X مسعود خوانساری

رشد ۲۵ درصدی تجارت ایران و آلمان در ۱۰ ماه اخیر

  1. خانه
  2. اخبار
  3. رشد ۲۵ درصدی تجارت ایران و آلمان در ۱۰ ماه اخیر
رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ما با کشور آلمان روابط بین بانکی است، گفت:‌ براساس مذاکراتی که بین وزیر اقتصادی ایالت باواریای آلمان و مسئولان بانک مرکزی انجام شده، مقدمات افتتاح سه بانک خاورمیانه، سینا و پارسیان در این ایالت فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی خوانساری در نشست فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی تهران با هیأت تجاری باواریای آلمان که در هتل اسپیناس پلاس برگزار شد، گفت: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها در 10 ماه گذشته مذاکرات خوبی با کشور آلمان انجام شده و برخی ازاین مذاکرات تبدیل به قرارداد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: به طوری که در 10 ماه گذشته حجم تجارت دو کشور 25 درصد افزایش یافته است.

وی بیان داشت: حجم تجارت بین دو کشور ایران و آلمان قبل از تحریم‌ها، 4 میلیارد دلار بود که امیدواریم در آینده این رقم به 10 میلیارد دلار برسد.

خوانساری تصریح کرد: آلمان سابقه خوبی از لحاظ تجارت با ایران داشته، اما بزرگترین مشکل ما بحث روابط بانکی است که هنوز حل نشده است،اگرچه مذاکراتی در این رابطه انجام شده است.

وی تصریح کرد: البته براساس مذاکراتی که وزیر اقتصاد ایالت باواریا با بانک مرکزی ما داشته است، قرار است سه بانک ایرانی به نام‌های خاورمیانه، سینا و پارسیان به زودی در ایالت باواریا شعبه بزنند و مقدمات این کار فراهم شده است.

وی همچنین به رفع مشکل بیمه هرمس بین دو کشور اشاره کرد و گفت:‌ آلمانی‌ها نباید تصور کنند که ایران یک بازار 8 میلیون نفری برای آنهاست، بلکه با توجه به کشورهای همسایه، ایران ظرفیت یک بازار 400 میلیون نفری را برای این کشور دارد.

خوانساری با بیان اینکه ایران کشوری است که به لحاظ امنیت در منطقه وضعیت بسیار خوبی دارد، گفت: علاوه بر این موضوع، جوانان تحصیلکرده جزو ظرفیت‌های کشورمان هستند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد ایران رشد 5 درصدی داشته باشد و همین موضوع نوید اقتصاد شکوفا و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی را به ما می‌دهد.

وی افزود: اگرچه تاکنون در سرمایه‌گذاری خارجی چندان موفق نبوده‌ایم اما نوید رشد اقتصادی می‌تواند برای صنعتگران و تجار آلمانی بسیار سودمند باشد.

خوانساری اظهار داشت: درست نیست که به ایران به عنوان بازار صادراتی نگاه شود،بلکه شرکت‌های صنعتی و تجاری ما آمادگی دارند تا در زمینه‌های مختلف از جمله خودرو با کشور آلمان فعالیت مشترک داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: ما یکی از بزرگترین کشورها در زمینه تولید خودرو هستیم و منابع نفت و گاز داریم که در حال حاضر شرکت توتال فرانسه در این زمینه با ایران همکاری‌هایی داشته است و آلمان هم می‌تواند در زمینه نفت و گاز با ایران مشارکت داشته باشد.

فهرست