سهم بخش خصوصی از رشد اقتصادی پایین است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. سهم بخش خصوصی از رشد اقتصادی پایین است
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است نمی‌توان انتظار داشت که رشد اقتصادی تاثیر خود را در کوتاه مدت در زندگی مردم نشان دهد، چراکه بخش خصوصی سهم چندانی از این رشد اقتصادی ندارد.

فرهاد فزونی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: یکی از نکات حائز اهمیت در رشد اقتصادی این است که آمارها به تفکیک بخش‌های مختلف اعلام شود تا مشخص شود چقدر از این رشد متعلق به بخش دولتی و چه میزان آن متعلق به بخش خصوصی است.

وی ادامه داد:‌ اینکه مشخص شود در بخش‌های مختلف از تولیدی، خدماتی، ‌کشاورزی، نفتی و سایر بخش‌ها چه میزان رشد داشته‌ایم. به عنوان مثال بخش کشاورزی ما در سال جاری رشد داشته‌ایم و در تولید گندم خودکفا شده‌ایم؛ ‌هرچند همچنان هزینه تولید آن نسبت به دیگر کشورها بسیار بالاست اما به هر حال شاهد پیشرفت در بخش کشاورزی بوده‌ایم.

فزونی همچنین درباره این‌که آیا تاثیرات رشد اقتصادی در زندگی روزمره مردم در کوتاه مدت خود را نشان می‌دهد یا خیر؟ گفت: تاثیرات رشد اقتصادی در زندگی مردم در کوتاه مدت خود را نشان نمی‌دهد البته این موضوع به این بستگی دارد که این رشد در کدام بخش‌ها تحقق کرده باشد. اگر این رشد در بخش صنعت باشد طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که تاثیر فوری در سفره مردم داشته باشد.

او ادامه داد: به هر حال تا زمانی که کار صنعتی راه بیفتد، کالایی تولید شود و این کالا به فروش برسد و یا صادر شود به زمان نیاز دارد، بنابراین نمی‌توان توقع داشت که تاثیر رشد اقتصادی در بخش صنعت در کوتاه مدت خود را نشان دهد اما از طرف دیگر ممکن است رشد در بخش‌هایی مثل کشاورزی و خدمات تاثیرات خود را زودتر نشان دهد. در نتیجه این موضوع مهم است که رشد اقتصادی در چه بخش‌هایی اتفاق افتاده باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان این‌که بخش خصوصی سهم چندانی از رشد اقتصادی شش ماهه نخست نداشته است، گفت: یکی از نکات مهم در همین زمینه این است که ما شاهد تمرکزگرایی اقتصادی در دولت یازدهم هستیم، بخش خصوصی معتقد است که دولت یازدهم تمرکزگرا است و همچنان بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی در مجموعه‌ شرکت‌های دولتی انجام می‌شود. بنابراین نمی‌توان از این جهت هم انتظار چندانی داشت که رشد اقتصادی ۷.۴ تاثیرش را در زندگی مردم نشان دهد.

فهرست