لوازم خانگی پنجمین کالای قاچاق طی سال ۱۴۰۰

  1. خانه
  2. Uncategorized
  3. لوازم خانگی پنجمین کالای قاچاق طی سال ۱۴۰۰

دهقانی نیا گفت: بر اساس کشفیات سال ۱۴۰۰ پنجمین کالای قاچاق شده لوازم خانگی بوده و این ورود به استثنائات تجاری مربوط است که تعیین تکلیف نشده‌اند.

روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد.

در “میز اقتصاد” دیروز حمید رضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران و امینی رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی در میز اقتصادی امروز درباره قاچاق لوازم خانگی گفت‌وگو کردند.

سوال: میزان قاچاق کشور در لوازم خانگی چه میزان است؟

دهقانی نیا: در حوزه قاچاق ورودی و خروجی ۱۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار است. بر اساس کشفیات سال ۱۴۰۰ پنجمین کالای قاچاق شده لوازم خانگی بوده و این ورود به استثنائات تجاری مربوط است که تعیین تکلیف نشده‌اند.

در حوزه کالای لوازم خانگی زیرساخت‌های سامانه‌ای و قانونی از سال ۹۶ تامین شده. خرداد سال ۹۶ و زمانی که واردات آزاد بود واردات کالا به ثبت شناسه کالا منوط شده بود و تولید کنندگان هم ملزم به درج شناسه شدند.

۲۳ مرداد ۹۸ مهلت تعیین تکلیف کالا‌های بدون شناسه به پایان رسید. به عبارتی از مرداد ۹۹ نهایی شد، زیرساخت قانونی و زیر ساخت سامانه‌ای همزمان فراهم شد؛ گروه اول کالا‌های تعیین شده باید زیر بار اجرای این طرح می‌رفتند.

از همین امروز به بعد شاهد برخورد سریع، جدی و مستمر با کالا‌های قاچاق مثل پوشاک، دخانیات و لوازم خانگی خواهیم بود.

سوال: چه اقداماتی از طرف وزارت صمت به عنوان متولی تولید برای مقابله با قاچاق لوازم خانگی انجام شده؟

برادران: بستر‌های قانونی تامین شده و اصلاح قانون مقابله با قاچاق هم دست ما و ستاد را برای مقابله با قاچاق بازتر کرد. از ابتدای دولت جدید عملکرد سامانه‌ها بهبود پیدا کرد و حالا کالا‌ها هم کد رهگیری و هم شناسه کالا را دارند.

بعد از سخنرانی رهبری درباره قاچاق ریاست جمهور هم دستوری ۹ بندی به بدنه دولت ابلاغ شد. یکی از بازار‌هایی که در این مدت به آن رسیدگی شد لوازم یدکی بود. در مورد لوازم خانگی جلسات تخصصی را با تولید کنندگان آغاز کردیم و امروز تولیدی بدون کد رهگیری نداریم.

وجود سامانه و وجود قانون ما را به هدف نمی‌رساند بلکه به تغییر روند بازار احتیاج داریم. در بسیاری موارد تولید کنندگان همراه طرح بودند؛ شبکه وسیعی در این بین وجود دارد به نام شبکه توزیع که بر خلاف سیاست‌های کشور به قاچاق دامن میزنند. ما نیاز داریم اطلاع رسانی را کامل کنیم تا مردم با ما همراه شوند؛ باید سطح عرضه را ناامن کنیم تا به مرور شرایط برای قاچاق وجود نداشته باشد.

ما فقط با یک مغازه دار طرف نیستیم؛ کسانی هستند که پروانه و مالیات ندارند و کالای قاچاق و تقلبی را بدون ضمانت به مردم می‌فروشند. در لوازم یدکی ۲ میلیارد و نیم و در لوازم آرایشی ۲ میلیارد دلار کالای قاچاق داریم

سوال:  آیا نظارتی از طرف اتحادیه فروشندگان بر فروش این محصولات در بازار وجود دارد؟

پازوکی: این نیست که ما برخورد و بازرسی نداشته باشیم؛ ۹۹ درصد فروشندگان ما اصلا سراغ فروش کالای قاچاق نمی‌رسوند. به میزانی که فروش کالای قاچاق و تقلبی در فضای مجازی فروخته می‌شود در بازار فروختنه نمی‌شود. ۲۵۰ تولید کننده داخلی شناسه کالا و کد رهگیری را درج می‌کنند و فروشندگان هم با این طرح همراهی می‌کنند.

سوال: ایا اقدامی برای مقابله با فروش لوازم خانگی قاچاق در فضای مجازی یا شناسایی راه‌های ورود کالا انجام شده است؟

دهقانی نیا: ما ۵ کمیته داریم که یکی از آن‌ها شناسایی است و محل عرضه، محل تجمیع و مسیر حمل کالا‌های قاچاق را شناسایی کرده و این موارد را در اختیار کمیته برخورد قرار می‌دهد. یکی از کمیته‌های ما رصد و پایش فضای مجازی است.

حدود ۱۳۰۰ وبگاه عرضه کننده کالای قاچاق شناسایی شدند. از امروز به بعد بر اساس اطلاعاتی که از حمل شناسایی و انبار به دست آمده ضربه سنگینی به شبکه قاچاق وارد خواهد شد.

سوال: برنامه نیرو انتظامی برای آغاز برخورد با قاچاق از امروز چیست؟ 

امینی: از سال قبل تا امروز بیش از ۱۶۹ مرتبه برخورد با کالای قاچاق را در سطح عرضه داشتیم. تمرکز ما کشف پرونده‌های کلان و برخورد با دانه درست‌هاست.

ما از نظر ارزش ریالی ۱۷۷ درصد رشد داشتیم. در لوازم خانگی ۵۹۱ هزار رقم کالا کشف کردیم. ۱۰۷۱ فقره پرونده از ۱۵ هزار پرونده به حوزه لوازم خانگی اختصاص دارد. ما از تمام ظرفیت و امکانات درونی پلیس برای مقابله با کالای قاچاق تلاش خواهیم کرد.

فهرست