دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران: معادن بزرگ تحریم‌ها را شکست دادند/ عدم ورود تکنولوژی، نفس معادن کوچک را به شماره انداخت

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران: معادن بزرگ تحریم‌ها را شکست دادند/ عدم ورود تکنولوژی، نفس معادن کوچک را به شماره انداخت

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان با برشمردن نقش معدن در ارزآوری گفت: در حال حاضر تکنولوژی استخراج معادن نیاز به تغییر دارد؛ به خصوص اینکه بحران واردات ماشین‌آلات و بیماری کووید 19 شرایط را برای این حوزه سخت‌تر کرده است.

شهرام شریعتی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا به بررسی وضعیت معادن کشور پرداخت و اظهار داشت: شرایط معادن نه تنها در ایران؛ بلکه در تمام دنیا خاص است؛ چراکه استخراج عمومی از معادن بر خلاف برخی صنایع از جمله خودرو یا صنعت غذا، نیاز به دانش فنی به روز و  پیشرفته نداشته و محیط کاملا کارگری است.

وی ادامه داد: در هر زمان که میزان تکنولوژی و دسترسی به ماشین‌آلات معدنی به حد متوسط برسد، معادن با سودآوری مناسب، در مدار تولید قرار خواهند گرفت که البته برای برخی معادن خاص مانند عناصر سنگین یا رادیواکتیو، همواره نیاز به تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته وجود دارد؛ اما برای فلزات عمومی از جمله طلا یا مس، تکنولوژی متوسط هم کفایت می‌کند.

این فعال حوزه معدن به حداقل تکنولوژی در سال 1980 میلادی اشاره کرد و گفت: با فراهم کردن تکنولوژی روز در حد سال 1980 میلادی برای این حوزه، می‌توان معدن را با سوددهی مناسب در مدار بهره‌برداری قرار دارد؛ اما نکته اینجا است که برخی مواقع همین امکانات حداقلی در اختیار به خصوص مردم محلی و افراد بومی قرار نگرفته و این یکی از دلایل حال بد معادن است.

شریعتی در ادامه به بررسی میزان تولید و صادرات این حوزه پرداخت و عنوان کرد: شرکت‌های بزرگ و فعال قدیمی با یک تلورانس 20 تا 25 درصد نسبت به سال گذشته فعالیت خود را ادامه دادند؛ اما بسیاری از معادن کوچک در همین مدت مشابه از کار بیکار شدند.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در خصوص صادرات مواد معدنی شاخص گفت: صادرات برخی مواد معدنی با وجود شرایط تحریم، باز هم دچار تغییر نشده و مانند گذشته سرب ، روی، مس، آهن، کرومیت و منگنز صادر می‌شوند؛ بنابراین می‌توان گفت تحریم ها تاثیری بر بخش معدن نداشته است.

وی تصریح کرد: این حوزه با کمترین توجه، پتانسیل بیشترین بازدهی را در خود گنجانده؛ چراکه تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی، کمترین اثرها را بر بخش معدن داشته و این نکته عملا امتیازی بزرگ محسوب می‌شود؛ به شرطی که توجه به این بخش خاص افزایش یابد.

شریعتی در پایان اضافه کرد: صادرات حوزه معدن در حال انجام شدن بوده و کمترین تاثیرپذیری را نسبت به دیگر حوزه‌ها از تحریم به خود دیده است، اما در حال حاضر دلایلی چون بیماری کووید 19 و مشکلات اقتصادی این بخش را با افت شدیدی مواجه کرده است.

فهرست