تراز تجاری ایران و مجارستان ناچیز اما قابل رشد است

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. تراز تجاری ایران و مجارستان ناچیز اما قابل رشد است

تراز تجاری ایران و مجارستان ناچیز اما قابل رشد است

نخستین نشست بررسی فرصت های همکاری مشترک تجاری و سرمایه گذاری ایران و مجارستان عصر روز سه شنبه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور حسین زاهدی رئیس هیأت مدیره و احسان پیری دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، حسین زاهدی در بخشی از این نشست ضمن ارائه برنامه خانه صمت جوانان ایران در خصوص شبکه سازی میان تولیدکنندگان، تجار و فعالان صادراتی گفت: بنا داریم تا شبکه ای از فعالان اقتصادی را به هم متصل کنیم تا فرآیند تجارت و کسب و کار در بخش خصوصی تقویت شود.

حسین زاهدی با اشاره به ضرورت گسترش روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری ایران و مجارستان در زمینه‌‌‌های مستعد همکاری، افزود: در سال ۲۰۲۲ مجارستان بالغ بر ۱۱.۶میلیون دلار کالا از ایران وارد و ۴۲میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است. این ارقام در مقایسه با صادرات ۱۵۰میلیارد دلاری و واردات ۱۵۸میلیارد دلاری این کشور در همین دوره زمانی که مجموعا ۳۰۸میلیارد دلار بوده، بسیار کمتر از انتظار است ولی با توجه به توسعه روابط دیپلماتیک با بوداپست تراز تجاری با این کشور قابل رشد خواهد بود.

رئیس هیأت مدیره خانه صمت جوانان ایران در بخش دیگری از این نشست گفت: همیشه در حوزه صادراتی ناکارآمدترین حوزه ، حوزه بانکی است چرا که در برگشت ارز به کشور همیشه بانک های خارجی سنگ جلوی پای شرکت های ایرانی گذاشته اند. روش های جدیدی برای عبور از این مشکل وجود دارد و آن استفاده از حواله های ارز دیجیتال است که متاسفانه هنوز در کشور اقدامی در این خصوص به صورت جدی انجام نشده است. با توجه به رشد 102 درصدی حواله های ارز دیجیتال در دنیا نسبت به سال 2019 که معادل 525 میلیارد دلار است، انتظار می رود استفاده از روش های بلاکچین و cross border payments  در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است این نشست با حضور فعالان و تجار در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه های بین المللی و به همت خانه صمت ایران و با همکاری خانه صمت جوانان ایران برگزار شد.

فهرست