ضرورت ارائه تسهیلات به تولید، به جای قیمت‌گذاری دستوری

  1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار خانه
  4. ضرورت ارائه تسهیلات به تولید، به جای قیمت‌گذاری دستوری

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران بر لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت و در مقابل، ارائه‌ تسهیلات به تولیدکنندگان در کالاهای اساسی شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران، بهرنگ پورغفاری در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر اجرای طرح ارز ترجیحی بر حوزه معدن گفت: در سال 97 وقتی نرخ ارز، روزانه افزایش می‌یافت و کشور با مشکلات شدید کمبود ارز روبه‌رو بود، معاون اول وقت رئیس جمهوری در تعریف جوانمردی افراد فعال در حوزه صنعت و معدن، مطلبی با این مضمون بیان کردند که «مگر جوانمردی چیست؟ در شرایطی که کشور مشکل ارزی دارد، آیا جوانمردی غیر از این است که فعالان حوزه صنعت و معدن با برگرداندن ارز حاصل از صادرات خود به داخل کشور به آرامش فضای ارزی کشور کمک کنند؟» در این میان برخی افراد سودجو در حوزه صنایع معدنی، با اخذ ارز دولتی برای واردات مواد اولیه، یا ارز حاصل از صادرات خود را بازنگردانده و یا به نوعی، با کلاه گذاشتن بر سر ملت و دولت، کالاهای بدون ارتباط با موضوع را بازگرداندند که متاسفانه تعداد این افراد کم نبود.

این کارشناس حوزه معدن و صنایع معدنی افزود: بنابراین تاثیر ارز دولتی 4200 تومانی بر حوزه معدن و فعالیت‌های معدنی، در ابتدا مشخص نشد و بعد از آن هم این ارز فقط برای کالاهای اساسی قرار داده شد و در حوزه صنایع معدنی تاثیری نداشت.

پورغفاری یادآور شد: فضای حاکم بر اقتصاد کشور نشان داده است که قیمت‌گذاری دستوری در هیچ جایی جواب نداده است و قیمت کالاهای وابسته به ارز، مانند فنری می‌ماند که با قیمت‌گذاری دستوری جمع شده ولی در هر لحظه در انتظار رها شدن و جهش است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد فضای حاکم بر بازار باید با نظام عرضه و تقاضا پیش رود، یعنی لازم است دولت، نقش قیمت‌گذاری دستوری خود را حذف کند و به جای آن، در نقش بهبوددهنده فضا با افزایش عرضه و به عنوان ارائه‌دهنده تسهیلات به تولیدکنندگان در کالاهای اساسی، عمل کند.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران یادآور شد: همین مساله که بین قیمت امروز و فردای برخی کالاها، گاهی افزایش بیش از 100 درصدی مشاهده می‌شود، نشان‌دهنده این موضوع است که ارز 4200 تومانی، نتیجه و کاربردی نداشته و تنها باعث ایجاد مفسده در برخی دریافت‌کنندگان آن بوده است.

 

در همین رابطه بخوانید:

لزوم حذف تدریجی ارز ترجیحی/ یارانه به مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود

رانت ارز ترجیحی در جیب گروهی کوچک

فهرست