفاده از منابع مالی صندوق توسعه ملی برای شرکت‌های ایرانی به منظور توسعه صنایع دریایی خبر داد.
– علیرضا اشرف ، به سمت دبیرکل اتاق ایران انتخاب شد. وی پیش از این رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع قند و شكر کشور بوده است.
– وزیر کشور در برنامه پایش تلویزیون گفت : 11 میلیون حاشیه نشین داریم که در حدود 77 هزار هکتار شامل 2 هزار و 800 محله ساکن هستند. وی همچنین از وجود 10 تا 12 هزار معتاد متجاهر در تهران خبر داد. وزیر کشور همچنین به تولید 70 تا 80 هزار تن زباله اشاره کرد که 37 هزار میلیارد تومان به سبب دفن غیربهداشتی آنها خسارت به کشور وارد می شود.
– معاون وزير كار گفت: 20 درصد نيروي كار كشور درگير بيماري اعتياد است.
– سازمان های اقتصادی و موسسه (OECD) نسبت به نرخ بهره بسیار پایین و یا منفی که در حال منحرف کردن بازار دارایی هاست هشدار داد و این موضوع را تهدیدی برای ثبات نظام مالی دانست. در این گزارش پیش بینی نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی از 3 به 9/2 و رشد سال آتی نیز از 3/3 به 2/3 اصلاح شده است.
كميسيون صنعت و معدن

فهرست