تأثیر صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصادی مثبت و معنادار است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. تأثیر صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصادی مثبت و معنادار است

تأثیر صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصادی مثبت و معنادار است

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، نخستین اجلاس توسعه صادرات ایده آل با حضور رئیس هیأت امنا و رئیس هیأت مدیره خانه صمت جوانان ایران و رئیس خانه صمت جوانان تهران در مرکز همایش های اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

حسین زاهدی رئیس هیأت مدیره خانه صمت جوانان ایران در ابتدای این اجلاس ضمن اهمیت نقش صادرات در توسعه و رشد اقتصادی کشور گفت: در اقتصاد پویای در حال رشد، صادرات و رشد تأثیر متقابلی بر یکدیگر دارند و از طریق یک تعامل پویا یکدیگر را تقویت می‌کنند. صادرات از مجرای ایجاد تقاضای مازاد نیز برای اقتصادهایی که توان عرضه‌شان در برخی صنایع قوی است موجب رشد می‌گردد و به‌طورکلی در اقتصادهایی که با کمبود تقاضا مواجه‌اند با افزایش صادرات می‌توان تقاضای کل و بنابراین درآمد کل آن‌ها را افزایش داد و موجب تداوم و شتاب رشد آن‌ها شد.

زاهدی گفت: بستر رقابتی، توجه به صادرات و حذف موانع موجود و به دنبال آن افزایش قدرت رقابت‌پذیری از مهم‌ترین شاخص‌های آماده‌سازی بستر جهانی‌شدن و ورود بـه آن اسـت. تجـارت و به‌خصوص صادرات در رشد و توسعه اقتصادی کشورها نقش مهمی را ایجاد می‌کند. به همین دلیـل از آن به‌عنوان موتور رشد و توسعه اقتصاد داخلی یاد می‌کنند و به دنبال کسب بهترین جایگاه آن در نظـام تجاری می‌باشد.

حسین زاهدی گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث در اقتصاد ایران دستیابی به رشد اقتصادی بالا و ایجاد ظرفیت‌های جدید درجهت توسعه صادرات غیرنفتی می‌باشد. تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد که صادرات جهش بالایی به رشد اقتصادی می‌دهد و مسیر توسعه اقتصادی را هموارتر می‌نماید. وی ادامه داد: اثر صادرات غیرنفتی بر رشد اقتصادی، مثبت و معنادار است. همچنین رشد توسعه انسانی، افزایش موجودی سرمایه نیز بر رشد اقتصادی مثبت و معنادار است که با مطالعات پیشین در این زمینه هم‌راستا است. برخلاف مطالعات کشورهای خارجی، میزان باز بودن تجاری در ایران تأثیر منفی بر رشد اقتصادی می‌گذارد. دلیل این امر در بالا بودن میزان واردات غیرضروری نسبت به صادرات است.

رئیس هیات مدیره خانه صمت جوانان ایران در ادامه گفت: رشد صادرات غیرنفتی با ایجاد تقاضای اضافی می‌تواند تقاضای کل را افزایش دهد و موجب استفاده از ظرفیت‌های بالقوه واحدهای اقتصادی توسط تولیدکنندگان گردد. افزایش صادرات غیرنفتی، تولیدکنندگان داخلی را ترغیب می‌کند که در جهت رقابت‌پذیری، به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته، افزایش بهره‌وری، نوآوری و ارتقای کیفیت تولیدات خود تلاش بیشتری می‌نمایند و با جذب نیروهای انسانی کارآمد و متخصص در تولید این قبیل کالاها موجب افزایش تولید ناخالص داخلی و به‌تبع آن رشد اقتصادی گردد. همچنین با افزایش صادرات کشور منابع بیشتری به دست می‌آورد که می‌تواند این منابع را در راستای افزایش سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی، استفاده نماید که تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی دارند. این امر نیز به‌نوبه خود جهش بیشتری برای توسعه اقتصادی به ارمغان می‌آورد. همچنین پیشنهاد می‌گردد که دولت درجهت مدیریت واردات و اعمال تعرفه برآید تا با کنترل میزان بازبودن تجاری و کاهش آثار منفی واردات غیرضروری و گاها مخرب، رشد روزافزون اقتصاد و تولید را تضمین نماید.

فهرست