امیدوار تجریشی: پیشرفت درون زا بر پایه نیروی انسانی و اقتصاد دانش بنیان است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. امیدوار تجریشی: پیشرفت درون زا بر پایه نیروی انسانی و اقتصاد دانش بنیان است

فصل تجارت – رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت: باید با استفاده از نوآوری و اقتصاد دانش بنیان در تولید رقابت ایجاد کنیم و موجب پیشرفت اقتصاد کشور شویم.
رضا امیدوار تجریشی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص پیشرفت درون زا و پیش نیازهای رقابت پذیر کردن تولیدات داخل، اظهار کرد: پیشرفت درون زا یک نظریه علمی و اقتصادی است که مبنی بر پایه سرمایه گذاری بر نیروی انسانی، نوآوری و دانش، همچنین اقتصاد دانش بنیان شکل گرفته است.
وی افزود: در کنار این نظریه اعتقادی مبنی بر اقتصاد آزاد با نگاه رقابتی و تمرکز بر تولید وجود دارد، به طوریکه با استفاده از نوآوری و دانش، همچنین اقتصاد دانش بنیان در تولید رقابت ایجاد کنیم و موجب پیشرفت اقتصاد کشور شویم.
امیدوار تجریشی ادامه داد: اگر در صنایع تولیدی مانند خودرو به جای تمرکز بر تولید خودرو به سمت تولید قطعات پیش می رفتیم شاید شرایط بهتری را به نسبت حال حاضر داشتیم و همچنین اگر بازار کشور به صورت رقابتی و آزاد بود، خودروسازی در کشور انحصاری نمی شد که با هر کیفیت و قیمتی به مشتری عرضه شود.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت: اگر رقابت پذیری در صنایع مختلف در کشور به وجود می آمد قطعا بهره وری بیشتری از صنایع تولیدی داشتیم مسئله دیگر این است که باید از مهندسان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در صنعت استفاده کاربردی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه خانه صنعت، معدن مانند سایر تشکل ها وظیفه حمایت و کمک بوده و صدای رسای بخش خصوصی در دستگاه های نظارتی و دولتی است، بیان کرد: ما تفاهم نامه هایی با دانشگاه آزاد اسلامی منعقد کرده ایم که فعالان و پیشکسوتان حوزه نفت و گاز و معدن در کلاسها حضور پیدا کرده و به معرفی ظرفیت ها می پردازند.
امیدوار تجریشی توضیح داد: در الگوی پیشرفت اقتصادی باید 4 مولفه درنظر گرفته شود؛ جذب مناسب سرمایه خارجی، اجرای طرح های مادر، برخورد با خطاها و فسادهای مالی موجود و در اخر نیز حمایت از تولید در اقتصاد درون زا منجر به خوداتکایی و پیشرفت می شود.
وی تصریح کرد: امسال توسط مقام معظم رهبری سال حمایت از تولید ملی بود که یکی از کلیدواژه های آن صادرات بود، در کشور ما تولیدکنندگان زیادی در عرصه های مختلف وجود دارند و با 16 کشور همسایه هستیم که عمدتا مصرف کننده هستند بغیر از کشور ترکیه که رقیب ماست اما بازهم به دلیل داشتن نیروی کار و منابع انرژی ارزان می توانیم با این کشو نیز رقابت کنیم لذا دولت اگر موانع را از سر راه تولید کنندگان بردارد تا بتوان بر صادرات تمرکز کرد اتفاقات خوبی را رقم خواهد خورد.

فهرست