فرایند حذف دلار و تأثیر آن بر اقتصاد

  1. خانه
  2. مقالات و یاداشت‌ها
  3. فرایند حذف دلار و تأثیر آن بر اقتصاد

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران: گره خوردن اقتصاد ایران به دلار، عامل مشکلات اقتصادی بسیاری از جمله تورم در کشور شده است.

با بستن پیمان‌های پولی دو جانبه با کشورها می‌توان بند ناف مبادلات تجاری را از دلار قطع کرد. این اتفاق اگر به‌درستی رقم بخورد می‌تواند مسیری برای دور زدن تحریم‌ها و شکوفایی اقتصادی ایران در آینده باشد که البته قطعا باید ابتدا مشکلات داخلی اقتصاد ایران حل شود.

فرآیند حذف دلار از معاملات به صورت تدریجی انجام می‌گیرد و کشورها یکی پس از دیگری از به‌کارگیری دلار در معاملاتشان دوری می‌کنند. البته ثبات پولی ارز انتخاب‌شده به جای دلار هم بسیار تعیین‌کننده است. این فرایند یک‌باره و به سرعت اتفاق نمی‌افتد، زیرا واکنش بازار جهانی واکنش کندی خواهد بود.

تضعیف ارزش دلار می‌تواند به نفع کشورهایی باشد که در حال حاضر توسط آمریکا تحریم شده‌اند و کشور ما یکی از آن‌هاست.

کاهش مبادلات دلاری به عنوان یک اقدام سیاستی خوب است، اما با حذف دلار از معاملات تجاری، مشکل روند نزولی ارزش پول کشور حل نمی‌شود. تا زمانی که میزان «تورم داخلی» بسیار بیشتر از «تورم خارجی» است، کاهش ارزش پول ملی نسبت به همه ارزهای جهان، امری طبیعی خواهد بود. گره خوردن اقتصاد کشور به دلار در کنار تداوم تحریم‌ها، عارضه تورم است، نه عامل تورم.

فهرست