9 پرسش اقتصادی از رئیس‌جمهور بعدی

  1. خانه
  2. اخبار
  3. 9 پرسش اقتصادی از رئیس‌جمهور بعدی

علی صدری- رئیس هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران

 

لایحه بودجه 1400 در مجلس رد شد و به احتمال زیاد، بودجه به صورت چند دوازدهم بسته خواهد شد. کشور سال‌های 97 و 98 را با تجربه رشد اقتصادی منفی پشت سر گذاشته است و با توجه به فشارهای اقتصادی تحمیل شده به دلیل کرونا بر کسب و کارها، دورنمای رقم رشد اقتصادی 99 نیز چندان امیدوارانه نیست. ارقام تورم ماهانه، نسبت به سال گذشته، صعودی بوده و پیش‌بینی می‌شود اگر روند تورمی گذشته ادامه یابد، نرخ تورم نقطه به نقطه نسبت به سال گذشته، تا 50 درصد افزایش داشته باشد و نرخ تورم سالانه حدود 30 درصدی برای سال 99 به ثبت برسد.

این تنها بخشی از گرفتاری‌هایی است که سال 99 را با آنها به پایان می‌رسانیم و وارد سالی می‌شویم که ماه‌های ابتدایی آن، تحت تاثیر فضای انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت است و با توجه به اینکه ماه‌های پیش رو، آخرین روزهای حضور دولت فعلی است، هیچ بعید نیست که تغییر محسوسی در این وضعیت شاهد نباشیم.

این روزها که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، یکی پس از دیگری برای حضور در این عرصه حساس و پرمسئولیت، اعلام آمادگی می‌کنند، انتظار می‌رود هم برای دردهای فعلی اقتصاد که بخشی از آن در بالا گفته شد، نسخه پیشنهادی داشته باشند و هم بتوانند برای بهبود وضعیت، مکمل‌های قوی معرفی کنند.

برهمین اساس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به عنوان نماینده قشر جوان کارآفرین، پرسش‌هایی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 دارد که در ادامه مطرح می‌شود، امید که این پرسش‌ها شنیده و به آنها پاسخ داده شود:

1- نامزدهای ریاست جمهوری آینده، چگونه قرار است مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کنند؟ در راستای رسیدن به این هدف، کشور، مردم و صاحبان صنایع چه هزینه‌ای باید بدهند و وظیفه هر یک چه خواهد بود؟

2- رئیس جمهور آینده، گفتمان جهانی را چطور برنامه‌ریزی می‌کند؟ آیا از نظر او، زمان تعامل با کشورهای پیشرفته جهان نرسیده است؟

3- در دهه‌های گذشته، ریشه همه مشکلات کشور در تحریم‌های ظالمانه جست‌وجو می‌شد. امروز مردم به این باور رسیده‌اند که تحریم‌های داخلی و ضعف در مدیریت بخش‌های تصمیم‌ساز، مشکل اصلی کشور است. رئیس جمهور آینده با این برخوردهای سلیقه‌ای، چگونه مواجه خواهد شد؟

4- رئیس دولت سیزدهم، ناکارآمدی مدیران میانی و ارشد در بدنه سازمان‌های مهم را که باعث ناتوانی در اداره امور، به‌ویژه در تنظیم بازار و تجارت خارجی کشور شده است، چگونه جبران خواهد کرد؟

5- برنامه رئیس جمهور آینده برای رشد صادرات غیرنفتی، توسعه تجارت ایران و جلوگیری از اتکا به نفت، چیست؟

6- نابرابری در رعایت حقوق شهروندی و اختلاف طبقاتی ناشی از استفاده قشری خاص از امکانات ویژه، یکی از معضلات اساسی کشور است که در نهایت، گرانی و نارضایتی عمومی را ایجاد کرده است. رئیس جمهور بعدی، در راستای احقاق حق طبقه متوسط و ضعیف جامعه، چه برنامه‌ای دارد؟

7- استفاده از سرمایه‌های مالی و فکری بخش خصوصی برای رونق اقتصاد ملی و نیز حضور کارآفرینان و تولیدکنندگان بخش خصوصی در اتاق‌های تصمیم‌گیری، مطالبه عمومی همه صاحبان صنایع است. رئیس دولت سیزدهم چگونه از این ظرفیت در تصمیم‌سازی‌ها استفاده خواهد کرد؟

8- با توجه به شرایط پیچیده و بغرنج اقتصادی کشور، آیا وقت آن نرسیده میدان کار و عمل به جوانان سپرده شود؟ یکی از نقاط ضعف مدیریت کشور، نگاه بالا به پایین و ساده‌انگارانه به جوانان خوش‌فکر این مرز و بوم است، درحالی که موفقیت و دستاوردهای همین جوانان در چهاردهمین جشنواره تولیدکنندگان و مدیران جوان که در روزهای اخیر از سوی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان برگزار شد، کاملا مشهود بود. رئیس جمهور آینده برای حضور جوانان در بخش‌های مختلف چه برنامه‌ای دارد؟

9- از رئیس دولت بعدی انتظار می‌رود برنامه خود را در زمینه هر یک از موضوعات زیر اعلام کند:

-رشد اقتصادی

-افزایش تولید سرانه

-رشد تولید ناخالص ملی

-اشتغال مولد و پایدار

-کاهش وابستگی‌های اقتصادی و تولید اقلام استراتژیک

-مهار تورم

-رفع موانع و مشکلات کسب و کارها

-ایجاد تسهیلات برای توسعه صادرات

فهرست