پرسش از وزیر صمت درباره یک وعده

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. پرسش از وزیر صمت درباره یک وعده

سید علی صدری- رئیس هیات امنا خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست اخیر خود با هیات نمایندگان اتاق ایران از هدفگذاری برای رشد 12 درصدی بخش صنعت و معدن در سال آینده خبر داده و اعلام کرده که این کار با استفاده از ظرفیت‌های داخلی امکان‌پذیر است. سخن آقای فاطمی امین مبنی بر امکان تحقق این هدف با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، سخنی درست و قابل تایید است اما اگر منظور وزیر از ظرفیت‌های داخلی، بخش خصوصی است، بد نیست نکاتی را درباره نیازمندی‌های این بخش برای تحقق رشد 12 درصدی صنعت و معدن کشور در سال آینده بداند.

تحریم، کمبود نقدینگی و نوسان نرخ ارز، از مهمترین مشکلاتی هستند که در سال‌های اخیر، از زبان صنعتگران و تولیدکنندگان درباره آنها شنیده‌ایم. در کنار این‌ها و شاید حتی مهم‌تر از این‌ها، باید به مصائب و دست‌اندازهای تولیدکنندگان و صنعتگران در مسیر تامین مواد اولیه اشاره کرد. تعدد دستگاه‌های متولی در امر صنعت و تجارت و صدور بخشنامه‌های متعدد و متناقض از سوی این نهادها، بحث تامین مواد اولیه صنعت را تبدیل به یکی از گرفتاری‌های اصلی تولید و صنعت کرده است. البته این تعدد متولی و بخشنامه‌های دست و پاگیر، فقط مختص بحث واردات مواد اولیه نیست و در سایر مسائل از جمله دریافت مجوز تولید، احداث کارخانه، دریافت زمین در شهرک‌های صنعتی و… نیز اثرات سوء خود را به جا گذاشته است.

علاوه بر آنچه گفته شد، مسائل مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، ارائه تسهیلات با سود بالا، دریافت مالیات‌های سنگین، بی‌توجهی به مشکلات صنایع کوچک و متوسط و نیز مشکلات ناشی از ممنوعیت‌های کرونایی، بخشی دیگر از مسائلی است که فعالان صنعت و معدن کشور هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

آنچه به عنوان مشکلات صنعت و تولید در بالا بیان شد، درواقع دغدغه‌های بخش خصوصی به عنوان عامل و فاعل اصلی صنعت و تولید است. بنابراین اگر قرار است وزیر صنعت، معدن و تجارت، وعده‌ای درباره رشد صنعتی کشور دهد، لازم است ابتدا امنیت خاطر سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی را فراهم کند، چرا که تا این سرمایه‌ها و فعالیت‌ها در میان نباشد، از رونق و پیشرفت صنعتی خبری نخواهد بود.

سال‌هاست مسئولان دولتی از آمار و ارقام رشد صنعت سخن گفته و وعده‌های متعدد در این زمینه می‌دهند، درحالی که این بخش خصوصی است که نقش اصلی را در تولید و تجارت کشور داشته و به همین دلیل هم، مشکلات و کمبودها را بهتر می‌شناسد و از آنها رنج بیشتری می‌برد. بنابراین خوب است وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کند برای تحقق وعده رشد صنعتی 12 درصدی، با کدام صنعتگر و تولیدکننده‌ای سخن گفته و از او راهکار گرفته است؟ برای مشکلاتی که در بالا عنوان شد، چه راه حل‌هایی در نظر دارد و قرار است چه باری از دوش صنعتگران و تولیدکنندگان در مسیر رشد 12 درصدی صنعت و معدن کشور بردارد؟

فهرست